• 0

Keukenzaak mikt ook op hoger segment?

Goedenmorgen,

 

 

Hopende op het juiste forum gepost te hebben leg ik hier mijn vraag neer. Voor Hulp ;)

 

Samen met een partner run ik nou ruim 3 jaar een keukenspeciaalzaak.

Ons doel was het lagere segment. Nu ruim 3 jaar later kruipt dit segment steeds meer omhoog. Een nieuw pand een andere uitstraling hoort hier allemaal bij. Nou willen wij het lagere segment niet kwijt raken want deze groep blijft altijd het belangrijkst. Toch moeten wij de deur ruimer maken voor het hogere segment. Wat zijn jullie ideeën qua nieuwe huisstijl, uitstraling en naamswijziging. Zodat wij beide groepen binnen krijgen en houden zonder te veel opsmuk maar wel met klasse. Wij verkopen een frans keukenmerk.

 

Alvast super bedankt!

 

 

Groeten

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Denk qua stijl aan het verschil tussen ouwerwetse discounters (Wibra, Zeeman) en nieuwe value retailers (H&M, Zara) die veel meer op stijl de nadruk leggen in plaats van prijs. De laatste benadering biedt ruimte voor verschillende prijsniveaus, zelfs onder één dak. Je zou dan ook sfeer en stijl centraal kunnen zetten (Frans, Middellandse Zee) uitgewerkt in verschillende prijsniveaus zonder jezelf te presenteren als 'de keukenconcurrent'.

 

Te overwegen is daarnaast om samen te werken met leveranciers van pannen/keukengerei in je omgeving en betere voedingszaken. Belangstellenden voor kooktrends zijn ook geïnteresseerd in keukentrends.

 

Wat weet je trouwens over de verschillende marktsegmenten/klantgroepen? Waar komen ze vandaan, wanneer kopen ze, waar letten ze op, hoe financieren ze, hoe belangrijk is installatie en leversnelheid?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Pas ook op dat je "hogere" segment klanten niet wegblijven bij je winkel omdat je ook "goedkope" rotzooi verkoopt, en vice versa.

 

Zorg ook dat je de lagere segment koper nog steeds "klant is koning" laat voelen, en niet een lagere segment klant die alleen maar "Goedkope rotzooi" kan kopen.

 

Ik zou een duidelijke scheiding (kan door 1 gipsplaten muurtje) aanhouden. Eventueel een andere merknaam in het leven roepen. Een voor de lagere segment producten, een voor de hogere segment producten. (Voorbeelden uit de auto branche, Skoda-Seat-VW-Audi, of nog beter Toyota en Lexus).

 

Heel belangrijk is ook dat je verschillende doelgroepen verschillend benaderd, zowel buiten de showroom (adverteren, instalatie service e.d.) als binnen de showroom (ontvangst, koffie in plastic bekers of echte kopjes etc.)

 

hopelijk heb je er wat aan.

 

Succes..

Link naar reactie
  • 0

Hey,

 

Bedankt voor jullie reacties, houdt me zeker scherp jullie aangehaalde punten. Verder is de gehele opzet eigenlijk nu wel klaar. We weten duidelijk wat we willen en ook heel goed hoe we dat nu het beste naar de klant overkunnen brengen.

 

Verder zijn we nu bezig met de huisstijl en een nieuwe naam... wat erg veel discussie opleverd ;) Dus als jullie hierover nog goeie ideeën hebben... Heel graag.

 

Verdere tips, meningen etc etc zijn en blijven uiteraard hartstikke welkom

 

Grts

Link naar reactie
  • 0

 

Je post de naam van je website niet (wat ik goed begrijp) maar ik zou suggereren niet zozeer het aspect prijs te benadrukken en ook geen indeling op merk te hanteren. Mijn indruk is dat je op sfeer en stijl kan verkopen: culinair, ambachtelijk en wellicht mediterraan - hoewel er ook iets te zeggen is voor landelijk scandinavisch. In de verschillende stijlsferen zou je vervolgens een prijspropositie en een kwaliteitspropositie kunnen doen. Om afstand te nemen van de doorgaans wat klinische presentatie van keukens (harde materialen) kun je zintuigelijke aspecten toevoegen: bloemen, planten, kruiden, groenten en fruit.

 

Denk aan:

 

La Place

O&Co

Rivièra Maison

 

Binnen die sfeer zoek je naar een naam of klankwoord:

 

Cuitopia

Quisine

Bien-Cuit

La Cuisine

Pretacuire

Preuvince

 

etc (niks getest op beschikbaarheid)

 

;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is goed dat je niet rigoreus aanpakt door geleidelijk door te stromen naar een het hogere segment. Je zegt het namelijk al zelf: het lagere segment blijft het belangrijkst.

 

Qua uitstraling zou ik het als ik jou was zo huiselijk mogelijk maken, koken is namelijk zo'n beetje de meest huishoudelijkste taak in het huishouden. Het is belangrijk dat mensen ook hun keuken zien vanuit een bepaalde ooghoek. Kleed het vooral gezellig aan, maar houd wel rekening mee dat het enige rust uitstraalt. Overal planten, pannen, en broodplanken zal bij mij vorm van desinteresse wekken.

 

Conclusie: Huiselijk, maar niet chaotisch.

 

Het is en blijft altijd lastig om twee doelgroepen te benaderen. "Service doet kopen".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.