• 0

van EMZ naar bv en toen....

Hallo,

 

Ik heb al wat avonden gelezen hier wellicht allemaal te laat. Maar ik heb nog een vraag waar ik geen antwoord op heb.

 

Ik heb als zzp'er mijn werkzaamheden voortgezet in een bv met een beheer erboven. Ik heb bij de bank geld gestort bv's zijn opgericht naar de notaris geweest en nu factureer ik vanuit de bv. Vorig jaar heb ik bij 150000 omzet gedraait en heb ik erg veel materiaal in mijn bedrijf zitten. Dit wil ik graag waarborgen en wil graag in mijn huis blijven wonen als er iets gebeurt met de zaak. (wat ik natuurlijk niet hoop).

Ik ben dga in de beheer en mijn werk bv verricht (door mij) de werkzaamheden.

Concrete vraag;

hoe moet/kan ik mijn inventaris, zoals alle machines e.d. meenemen naar de bv. Moetik dit prive verkopen of zijn daar andere regels voor?

Mijn BV heeft nu maar 18.000 euro in kas en mijn machines zijn veel meer waard..

 

Kan iemand hier iets mee of is meer info vereist?

???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, dat heb heb ik niet. Ik heb 18.000 euro gestort bij de bank en wat extra voor de kosten e.d..

 

Ik heb dus gewoon een beheer volgestort met geld en vervolgens een werkmy gestort met hetzelfde geld. Dat was de 'makkelijkste' klap zeiden ze.

Mijn vorige boekhouder deed alleen maar zzp'ers en geen bv's. Nu deed hij alleen maar mijn aangiftes, de boekhouding deed ik verder zelf. Maar nu loop ik tegen een aantal punten op waar ik geen antwoord op krijg. Zoals de machines die ik aangeschaft heb ik de emz. mag ik deze gewoon overnemen in de werk bv?? en tegen welke waarde? moet ik dit prive afrekenen? etc.

gr. Berend

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat heb heb ik niet. Ik heb 18.000 euro gestort bij de bank en wat extra voor de kosten e.d..

 

Ik heb dus gewoon een beheer volgestort met geld en vervolgens een werkmy gestort met hetzelfde geld. Dat was de 'makkelijkste' klap zeiden ze.

Mijn vorige boekhouder deed alleen maar zzp'ers en geen bv's. Nu deed hij alleen maar mijn aangiftes, de boekhouding deed ik verder zelf. Maar nu loop ik tegen een aantal punten op waar ik geen antwoord op krijg. Zoals de machines die ik aangeschaft heb ik de emz. mag ik deze gewoon overnemen in de werk bv?? en tegen welke waarde? moet ik dit prive afrekenen? etc.

gr. Berend

het was handiger geweest om de emz in te brengen naar de b.v. mijn inziens. Nu moeten de machines e.d. tegen economische waardes overgenomen worden dus evt. laten taxeren. Ik ben niet helemaal thuis in deze materie maar miss is het verstandig om dit na te vragen bij een notaris??

Link naar reactie
  • 0

Hoi Berend

 

Zoals Harrepar al aangeeft: je kunt beter (dure) kapitaal goederen in de holding BV hebben. Als er dan onverhoopt iets misgaat, gaat alleen de werk BV kopje onder en kun je met de machines in de holding BV weer verder.

 

Ik vat even jouw geschiedenis samen zoals ik het lees:

- Je had (hebt) een eenmanszaak (EMZ).

- Die is niet ingebracht in een BV.

- Je hebt gewoon twee BV's opgericht en sindsdien heb je feitelijk de eenmanszaak ten ruste gelegd.

- Alle opdrachten lopen nu via de werk BV.

- Daarbij maak je gebruik van de machines die (nu dus nog steeds!) in de eenmanszaak zitten.

 

Laat ik hard en duidelijk zijn: jouw adviseur heeft flink wat steken laten vallen en had op zijn minst moeten erkennen dat hij dit uit had moeten besteden omdat hij niet weet:

 

1. wat de mogelijkheden zijn om zonder fiscale afrekening de EMZ in een BV te brengen.

2. wat de gevolgen nu zijn die ontstaan omdat de EMZ feitelijk nog bestaat en de BV nu met middelen van de EMZ omzet behaalt.

 

Ad 1: Een juist advies had ertoe geleid dat je de EMZ staakt, alle activa en passiva inbrengt in een holding BV, van waaruit alles doorzakt naar een werk BV. Dat voorkomt ook de 18.000 cash inleg en zorgt ervoor dat je dure activa (zoals machines) in de holding achter kunt houden zodat dit veilig kapitaal is als de werk BV klapt.

 

Ad 2: lees dit erg goed! Zoals het nu gaat, moet er ZSM een einde aan komen!

 

Je hebt nu twee BV's en een EMZ. In de EMZ zit het kapitaal (de machines), in de werk BV ontvang je omzet en in de holding ontvang je managementfee en betaal je aan privé salaris.

 

Welnu:

- de werk BV huurt nu van de EMZ de machines. Ik gok even dat daar geen overeenkomst voor is en dat er geen huur betaald wordt.

- als je aangegeven hebt dat de EMZ gestaakt is, dan zijn de machines nu privé bezit die je ter beschikking stelt aan de werk BV. Dit is belast als inkomen in box 1 van jouw aangifte IB (desnoods stelt de fiscus de belastbare huur vast als deze ontbreekt!)

- als de EMZ gestaakt is, dan moet je ook IB afrekenen over eventuele stille reserves (werkelijk waarde machines minus boekwaarde bij staking).

- hier komt de desinvesteringsbijtelling bij. Alle investeringsaftrek over de laatste 5 jaar voor de staking van de EMZ wordt in zekere zin teruggedraaid.

- als iemand jou in privé aansprakelijk weet te stellen, dan loop je dus ook risico met de machines (EMZ en privé zijn namelijk transparant).

 

Zo kan ik wel even doorgaan. Feit blijft dat de huidige situatie onwenselijk is. De risico's zijn groot en er ligt een fiscale claim in het verschiet.

 

Helaas kan de EMZ niet met terugwerkende kracht ingebracht worden. Daarvoor is het te laat. Rest je eigenlijk om een activa/passiva transactie te doen. Dan verkoopt de EMZ alle activa (bezit) onder aftrek van passiva (schulden) aan de BV. Zorg daarbij dat je de machines verkoopt aan de holding met bijbehorende schulden en de rest aan de werk BV.

 

Dit moet wel tegen de werkelijke waarde van wat alles in de EMZ waard is en ook dan moet in de IB aangifte afgerekend worden over de eventuele stakingswinst.

 

Bedenk je ook dat de fiscus in dit geval kan stellen dat er sprake is van goodwill en dat dus ook daarover afgerekend moet worden.

 

Al met al helaas geen prettig vooruitzicht. Ik vrees echter dat je jouw adviseur hier moeilijk op aan kunt spreken. Er zijn kansen onbenut gebleven, maar dat hangt ook samen met wat je mag verwachten van jouw adviseur. Neemt niet weg dat je slecht bent begeleid.

 

Lijkt me goed dat je een ter zake kundig adviseur zoekt. Die kan de activa-passiva transactie opzetten en uitwerken voor je in goede banen. Ook een eventuele claim tot goodwill van de fiscus kan aangevochten worden. Zo blijft de schade beperkt.

 

Vraag gerust verder. Doch na vrijdag ben ik er even tussenuit tot 5 mei.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.