• 0

nieuw product. zaken doen met gemeente, hoe en wat?

Na een tijd aan het zoeken geweest op HL heb ik toch maar besloten een topic te openen.

 

Zoals iedereen weet is milieu en afval in nederland en omringende landen een groot probleem (afvalberg etc.)

Na een zoektocht ben ik in het buitenland een product tegengekomen wat aan huisvuilverkleining doet in de huishoudens zelf (dus niet bij verwerkingsbedrijven)

Momenteel heb ik al vergevorde contacten met de onderneming die de producten produceren en komt er al iets concreets uit.

 

Nu heb ik een probleem waarbij ik hoop dat jullie mij kunnen helpen (middels ervaring etc.)

 

Het product wil ik gaan aanbieden aan gemeenten zodat ik gelijk een grote markt open kan breken en hier heb ik een aantal concepten voor ontwikkeld die ik voor kan leggen aan de desbetreffende gemeente.

 

Namelijk:

 

*De gemeente koop dit product en "schenkt" dit aan de huishoudens (middels afvalstoffenheffing etc. terug te verdienen), voor de bezorging etc. zal mijn bedrijf zorgen.

 

*Gemeente zet een sponsoring cq. korting op het product en middels brieven wordt het product aangeprezen aan de huishoudens in de desbetreffende gemeente.

 

-Het product draagt zeker bij aan verkleining van de afvalberg vanaf de consument, hierdoor zullen de verwerkingskosten die een gemeente afdraagt aan een verwerkingsbedrijf afnemen.

 

Nu mijn vraag:

Heeft iemand ervaring in zakendoen met de gemeente, wat kan ik verwachten, zal de gemeente er iets in zien of kan ik beter gelijk particulier gaan verkopen?

 

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest anders hoor ik het graag :D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

vraagje: doet het aan verkleining of aan vermindering?

 

Indien de hoeveelheid afval hetzelfde blijft maar enkel het vollume kleiner wordt zal het niet interesant zijn voor gemeentes.

Zou namelijk betekennen dat ze minder afvalstoffen heffing binnen krijgen (hier in nijmegen werkt het b.v. met betaalde vuilniszakken) maar ze nog evenveel geld kwijt zijn aan het verwerken aangezien gemeentes daarvoor namelijk per kilo aangeleverd afval betalen.

 

dus het zou echt de hoeveelheid afval moeten verminderen in gewicht

Link naar reactie
  • 0

Beste Mark,

 

Het is me niet helemaal duidelijk waarom jij denkt dat volume een probleem is.

In Nederland heeft praktisch elk huishouden een rolcontainer, deze wordt wekelijks of tweewekelijks geleegd.

Wat daarbij het telt is het gewicht, niet het volume. In elke vuilophaalwagen zit namelijk een pers, afval wordt daarin samengeperst tot een kleiner volume.

Minder volume betekend niet direct minder vuilniswagens, minder vaak ophalen is geen optie vanwege hygiene.

Daarna wordt het afval gestort en aangereden, afgevoerd naar een vuilverbranding of wat er steeds vaker zal gaan gebeuren nu grondstoffen duurder worden, uitgsorteerd op grondstof en gerecycled.

 

Het heeft dus naar mijn mening weinig zin om het volume van het afval te verkleinen omdat dit geen probleem is, dat is wel het gewicht.

Als jij het tonnage terug kan brengen en dat weegt dan weer op tegen de investeringen die mensen moeten doen in jouw oplossing dan heb je misschien handel.

 

Zoek naar de schakel die er voordeel bij heeft, daar moet je aankloppen.

Wel raad ik je aan eens een paar dagen met een gemeentereiniging mee te draaien, gewoon om een beetje een idee te krijgen wat daar allemaal speelt.

Ik heb namelijk zelf het idee dat het door jou geschetste probleem bij de gemeentereiniging niet als probleem bestaat.

Link naar reactie
  • 0

Interessant onderwerp Mark.

 

Beantwoord de vragen eens. Hebben we het inderdaad over verkleinen of verminderen?

 

Heb je al een gemeente gebeld? Geeft wellicht snel antwoord op je vraag.

 

Even in de telefoon klimmen, gewoon doen!

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

vraagje: doet het aan verkleining of aan vermindering?

 

Het doet aan verkleining, en niet aan vermindering, zoals jullie het mij nu aangeven is inderdaad een goed punt, het zou voor gemeente minder interessant kunnen zijn doordat zij met de tonnages zitten.

 

.
Minder volume betekend niet direct minder vuilniswagens, minder vaak ophalen is geen optie vanwege hygiene

 

Doordat de afval vanuit huishoudens verkleind wordt zal een vuilniswagen wel grotere routes kunnen rijden.

 

Zou namelijk betekennen dat ze minder afvalstoffen heffing binnen krijgen (hier in nijmegen werkt het b.v. met betaalde vuilniszakken)

 

Dat is inderdaad zo, gemeenten die met betaalde vuilniszakken werken hebben er misschien minder baat bij, maar een particulier die de vuilniszakken moet kopen wel, aangezien ze minder volume in de zak hebben, lijkt mij dan?

Als ik het via de particuliere weg zou verkopen hebben die er baat bij, maar zal de gemeente moeten inleveren aan inkomsten doordat er minder vuilniszakken verkocht worden, waardoor ik aan samenwerking met de gemeente zit te denken.

 

Graag jullie reactie's en bedankt alvast

Link naar reactie
  • 0

Wat daarbij het telt is het gewicht, niet het volume. In elke vuilophaalwagen zit namelijk een pers, afval wordt daarin samengeperst tot een kleiner volume.

Minder volume betekend niet direct minder vuilniswagens, minder vaak ophalen is geen optie vanwege hygiene.

Daarna wordt het afval gestort en aangereden, afgevoerd naar een vuilverbranding of wat er steeds vaker zal gaan gebeuren nu grondstoffen duurder worden, uitgsorteerd op grondstof en gerecycled.

Doordat de afval vanuit huishoudens verkleind wordt zal een vuilniswagen wel grotere routes kunnen rijden.

 

Nogmaals, een vuilniswagen heeft zelf een pers aan boord.

Een vuilniswagen verkleint dus zelf het volume van het vuilnis.

 

Jouw idee verkleint het volume bij de consument thuis, als ze jouw product niet hebben dan gebeurt dat proces in de pers van de vuilniswagen.

 

Verder hoeft minder volume niet perse een langere route inhouden.

Je vergeet dat er vaste routes zijn die x tijd kosten om te rijden.

Het is ook niet het volume dat de rittijden bepaalt, dat zijn de handelingen die de wagen moet verrichten.

Tegen die tijd zit de wagen meestal ook wel redelijk vol en zit dan ook al in de buurt van zijn maximale belasting qua gewicht.

 

Een zwaardere (lees ook langere) vuilniswagen is geen optie omdat langere wagens veel meer problemen in woonwijken hebben, is nu soms al een ramo.

Een langere wagen betekend meer opstoppingen door auto's die de weg blokkeren, doo rbochten in woonwijken die niet uitgelegd zijn voo rgrote vrachtauto's. Een lange wagen zal een eventuele winst qua lading meteen inleveren in rijtijden.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat je enige kans maakt bij de gemeente zolang je huisvuil enkel in omvang reduceerd, dit zal snel ten nadele van de gemeente zijn.

 

Voordeel voor de consument zie ik echter wel maar bestaan wel meer van dergelijke oplossingen.

b.v. http://www.klikopress.com/media.html

 

Maar ook daarbij zijn er nog wel problemen zoals:

 

bij vuilniszakken zal als het te zwaar is de zak gaan scheuren of is deze niet meer te tillen. Daarnaast geld er wat ik zo weet voor zakken ook een maximum gewicht.

 

Bij kliko's zal als de bak te zwaar is deze door de wielen bovenaan de vuilniswagen heenslaan (die zitten er om de bak tegen te houden) of zal de rand van de kliko afbreken. Ik weet dit uit ervaring doordat ik eens een paar weken op de vuilnis wagen gewerkt heb. als die bak dan dus erg zwaar was kwam die in de laadbak van de vuilniswagen terecht en moesten we hem daar weer uit halen. vaak was de bak dan zo beschadigd dat de volgende keer de bak niet meer aan de wagen gehangen kon worden, soms verdween de bak ook gewoon geheel in de vuilnis wagen en had de bewoner dus geen bak meer.

 

zowel bij beschadigde als verdwenen bak heb je kans als bewoner voor de kosten van een nieuwe te moeten opdraaien.

 

Kortom: bij gemeente weinig tot geen kans, bij particulieren een kleine kans.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.