Jump to content
lgeraeds
Verberg

Factureren voor een aantal opdrachten per jaar

vraag

Ik wil graag wat advies, ik zal jullie mijn situatie even uitleggen.

 

Ik werk al geruime tijd als DJ, dit doe ik op een 3-tal vaste plekken waar ik op de loonlijst sta. Omdat ik in de afgelopen jaren natuurlijk redelijk wat contacten heb opgebouwd krijg ik steeds meer telefoon met aanvragen. Echter willen al deze opdrachtgevers een factuur zien terwijl ik nu dus nog niet kan factureren.

 

De opdrachten die ik per jaar buiten mijn 3 tal vaste plekken waar ik op de loonlijst sta zouden komen op een 10 tot 15 opdrachten.

 

Wat moet ik nu regelen om te kunnen gaan factureren?

 

 

Link to post
Share on other sites

13 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik bedoel met factureren dat ik een factuur moet kunnen geven.

Omdat ik geen BTW nummer heb kan ik volgens mij geen factuur schrijven.

 

Ik wil de situatie alleen zo houden dat ik gewoon bij m'n vaste plekjes wil blijven werken en daarnaast af en toe een opdracht wil pakken waar ik dus een factuur voor moet schrijven.

 

Hier boven wordt al de hele waslijst genoemd van wat er bij komt kijken als ik ingeschreven ben bij de KVK en een BTW nummer heb.

 

Mijn vraag is eigenlijk of het niet simpeler kan?

 

Ben ik uberhaupt voor dat kleine aantal opdrachten per jaar wel BTW plichtig?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Mijn vraag is eigenlijk of het niet simpeler kan?

 

Nee, eigenlijk niet. Er zijn twee smaken: je bent in loondienst en krijgt loonstrookjes, of je bent zelfstandig ondernemer en factureert.

 

Er is alleen nog een tussencategorie van freelancers met "resultaat uit overige werkzaamheden" die wel factureren, maar voor de IB geen ondernemer zijn. Maar daar heb je niet veel aan (geen aftrekposten) en voor de BTW maakt het niet uit.

 

Of je btw-plichtig bent hangt af van de aard van de dienstverlening, niet van het aantal opdrachten (tenzij het slechts eenmalig of incidenteel is).

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een goede oplossing is een payroll service bureau te gebruiken:

 

Een voorbeeld http://www.payday.nl/ deze doen veel voor free lancers in de film/tv en zo zijn er veeel meer....


geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

ik heb eerlijk gezegd weinig verstand van dit soort zaken, maar vroeg me het volgende af.

is er niet een constructie mogelijk waarbij een van de bedrijven waar Igeraerds nu al voor werkt hem verhuurt aan anderen?

deze bedrijven hebben waarschijnlijk toch al een uitgebreide boekhouding en de gewerkte uren worden opdezelfde manier uitbetaald als nu.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

is er niet een constructie mogelijk waarbij een van de bedrijven waar Igeraerds nu al voor werkt hem verhuurt aan anderen?

 

Die is zeker mogelijk, maar als ik zo lees is payroll erg interessant.

Denk niet dat uberhaupt 1 van de locaties waar ik nu draai blij wordt van die oplossing.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
...

 

Mijn vraag is eigenlijk of het niet simpeler kan?

 

Ben ik uberhaupt voor dat kleine aantal opdrachten per jaar wel BTW plichtig?

 

Als je grotendeels in loondienst bent, zul je vermoedelijk niet BTW plichtig zijn. De inkomsten (minus de kosten) geef je op als 'overige inkomsten' (dus niet uit loondienst).

 

Bel de belastingdienst!!! of kijk op www.belastingdienst.nl.


r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi lgeraeds.

 

Even een klein vraagje tussendoor.

Wie regelt jouw materialen? Wie koopt de CD's, lp's en dat soort spul? Voor een DJ lijken me dat vrij hoge kosten. Zelfstandig ondernemer worden kan dan als voordeel hebben dat je die tenminste kan opgeven als zakelijke kosten en dus btw/inkoop mee kan verrekenen.

 

Gr

Tonino

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik koop zelf mijn CD's en overige materiaal zoals een koptelefoon.

Maar daar krijg ik dan ook bij de 3 vaste plekken die ik heb naar betaald.

Het zal me inderdaad best wat schelen als ik daar BTW over terug mag vragen maar dan zou ik het bij de 3 plekken waar ik al werk ook op factuur moeten gaan doen want ik denk dat ik anders in het eerste jaar meer BTW terugvorder dan dat ik inkomsten heb.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Natuurlijk kun je geen factuur (met BTW) sturen zonder bedrijf, WEL een rekening (zonder BTW); als het je klant om een betaalbewijs gaat. Maar bel de belastingen op, omdat ik dacht dat je niet persé een bedijf nodig hebt om TOCH een BTW nummer te krijgen.

 

Succes Karel

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

als ik me niet vergis, meneer Geraeds, kennen wij elkaar ;) Lars toch?

 

Voor de andere HL-ers. Dj-en is ook één van mijn bedrijfsactiviteiten. Nu vraag ik me af of payrolling wel interessant is, afgaande op de niet al te ruime gages die kroegbazen kwijt willen. Die "provisie" die een payroller rekent, zul je toch door moeten doorberekenen naar je klant, waardoor je misschien minder interessant wordt om te boeken.

 

Je kunt toch ook je werkzaamheden verrichten op basis van een VAR RUO (resultaat uit overige werkzaamheden) en dan een rekening sturen zonder btw? Dat zou het handigst zijn. Dat zou je opdrachtgever vrijwaren van alle belastingen. Alleen kan deze dan geen btw aftrekken. Maar dat zou geen breekpunt mogen zijn, lijkt me.

 

Wat betreft het hele btw verhaal. Het is natuurlijk wel interessant om ook voor de omzetbelasting btw plichtig te zijn zodat je de btw van de cd's kunt aftrekken. Bij je wergevers waar je nu in loondienst bent kun je dan uiteindelijk ook op factuurbasis gaan draaien. Vergeet sowieso dan niet je gage te verhogen!!! Want jij moet belasting gaan betalen over deze bedragen he!

 

Maar Lars, jij had toch ook nog een fulltime baan? Wellicht handig om te weten voor de overige HL-ers in hoeverre je kunt gaan ondernemen.

 

Enfin, we spreken ons wel op msn. Kan je wel uitleggen hoe ik het doe tegenwoordig.

 

Groet,

 

Maarten (Ross ;))

 

p.s. mocht ik op sommige punten niet goed zitten, hoor ik het graag.


Face Reverse - music and media creation // www.facereverse.nl

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 159 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept