Uitvinding aan de man brengen

Aanbevolen berichten

 

Michiel Poppink van Syntens doet op Adfoblog verslag van een uitvinding die z'n weg naar de markt zoekt.

 

Een klant van mij heeft jaren geleden een nieuwe vinding gedaan. Deze vinding heeft toepassingen in de reclame- en communicatiemarkt. Hij heeft het gepatenteerd en is al een geruime tijd bezig om zijn vinding te vermarkten. Maar op dit punt loopt hij vast. Ondanks verwoede pogingen om met grote partijen een deal te sluiten, wil het maar niet vlotten...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Een heel bekend verhaal. Zelfs kansrijke uitvindingen stranden geregeld door het probleem van te weinig echt geinteresseerde marktpartijen in ons land. Inventionpromotion, Kerklaan van Reenen en nu ook IDNL zijn gestopt met het vermarkten van uitvindingen. Hier ligt echt een taak voor de overheid!

Link naar reactie

Taak voor de overheid? Nee toch zeker? Blijkbaar zijn het gewoon geen levensvatbare producten óf weet de betreffende ondernemer er geen concreet, kloppend businessmodel omheen te maken. Waarom zou de overheid er dan mee moeten gaan leuren?

 

Hoe kan iets kansrijk zijn als niemand er interesse in heeft? :)

Link naar reactie

Het gaat steeds om de vinding alleen en niet om het businessmodel voor de afnemer én de risicoafweging die daar plaatsvindt. Dáár zouden ze op moeten focussen. Nieuw betekent vaak niet voldoende 'proven'. Dit betekent automatisch een risico voor de afnemer. Kan je dus iets verzinnen waardoor het risico binnen de bandbreedte van de afnemer valt?

 

Ik ben nu wel erg benieuwd wat het is...

 

Ben het overigens eens met Jeroen dat 'vermarkting' geen taak is van de overheid... Het is bovendien strijdig met open en eerlijke concurrentie/marktcondities.

Link naar reactie

De overheid ???

 

Dat is toch die club van de ovkaart ? De overheid is oerconservatief, houdt niet van projecten met onvoorspelbare uitkomsten.

 

 

Het artikel gaat er gewoon over dat je met je vinding beter niet bij een marktleider kunt aankloppen, die vindt het wel geschoffeld.

Terwijl een nummer 2 of 3 graag een groter marktaandeel zou willen en dat mogelijk kunnen bereiken door een innovatief product te introduceren.

 

Maar vergeet ook de outsiders niet, bedrijven die in die markt nog niet actief zijn maar er bijvoorbeeld schaalvoordeel uit zouden kunnen halen door jouw product te gaan verkopen.

Link naar reactie
Taak voor de overheid? Nee toch zeker? Blijkbaar zijn het gewoon geen levensvatbare producten óf weet de betreffende ondernemer er geen concreet, kloppend businessmodel omheen te maken. Waarom zou de overheid er dan mee moeten gaan leuren?

 

Hoe kan iets kansrijk zijn als niemand er interesse in heeft?

 

 

Er zijn natuurlijk meer oorzaken waarom producten, ideeen etc niet geabsorbeerd worden door de markt.

 

Het probleem van een radicaal idee/ product is juist vaak dat de markt/ de potentiele klant nog niet out of te box genoeg de mogelijkheden kan zien (Misschien bestaat de markt nog niet eens).

 

Ook is het natuurlijk zeer gecompliceerd om directiedeuren van bedrijven open te krijgen die het vermogen hebben om ideeen te acquireren.

Helaas zijn grotere bedrijven ook nog vaak bang om een sukje durfkapitaal te beleggen door middel van dit soort exercities en zie je ze meestal liever een bewezen concept wat nog een kleine schaal heeft acquireren.

Risicomijdend gedrag en grote ondernemingen.....::)

 

Overigens is de 'uitvinder' niet per definitie de juiste persoon om een business model te ontwerpen.

 

Zoals zovaak geldt, netwerk is goud waard in dit soort vraagstukken, gearriveerde personen, venture capitalists, specialisten etc

 

Link naar reactie

Ben het overigens eens met Jeroen dat 'vermarkting' geen taak is van de overheid... Het is bovendien strijdig met open en eerlijke concurrentie/marktcondities.

 

Waarom is voorlichting dan wel ineens een taak van de overheid????? Telkens maar weer nietszeggend foldertjes van bijv. KVK enz. terwijl je al je een beetje moeite doet alles van internet af kan halen. Juist het vermarkten van innovaties blijkt een hele opgave voor de meeste bedrijven. Daar zijn zoveel bedrijven mee opgehouden omdat er geen droog brood mee te verdienen valt. Niet eens zo vanwege de kwaliteit van de aangeboden innovaties. ( Zij schijden heus wel het kaf van het koren) Maar vooral omdat er in ons kleine landje veel maakindustrie verdwenen is. Ik ken iemand die een caravan uitvinding had gedaan,maar toen ging Kipcaravans failliet.

Ik voel mij hier een schreeuwende in de woestijn. Je zou verwachten dat op een innovatieforum als HL de meesten de problematiek van de vermarkting wel kennen ???

Link naar reactie

Voorlichting waarbij specifieke producten worden 'geplugged' is ook geen taak van de overheid. De overheid mag alleen generiek faciliteren.

 

Kan je een voorbeeld geven waarbij de overheid door 'voorlichting' specifieke vindingen/producten plugged?

Link naar reactie

De overheid heeft indertijd ook met een forse subsidie IDNL gesteund. Die hebben in die begintijd heel veel gedaan voor particuliere uitvinders. Zo herinner ik mij een bijeenkomst met wel 15 speelgoedfabrikanten op hun kantoor. Daar heb ik nog een puzzeltje laten zien.

 

Dus de overheid hoeft niks zelf te pluggen, dat is onverstandig, maar moet net zo als in het verleden organisaties als bijvoorbeeld IDNL en de NOVU gerichte subsidies geven voor dit doel

Link naar reactie

De overheid ???

Dat is toch die club van de ovkaart ? De overheid is oerconservatief, houdt niet van projecten met onvoorspelbare uitkomsten.

 

Volgens mij zijn ze er juist gek op!

Waarom zouden ze anders bijna dagelijks met voorbeelden van dergelijke projecten uit hun eigen praktijk naar buiten komen ;D

 

OT: Nee inderdaad, de overheid moet verre blijven van het vermarkten van innovaties/uitvindingen, vooral omdat er dan vanuit de overheid weer allemaal regeltjes komen die het hele proces in de weg staan.

 

 

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie

Kijk, dat de overheid een vliegwiel op gang brengt is prima, dit soort initiatieven moeten echter na een bepaalde tijd op eigen benen kunnen staan. M.a.w. weg subsidies, enter zakelijk businessmodel.

 

In de meeste gevallen geldt dit wel. Laat de markt zijn werk doen. Maar op sommige terreinen gaat die vlieger niet op. De privatisering van de spoorwegen is zo'n voorbeeld. Kijk maar naar Engeland. Daar is dat desastreus verlopen met allerlei ongelukken en een slechtere dienstverlening. In ons land hebben ze niets geleerd van dat schrikbarende voorbeeld.

 

Gek eigenlijk dat ze beter te privatiseren overheidsorganen, zoals de publieke omroep hebben instant gehouden.

 

Om nog even op de vermarkting van uitvindingen terug te komen. De markt hier in de meeste gevallen geen droog brood mee verdienen. Daarom kan alleen met blijvende overheidsteun deze dienstverlening overeind blijven. Syntens doet dit trouwens nu ook al op beperkte en veelal lokale schaal. Dat vind ik wel een aanwinst.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.