• 0

Ingewikkeld internet bedrijf, wat zegt de wet?

Beste HLers, het is intussen een tijd geleden dat ik hier ben geweest.

Mijn bedrijf is ondertussen gestart als eenmanszaak. Ik ben ZZPer omdat ik niemand ken die het werk snapt. Er zijn in Nederland 0.0 soortgelijke bedrijven, dus eerdere voorbeelden/ervaringen kan ik niet opvragen. Op een gemmidelde dag is € 1000 winst geen uitzondering. Echter, hier staat tegenover dat ik 7 dagen per week zo'n 15-20 uur ermee bezig ben (per dag).

 

Alleen zijn er wat vragen! Om eventuele problemen te kunnen voorkomen:

 

Mijn bedrijf importeerd goederen uit verschillende EU en non-EU landen. Echter, deze goederen worden via E-mail (géén fysiek product!) naar een server in Amerika verstuurd. Ik bekijk de E-mail in Nederland en verkoop de goederen via E-mail op de Amerikaanse server weer door naar Japan.

 

Hoe word dan de belasting geregeld? Ik weet dat er normaal belasting zit op importen uit bijvoorbeeld Duitsland... maar geld dat ook als het geimporteerd product via een E-Mail binnenkomt? (De E-mails staan op hun beurt weer gehost in Amerika).

 

Hetzelfde verhaal is er ook met de verkoop naar Japan, moet ik daar ergens op letten?

 

Dan nog de vraag: veel collega's in deze bedrijfstak geven aan nóóit belasting te betalen. Er bestaat geen regelgeving over het product. Toen ik de vraag "moet ik wel belasting betalen?" eerder op HL stelde, krijg ik te horen dat alles wat los en vast staat onder Inkomstenbelasting moet worden gerekend. Dit heb ik dan ook netjes gedaan.

 

Maar dan verschijnen er opeens nieuwsberichten dat Noorwegen een belastingwet aanneemt speciaal gericht op deze bedrijfstak, en dat ondernemers daar nú pas met de belasting te maken krijgen.

 

Blijkbaar is er dus toch ergens een adder onder het gras? (want Noorse collega's zijn niet de enige die claimen geen belasting te betalen!) Misschien een maas in de wet?

 

Om een beter idee te geven: Ik heb een soort Second-Life bedrijf. Ik handel in virtuele goederen en diensten in digitale werelden. Hierbij word dus aan vrijwel elk land op aarde verkocht en ingekocht, zonder dat er ook maar 1 fysiek product in iemands handen terechtkomt.

 

Het geld komt voor 100% dmv. online betalingssystemen zoals PayPal en Moneybookers uiteindelijk op de bank.

 

Iemand enig idee? :-[

 

Bedankt!

 

PS: los van alle regels en wetten omtrent netjes zakendoen... is het niet gewoon zo dat de belastingdienst op deze manier vrijwel geen enkel traceerbaar overzicht heeft over mijn zaak???

 

??? ??? Help! ??? ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je genereerd inkomsten. Voor zover ik weet moet je in Nederland belasting betalen over al je inkomsten.

 

Zodra iets op je bankrekening komt is het voor de belastingdienst traceerbaar. Wellicht kan je die inkomsten als maat gebruiken bij je aangifte. Een accountant kan je daar veel meer over vertellen. Gezien jouw winsten moet het betalen daarvan geen probleem zijn.. ;D

Link naar reactie
  • 0

wat ik zo begrijp gaat het om producten als tafels, stoelen enz.. maar dan dus enkel digitaal bestaand.

Inkomsten zal je gewoon moeten opgeven.

De belastingdienst speurt zeer actief naar dergelijke handel en is zeer actief op sites zoals secondlife en vergelijkbare sites om mensen te achterhalen die zulke handel aanbieden om daarna hun belasting aangifte te controleren of die extra inkomsten wel worden aangegeven.

 

de belastingdienst heeft zelfs speciale software beschikbaar welke zelfstandig het internet afzoekt naar dergelijek handelaren

Link naar reactie
  • 0

er zijn veel wijzigingen in aankomst, maar zoals zo vaak met nieuwe regelgeving duurt het ook nog even :o

 

" Vanaf 2015 zal de Europese wet gaan gelden dat het btw-tarief, voor bijvoorbeeld muziekdownloads, gebaseerd zal zijn op het land waar de klant woont. Op dit moment wordt de btw op telecommunicatie, uitzendingen en elektronische diensten die geleverd worden aan consumenten, nog belast volgens het tarief van het land van de dienstverlener."

 

Dit gaat dus voor de gehele e-commerce branche gelden. Op dit moment staan Portugal en Luxemburg met vlag en wimpel bovenaan als vestigingslocaties in Europa. Zij heffen namelijk maar 15% btw hierop.

 

Er gelden ook wat vrijstellingen geloof ik. Zoek eens op " distance sales thresholds EU ". Exacte getallen zal een goede accountant vast wel weten.

Die gegevens kan je koppelen aan de Total Tax Rate (lijjst gemaakt door PriceWaterhouseCoopers) en je weet waar je het beste je bedrijf kan vestigen :-) (natuurlijk met inachtneming van de infrastructuur van dat land)

 

Niet traceerbaar voor de belastingdienst?? Laat die gedachte maar gerust varen! ;D De Belastingdienst gebruikt al een aantal jaren Xenon. Dat is puur gericht om beter grip te krijgen op de gehele e-commerce. Daar kunnen ze Ebay, Marktplaats, etc mee afspeuren. En op de reguliere manier hebben ze natuurlijk gewoon de info van de banken.

 

Neem een gedegen e-commerce adviseur/accountant in de arm.

 

Succes

Taco

 

Bron Quote : twinkelmagazine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor de reactie, Smiley!

 

Ik zal maar eens op zoek gaan naar een degelijk ecommerce belastingkantoor. Alleen zit ik niet te wachten op een accountant die, omdat ie toevallig wat van computers weet, direct € 200/uur loon vraagt, en je bij het eerste de beste telefoontje al € 50 moet neerleggen zodra hij opneemt. Dat soort praktijken zijn pure geldlkopperij.

 

Maar alvast bedankt :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.