• 0

Loonjournaalpost en fiscale bijtelling

Wie kan mij een hint geven waar ik de fiscale bijtelling moet boeken?

 

We krijgen een overzichts journaalpost van ons loonverwerkingsbedrijf. Deze boek ik normaal gesproken met de volgende journaalpost in onze eigen administratie:

 

Brutolonen

Sociale lasten ed

vakantiegeld

aan netto lonen

aan loonheffing

 

Maar nu is er sind kort een leaseauto binnen het bedrijf. Op welke post boek ik de fiscale bijtelling? Mijn gezonde verstand zegt dat dit een 4... post (w&v) moet zijn?

 

Kortom: wat wordt de correcte journaalpost inclusief fiscale bijtelling?

 

Bvd,

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Paul

 

Dit betreft een zogenaamde kruispost. Je telt de bijtelling auto eerst bij het fiscale loon op, dan draag je de LH daarover af. Die LH breng je weer in mindering op het nettoloon en dan corrigeer je het bruto loon weer.

 

De bijtelling is voor jou geen extra kostenpost. Je boekt dus (even overdreven duidelijk):

 

Brutoloonkosten 500

Netto lonen (42% IB) 210

aan Af te dragen LH 210

aan Brutoloonkosten 500

 

Maareh? Je hoort toch van het salarisbureau de juiste loonjournaalpost te krijgen, inclusief de verwerking van de bijtelling??

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wie kan mij een hint geven waar ik de fiscale bijtelling moet boeken?

 

We krijgen een overzichts journaalpost van ons loonverwerkingsbedrijf. Deze boek ik normaal gesproken met de volgende journaalpost in onze eigen administratie:

 

Brutolonen

Sociale lasten ed

vakantiegeld

aan netto lonen

aan loonheffing

 

Maar nu is er sind kort een leaseauto binnen het bedrijf. Op welke post boek ik de fiscale bijtelling? Mijn gezonde verstand zegt dat dit een 4... post (w&v) moet zijn?

 

Kortom: wat wordt de correcte journaalpost inclusief fiscale bijtelling?

 

Bvd,

Paul

Ik sluit mij aan met Joost. Jij dient aan de loonafdeling door te geven watvoor auto het betreft (type, cat waarde, ingebruikname etc) of kopie factuur :0 hierna berekenen zij het pga(prive gebruik auto) en verwerken dit in de loonstrook en je krijg van hun een aangepaste ljp (loonjournaalpost)

Link naar reactie
  • 0

De loonjournaalpost is één. Twee is: je krijgt maandelijks een factuur van je leasemij. Dit is inclusief BTW.

 

Is die BTW volledig aftrekbaar indien de medewerker ook privégebruik heeft boven de 500 km p/j?

 

Doorgaans geef je als bedrijf een leasebudget af aan een medewerker. Moet je dit inclusief / of exclusief BTW zien? Het antwoord op de tweede vraag is natuurlijk afhankelijk van die op de eerste vraag....

Link naar reactie
  • 0

De loonjournaalpost is één. Twee is: je krijgt maandelijks een factuur van je leasemij. Dit is inclusief BTW.

 

Is die BTW volledig aftrekbaar indien de medewerker ook privégebruik heeft boven de 500 km p/j?

 

Doorgaans geef je als bedrijf een leasebudget af aan een medewerker. Moet je dit inclusief / of exclusief BTW zien? Het antwoord op de tweede vraag is natuurlijk afhankelijk van die op de eerste vraag....

 

Als de medewerker meer dan 500 km per jaar privé rijdt dan moet voor hem/haar ook de (bekend bij ondernemers) 12% correctie prive gebruik gemaakt worden. Dus 12% van 25% van de cataloguswaarde van de auto in de laatste aangifte van het jaar per personeelslid aangeven als privé gebruik voor de BTW.

 

Als hij minder dan 500 KM privé rijdt, dan moet er alsnog een correctie gemaakt worden voor het woon-werk verkeer (in de IB zakelijk, maar voor de BTW deels privé), deze bedraagt 12% van 10% van de catalosguswaarde.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • -1

Wie kan mij helpen over de boeking vrijval reservering en kosten werkgever?

 

Ik heb een journaaloverzicht van:

 

Totaal kosten werkgever .....

Te bet. LH .....

Te bet. nettolonen .....

Reservering .....

 

Vrijval reserveringen .....

Kosten werkgever .....

 

Volgens mij moet ik vrijval reservering afboeken van reservering en waarvan moet ik kosten werkgever afboeken.

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.