• 0

Financieel in eigen bv

Ik zit er steeds vaker over te denken een overstap te maken naar een eigen bedrijf. Nu vraag ik mij af wanneer die stap te maken en of dit direct een bv moet zijn. Ik heb namelijk ook gehoord dat het opzetten van een vof beter is als je net begint en ook een stuk goedkoper. En tot wanneer kun je eigenlijk winst maken en deze stap werkelijk zetten? Nu verdien ik met mijn internet business slechts een paar tientjes per maand, maar dit groeit snel. Eens zal ik mij dus ook bij de KVK moeten inschrijven, maar ik neem aan dat dit nu nog niet nodig is. Heeft iemand enig idee bij welk maandelijks winstbedrag deze inschrijving vereist is?

www.lening-afsluiten.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Frank

 

Ik gok dat jouw post nog wel verplaatst wordt, maar een antwoord is het zeker waard.

 

Ik kan je gerust stellen: het duurt nog wel even voordat een BV aan de orde is. De stap naar een rechtspersoon ligt veelal bij winsten vanaf 80.000 per jaar of vergaande rechtsbescherming als je in privé geen enkel risico kunt lopen en dat risico (faillissement) ook verwacht.

 

Je inschrijven bij de KvK is in wezen nu al verplicht! Je oefent een bedrijf uit dat niet vrijgesteld is van de inschrijving. Zo ook niet van aanmelding bij de fiscus!

 

En wie wordt jouw partner in de vof? Is die er al?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Frank

 

Als de site in jouw signature jouw site is, dan vraag ik me af of je echt tot een succesvol bedrijf komt. Je adverteert nu voor 1 aanbieder van kredieten en als ik die site lees dan wordt ik er als consument niet vrolijk van.

 

Het concept van krediet direct is niet vernieuwend en is schreeuwerig en staat juist haaks op de mondige consument die wel eens af wil van schimmige aanbieders en uitleners die als hardste schreeuwen dat ze de goedkoopste zijn. Bovendien komen er vergaande maatregelen van de overheid t.a.v. kredietbemiddeling. Het zou mij niets verbazen als ook de reclame (zoals onlangs al aangekondigd) aan banden gelegd gaat worden.

 

Hoeveel tijd wil je steken in jouw site?

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

een partner heb ik inmiddels al, dus met een vof moet het goed gaan komen, die 80.000 E heb ik nog lang niet, dus aan een bv hoef ik dus voorlopig niet te denken. Deze site van mijn signature is puur een inventarisatie van de markt, eens kijken wat er speelt op het gebied van leningen. Weet totaal nog niet zeker of ik hier in verder wil, maar een beetje marktverkenning kan geen kwaad. Weten jullie wel of er kosten of administratieve rompslomp zit aan het opzetten van een vof? Ik zou net zoveel tijd willen steken aan mijn site als nodig is om de bezoeker zo goed mogelijk te begeleiden/ informeren in de markt van leningen...

www.lening-afsluiten.com

Link naar reactie
  • 0

Inschrijven KVK had idd al moeten plaats vinden. (na al die reclame,

'eerst even naar de KVK', en nog geen baat erbij)... Simpel voorbeeld, je mag alleen factureren met (o.a.)een KVK nummertje erbij.

 

BV kan erg omslachtig worden als het bedrijf alleen DGA's betreft. BV lijnen

moeten duidelijk zijn, om ook de BV voordelen te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan

loon. Voordeel BV dat je dus je privé geld niet kwijt zou kunnen raken, valt of staat

ook met de opzet van het bedrijf. Als onrechtmatig bestuur aangetoont kan worden,

wat dus al snel is met zijn tweeën dan ben je gewoon hoofdelijk aansprakelijk.

Link naar reactie
  • 0

ook met de opzet van het bedrijf. Als onrechtmatig bestuur aangetoont kan worden,

wat dus al snel is met zijn tweeën dan ben je gewoon hoofdelijk aansprakelijk.

 

Wat bedoel je daar precies mee? als je met twee of meer vennoten in een BV zit, loop je meer risico op bestuurders aansprakelijkheid?

 

Dit is niet helemaal waar, dat kan in veel gevallen met een directeur (DGA) ook al het geval zijn. Zolang je je bedrijf met de beste intenties bestuurt, zal je een verminderd risico lopen.

 

Letterlijk: "van externe aansprakelijkheid is sprake als een vennootschap of bestuurder namens een vennootschap, verplichtingen tegenover derden aangaat, waarvan hij bij het aangaan van de overeenkomst, wist danwel behoorde te weten, dat de vennootschap deze verplichtingen niet kan nakomen, opzettelijk derden benadeelt of zichzelf onrechtmatig bevoordeelt" Dit wordt ook wel onbehoorlijk bestuur genoemd.

 

In zulke gevallen kan naast de BV ook de bestuurder hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld.

 

Dus:

 

1) zorg voor een goede bedrijfsvoering, ga geen verplichtingen aan die je niet na kunt of wilt komen;

2) Zorg dat je administratie op orde is (samenstelling jaarrekening, tijdige deponering kvk etc);

3) Bij betalingsonmacht naar de belastingdienst en pensioenfonds toe, meldt dit tijdig.

 

Als je dan naar eer en geweten hebt gehandeld, kan een faillissement ook niet meer tot aansprakelijkheid leiden, ongeacht het aantal bestuurders.

 

tip: steek niet je kop in het zand als het wat slechter gaat!

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk Erik, het is een beetje kort door de bocht geformuleerd van

mij.

Beter had ik kunnen zeggen dat de opzet van de BV erg omslachtig kan worden

omdat er maar met twee personen binnen het bedrijf gewerkt wordt. Tevens beide

DGA. De hele opzet wordt door bank en belastingdienst bekeken die het dan nog

wel 'goed moet keuren' waaruit een hoofdelijke aansprakelijkheid kan voort

vloeien.

Maar eigen ervaring, is maar één ervaring.....

Link naar reactie
  • 0

Je moet bijv. altijd een ander vragen of die het er wel mee eens is. Daar ben ik niet zo fan van.

 

Je voegt niet echt veel toe met zo'n reactie, want dit gaat natuurlijk nergens over en is niet waar :)

 

Nou ja gaat nergens over. Ik zit in een VOF en dat vind ik het grootste nadeel vandaar....

www.lenen-1.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.