• 0

"grote" klant aan de haak hoe nu verder.

Wij zijn al een tijdje bezig in Europa met de verkoop van 1 bepaald soort product.

Nu kwamen wij per toeval bij iemand terecht die in het buitenland onze producten wil verkopen. Daar het hierbij om een grote speler gaat met een breed netwerk in verschillende landen etc. betekent dit voor ons een gigantische omzet stijging.

 

Maar nu komt het, alles is te snel gelopen, wij hebben nu dan ook geen idee welke kant we op moeten. Zo hebben wij meteen een overeenkomst gekregen waar we nog naar aan het kijken zijn.

 

Waar wij nu tegenaan lopen is het volgende:

Hij wil ons kantoor zien die hebben wij nog niet, en willen natuurlijk niet overkomen alsof we gisteren pas zijn begonnen.

Wij moeten nu plotseling een advocaat regelen voor de overeenkomst , tolken etc, dti kunnen wij op dit moment niet betalen.

 

heeft iemand wat algemene tips waar wij vooral nu in het begin op moeten letten, moeten we bijvoorbeeld meteen aan boekhouder, etc denken.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eerlijkheid zal het langste duren, maar is misschien ook te confronterend voor deze nieuwe klant. Maak dan een afspraak op bijvoorbeeld een kantoor van regus. Dan kom je wel zakelijk over.

 

Je zal ook voorraden moeten gaan financieren, of niet? Kunnen jullie de financiële kant niet oplossen met een rekening courant? Dit is ook redelijk snel in orde te maken (2 weken). Of wellicht familie? Dan kunnen de overige kosten ook via deze rekening lopen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Voorraad is in eerste instantie geen probleem, daar de klant eerst een hoeveelheid bestelt, ons betaalt (of voor een groot gedeelte) en dan pas leveren wij.

 

Het is namelijk zo dat hij ook weer grootafnemers heeft die van hem afnemen, hij krijgt ook van hen vooraf betaald.

 

Over eerlijkheid, het is natuurlijk niet zo dat wij hem zaken gaan voorhouden, maar het komt wel zo professioneel over als wij een kantoor hebben.

Link naar reactie
  • 0
Heb je ook nog iets anders te melden dan alleen "Mijn advies is een boekhouder in te schakelen"? Lijkt er een beetje op alsof je opvalend onopvallend je eigen diensten promoot....

 

Was het je ook al opgevallen? ;D

Des te verrassender is dat ie zelf een administratiekantoor zoekt. I don't get it

(..because I didn't order it)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben inderdaad benieuwd wat een boekhouder voor me kan betekenen maar dat alles natuurlijk op zijn tijd. Nu eerst maar kijken of we wat ruimer informatie kunnen krijgen.

 

Waar wij nu mee te maken hebben zijn zaken als hoe / en of we over prijzen moeten onderhandelen. Hoe ver we moeten gaan in tegemoet komen aan eisen van de klant. Welke omzet wij kunnen eisen in verhouding tot de geboden exclusiviteit etc.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat het laatste betreft, zou je kunnenm beginnen de klant een omzetprtognose voor hert eerste jaar te vragen. Die zal wel rooskleurig zijn om jullie gunstig te stemmen.

Doe daar je voordeel mee en gebruik bijv. 60% van die door hen geprognosticeerde omzet als criterium voor het behoud van de exclusiviteit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

kijk uitstekend daar kunnen we al heel wat mee. Het lijkt mij inderdaad verstandig om dat bij de klant te leggen wij weten dan ook wat zijn indicatie kwa afname zal zijn, want dat weten we op dit moment ook nog niet.

 

edit:

Nu moet ik wel vermelden dat de klant naar ons toe de indruk probeert te wekken dat het heel lastig gaat worden ons product aan de man te brengen, maar ik heb het gevoel dat dit een tact is om over de prijs te onderhandelen (heeft hij pas gekregen).

Link naar reactie
  • 0

Aristoteles Onassis had ook geen kantoor. Probeer te achterhalen waarom die ander je kantoor wil zien. Als het bijvoorbeeld om credibility gaat dan kan je er tijd en energie in investeren om een relatie met diegene op te bouwen, en de aandacht af te leiden van dat soort pseudo-graadmeters, want ik denk dat er heel wat bedrijven zijn met een mooi kantoor die het water financieel aan de lippen staat.

 

Iets willen inkopen en dan zeggen dat het lastig is om aan de man te brengen is wel een héél doorzichtige strategie ;-) Heb je je eigen strategie op voorhand al duidelijk of ga je je hier als een speelbal opstellen? Als je een wat ervarener partij tegenover je hebt maken ze hier ongetwijfeld gebruik van.

Misschien is het ook mogelijk meer te weten te komen over wie je voor je hebt, voordat je je al te afhankelijk opstelt. Jij mag ook best selectief zijn in met wie je zaken doet, ook al bungelen ze een wortel voor je neus.

Link naar reactie
  • 0

Zoals gezegd zijn wij hier niet al te lang mee bezig. wat deze klant betreft is het inderdaad een grote speler met ervaring. Voor ons een is dat natuurlijk uitstekend geschikt om een groter publiek met onze producten te bereiken.

 

Het lijkt mij inderdaad verstandig om hem om een prognose te vragen over de te verwachten omzet. En ook om wat betreft prijzen niet verder te zakken, die zijn goed zoals ze zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

...

Maar nu komt het, alles is te snel gelopen, wij hebben nu dan ook geen idee welke kant we op moeten. Zo hebben wij meteen een overeenkomst gekregen waar we nog naar aan het kijken zijn.

...

 

Hola...

 

Bij mij komt dit beeld op. Een beginnend bedrijf (van jullie) met een interessant product. Een grote haai komt langs, ziet dat product en probeert die vis te verschalken door snelheid, druk verhogen en een (standaard?) overeenkomst.

 

Als je nog niet weet welke kant je op wilt, moet je al helemaal niet in zee gaan met een veel grotere klant / distributeur. Zet eerst de zaken maar eens op een rijtje, misschien blijkt wel dat als je niet via hem verkoopt, je door organische groei een stuk verder komt, ook al gaat het misschien niet zo snel. Je houdt meer controle over het proces.

 

Aan de andere kant kan dit de gouden kans zijn voor jullie.

 

Advies: werk deze 2 scenario's uit (en evt nog andere, bijv nog een andere distributeur?), voordat je een besluit neemt. Kijk met name ook naar de nadelige kanten van de scenario's. Ben je bereid die nadelen te accepteren?

 

Zaken als een kantoor zijn m.i. irrelevant vergeleken met de beslissing waar jullie voor staan.

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Kun je deze klant niet beter laten zitten?

Het lijkt aantrekkelijk, maar kun je alles waarmaken? Als het te hoog is gegrepen ga je eraan kapot. Iets langzamer je bedrijf opbouwen zou voor de langer termijn misschien beter zijn. Denk er eens over na.

 

(Nadat je goed hebt nagedacht kun je mij overigens negeren. Voor ondernemerschap heb je ook een flink portie lef nodig! Dit soort risicovolle deals horen daar ook bij!)

Link naar reactie
  • 0

voor wat betreft levering kunnen wij alles nakomen.

Dat staat een beetje haaks op je opmerking dat je nu geen geld hebt om overeenkomsten en dergelijke op te stellen.

Heb je ook al nagedacht over voorfinanciering van de goederen? Je zult vermoedelijk zelf alles vooruit moeten betalen terwijl grote bedrijven niet zo makkelijk alles vooruit betalen aan jou. Wat als ze daarna met een nog grotere bestelling komen?

Verder: het gaat niet alleen om de levering, maar ook om het zakendoen er omheen. Bij grote bedrijven zul je meer tijd kwijt zijn aan commerciële inspanningen en management van de processen. Die moet je wel kunnen bieden.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou de bedoeling is dat zij vooruitbetalen. Verdere kosten zijn er op dit moment niet, de kosten die wij op dit moment maken (gaan maken ) zijn zo hoog of zo laag als wij dat bepalen (marketing in land van afname etc -hierover worden afspraken gemaakt) en zullen gebonden zijn aan hoeveelheid afname.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.