• 0

Advies voor structuur (BV etc, specifieke situatie)

Hey hallo,

 

Ik ben nieuw hier, en heb al heel wat interessante zaken gelezen, maar kom erachter dat ik toch wat specifiek advies nodig heb (aangezien mijn situatie ook specifiek is ;) ).

 

Ik zal zo concreet mogelijk mijn situatie uitleggen, dan hoop ik dat jullie me zo goed mogelijk advies kunnen geven, daarvoor alvast bedankt!

 

Mijn situatie is alsvolgt:

- ik heb een VOF met een zakenpartner (omzet ca. 60.000 e per jaar, maar groeiend)

- ik heb daarnaast een eenmanszaak, waarmee ik wat kleine projecten doe (omzet ca. 10.000 e per jaar)

- mijn zakenpartner heeft diverse andere projecten en wil een holding opzetten ivm met beheer van zijn inkomsten

- dat heeft als gevolg dat we onze VOF ook willen omzetten in een BV

 

 

Nu zijn mijn concrete vragen:

- is het interessant voor mij om ook een holding te starten, of is het verstandiger om salaris uit de BV te halen en daarnaast zelfstandig projecten als eenmanszaak uit te voeren (of nog slimmere ideeën...?)

- is het verstandig om dan inkomsten uit de gezamelijke BV om te zetten naar de eigen holding en daarvanuit salaris te laten betalen

- op welke punten moet ik extra letten...?

 

Ik hoop dat jullie me willen helpen... Alvast bedankt!

 

Sanne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom! ;D

 

Je kunt gewoon je eigen eenmanszaak aanhouden, en 50% van de aandelen in de BV met je partner.

 

Een holding kan interessant worden om bijv de winsten uit de BV te parkeren, of pensioenopbouw in te realiseren.

 

Mijn persoonlijke mening: er moet een goede reden zijn om (meer dan 1) BV op te richten. Ik zie te vaak dat mensen een holding plus werkmaatschappij BV aangesmeerd krijgen terwijl dat m.i. niet nodig is.

 

Dit is toch redelijk complexe materie met veel fiscale en juridische voetangels. Mijn advies: zoek een goede adviseur in jouw omgeving.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hey Fred,

 

Bedankt!

 

De reden om een gezamenlijke bv op te starten is, is vooral risicospreiding. Daarnaast is mijn partner ook met diverse projecten bezig. We willen beide voorkomen dat als er 1 project misgaat, de ander in zijn privé daar ook door in de problemen komt.

 

Verder een korte vraag:

Moeten we uit ook beide dan salaris laten uitbetalen of kan hij geld overhevelen naar zijn holding en ik kiezen voor salaris?

 

Alvast bedankt

 

Sanne

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sanne,

 

Zoals gesteld: de inbreng van een vof in een BV-structuur is complex en duur. Reken veelal op 5.000 tot 6.000 euro inclusief notaris en accountant.

 

Het is namelijk nogal wat werk:

 

Eerst moet bepaald worden wat de vof waard is en of er goodwill is die verkocht kan worden aan de BV's. Daarnaast staak je de vof en ontstaat er dus stakingswinst. De heffing daarover kan voorkomen worden, mits je goed geadviseerd wordt.

 

De BV's moeten opgericht worden (verklaring geen bezwaar, inbrengverklaring accountant, oprichting- en inbrengaktes notaris en inschrijving KvK).

 

Dan moet er contractueel nogal wat vastgelegd worden (managementovereenkomst, aandeelhoudersovereenkomst, lijfrenteovereenkomst, arbeidsovereenkomst, pensioenbrief, rekening courantovereenkomsten).

 

Dan volgt de aanmelding bij de fiscus en het starten van een loonadministratie. Tot slot moet alles afgestemd worden met de administratie en moeten zaken als optimaal fiscaal salaris en de beloning over de voorperiode berekend worden.

 

Pas dan is een inbreng volledig. Maar dan nog kunnen er complicaties optreden (is er een zakelijk pand, bijv.?) als niet alle informatie voor handen is.

 

Als de reden tot de omzetting van een vof in een BV een financiële kwestie is, dan moet je die extra kosten via een lagere belastingheffing in twee à drie jaar kunnen terugverdienen.

 

In elk geval heb je op zijn minst een fiscalist nodig die je aan kan tonen wat de juiste keuze is en hoe lang het duurt eer je er voordeel uit haalt.

 

 

PM of email mij als dit vragen oproept. Of ga hieronder gewoon door met vragen.

 

Groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.