Jump to content
Keukens
Verberg

Keukenzaak mikt ook op hoger segment?

vraag

Goedenmorgen,

 

 

Hopende op het juiste forum gepost te hebben leg ik hier mijn vraag neer. Voor Hulp ;)

 

Samen met een partner run ik nou ruim 3 jaar een keukenspeciaalzaak.

Ons doel was het lagere segment. Nu ruim 3 jaar later kruipt dit segment steeds meer omhoog. Een nieuw pand een andere uitstraling hoort hier allemaal bij. Nou willen wij het lagere segment niet kwijt raken want deze groep blijft altijd het belangrijkst. Toch moeten wij de deur ruimer maken voor het hogere segment. Wat zijn jullie ideeën qua nieuwe huisstijl, uitstraling en naamswijziging. Zodat wij beide groepen binnen krijgen en houden zonder te veel opsmuk maar wel met klasse. Wij verkopen een frans keukenmerk.

 

Alvast super bedankt!

 

 

Groeten

 

[titel aangepast - mod]

Link to post
Share on other sites

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Denk qua stijl aan het verschil tussen ouwerwetse discounters (Wibra, Zeeman) en nieuwe value retailers (H&M, Zara) die veel meer op stijl de nadruk leggen in plaats van prijs. De laatste benadering biedt ruimte voor verschillende prijsniveaus, zelfs onder één dak. Je zou dan ook sfeer en stijl centraal kunnen zetten (Frans, Middellandse Zee) uitgewerkt in verschillende prijsniveaus zonder jezelf te presenteren als 'de keukenconcurrent'.

 

Te overwegen is daarnaast om samen te werken met leveranciers van pannen/keukengerei in je omgeving en betere voedingszaken. Belangstellenden voor kooktrends zijn ook geïnteresseerd in keukentrends.

 

Wat weet je trouwens over de verschillende marktsegmenten/klantgroepen? Waar komen ze vandaan, wanneer kopen ze, waar letten ze op, hoe financieren ze, hoe belangrijk is installatie en leversnelheid?


Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

 

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Pas ook op dat je "hogere" segment klanten niet wegblijven bij je winkel omdat je ook "goedkope" rotzooi verkoopt, en vice versa.

 

Zorg ook dat je de lagere segment koper nog steeds "klant is koning" laat voelen, en niet een lagere segment klant die alleen maar "Goedkope rotzooi" kan kopen.

 

Ik zou een duidelijke scheiding (kan door 1 gipsplaten muurtje) aanhouden. Eventueel een andere merknaam in het leven roepen. Een voor de lagere segment producten, een voor de hogere segment producten. (Voorbeelden uit de auto branche, Skoda-Seat-VW-Audi, of nog beter Toyota en Lexus).

 

Heel belangrijk is ook dat je verschillende doelgroepen verschillend benaderd, zowel buiten de showroom (adverteren, instalatie service e.d.) als binnen de showroom (ontvangst, koffie in plastic bekers of echte kopjes etc.)

 

hopelijk heb je er wat aan.

 

Succes..

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Keukens, ben je er nog?


Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

 

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hey,

 

Bedankt voor jullie reacties, houdt me zeker scherp jullie aangehaalde punten. Verder is de gehele opzet eigenlijk nu wel klaar. We weten duidelijk wat we willen en ook heel goed hoe we dat nu het beste naar de klant overkunnen brengen.

 

Verder zijn we nu bezig met de huisstijl en een nieuwe naam... wat erg veel discussie opleverd ;) Dus als jullie hierover nog goeie ideeën hebben... Heel graag.

 

Verdere tips, meningen etc etc zijn en blijven uiteraard hartstikke welkom

 

Grts

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Je post de naam van je website niet (wat ik goed begrijp) maar ik zou suggereren niet zozeer het aspect prijs te benadrukken en ook geen indeling op merk te hanteren. Mijn indruk is dat je op sfeer en stijl kan verkopen: culinair, ambachtelijk en wellicht mediterraan - hoewel er ook iets te zeggen is voor landelijk scandinavisch. In de verschillende stijlsferen zou je vervolgens een prijspropositie en een kwaliteitspropositie kunnen doen. Om afstand te nemen van de doorgaans wat klinische presentatie van keukens (harde materialen) kun je zintuigelijke aspecten toevoegen: bloemen, planten, kruiden, groenten en fruit.

 

Denk aan:

 

La Place

O&Co

Rivièra Maison

 

Binnen die sfeer zoek je naar een naam of klankwoord:

 

Cuitopia

Quisine

Bien-Cuit

La Cuisine

Pretacuire

Preuvince

 

etc (niks getest op beschikbaarheid)

 

;D


Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

 

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het is goed dat je niet rigoreus aanpakt door geleidelijk door te stromen naar een het hogere segment. Je zegt het namelijk al zelf: het lagere segment blijft het belangrijkst.

 

Qua uitstraling zou ik het als ik jou was zo huiselijk mogelijk maken, koken is namelijk zo'n beetje de meest huishoudelijkste taak in het huishouden. Het is belangrijk dat mensen ook hun keuken zien vanuit een bepaalde ooghoek. Kleed het vooral gezellig aan, maar houd wel rekening mee dat het enige rust uitstraalt. Overal planten, pannen, en broodplanken zal bij mij vorm van desinteresse wekken.

 

Conclusie: Huiselijk, maar niet chaotisch.

 

Het is en blijft altijd lastig om twee doelgroepen te benaderen. "Service doet kopen".

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 151 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept