• 0

Verkeerde IB aangifte ingediend

De situatie: ik werk 36 uur/week in loondienst, en freelance daarnaast. Omdat zowel mijn opdrachtgevers als ik dat prettig vinden doe ik dat wit: ik stuur dus facturen. Hierdoor ben ik voor de BTW ondernemer, maar omdat ik het urencriterium bij lange na niet haal ben ik dat niet voor de IB. Overigens heb ik ook een VAR waarop staat dat ik de verdiensten uit mijn werkzaamheden op mag voeren als inkomsten uit overige werkzaamheden.

 

Helaas denkt de belastingdienst soms dat ik wel ondernemer ben. Voor 2006 kreeg ik twee aangiftes thuisgestuurd: 1 als ondernemer en 1 als particulier. Na overleg met de belastingtelefoon heb ik toen de aangifte als ondernemer ingevuld. Winst uit onderneming is op 0 gesteld, en verder is de aangifte alsof ik een particulier ben.

 

Over 2007 heb ik geen post gekregen met de aangifte als ondernemer (over 2006 wel).Ik heb een paar weken geleden de aangifte als particulier ingevuld.

 

Ik kom er zojuist bij het indienen van de BTW aangifte achter dat ik toch een aangifte IB voor ondernemers moet doen. Stom, ik heb helemaal niet meer aan de situatie van vorig jaar gedacht.

 

Vraag: heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie, en evt. tips hoe ik dit het handigst op kan lossen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kom er zojuist bij het indienen van de BTW aangifte achter dat ik toch een aangifte IB voor ondernemers moet doen. Stom, ik heb helemaal niet meer aan de situatie van vorig jaar gedacht.

 

Vraag: heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie, en evt. tips hoe ik dit het handigst op kan lossen?

 

Dag Elguapo

 

Wat in de BTW aangifte deed je vermoeden dat je voor de IB wel ondernemer bent?

 

Je bent voor de BTW al snel ondernemer, maar voor de IB zijn daar veel meer criteria van toepassing.

 

Graag je reactie.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Precies, hij staat in het lijstje met aangiftes die van mij verwacht worden.

 

Ik kan voor IB geen ondernemer zijn omdat ik het urencriterium niet haal. De belastingdienst denkt daar kennelijk anders over. Het wordt extra apart als je bedenkt dat ik een VAR heb.

 

Voor ik de belastingtelefoon ga bellen leek het me verstandig hier advies in te winnen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met hetzelfde probleem.

 

In 2006 en 2007 ben ik gedeeltelijk in dienst geweest en gedeeltelijk freelance via een VAR-verklaring (winst uit onderneming) Altijd braaf OB aangifte gedaan, maar nooit IB (bij inschrijving kreeg ik ook een brief waarin stond dat ik alleen aangifte hoefte te doen voor OB)

 

Ik kreeg een tijd geleden een aangiftebrief voor IB, hier stond echter niks op over mn "bedrijf" dus ging ik er van uit dat ik IB voor particulier moest invullen.

 

Echter nu ik mn OB voor 1e kwartaar 2008 in ging vullen zag ik ook een IB voor mij klaar liggen, hier ben ik natuurlijk niet zo blij mee. Want dit kan mij veel geld gaan kosten en ik snap vrij weinig van alle termen (was al blij dat ik OB een beetje doorhad :) )

 

Ik zal maandag met de belasting gaan bellen, om te vragen hoe dit zit. Ook omdat ik nu dus al te laat ben met indienen)

 

Kan dit een foutje zijn van de belastingdienst, of is het mogelijk dat ik dit opeens wel moet in gaan vullen (voorheen dus niet)

 

Bedankt alvast!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.