• 0

IP Banking en Octrooi verkoop

Naast de waarde als octrooi voor het beschermen van een vinding lees ik af en toe dat ondernemingen zich extra laten financieren op basis van de nieuwe intelectuele properties; IP Banking. Met name bedrijven in Amerika maar een jaar of 10 geleden was ook Philips in het nieuws toen men geld nodig had en met de ABN AMRO een deal heeft gesloten. Is iemand ingevoerd in deze materie en kan deze meer info over geven?

 

Verder zit ik op een aantal octrooien waar ik voor de keuze sta deze te discontinueren of te verkopen. Wie heeft daar ervaring mee en weet waar ik daar terecht mee kan?

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Naast de waarde als octrooi voor het beschermen van een vinding lees ik af en toe dat ondernemingen zich extra laten financieren op basis van de nieuwe intelectuele properties; IP Banking. Met name bedrijven in Amerika maar een jaar of 10 geleden was ook Philips in het nieuws toen men geld nodig had en met de ABN AMRO een deal heeft gesloten. Is iemand ingevoerd in deze materie en kan deze meer info over geven?

Volgens mij was die deal met de Rabobank, niet ABN Amro.

 

Zie NRC's Dossier Technolease.

 

Verder zit ik op een aantal octrooien waar ik voor de keuze sta deze te discontinueren of te verkopen. Wie heeft daar ervaring mee en weet waar ik daar terecht mee kan?

 

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me herinneren, dat de overheid iets gedaan heeft om technoleaseconstructies te voorkomen. Die technoleaseconstructies zijn echter niets anders als een "sale & Leaseback" constructie. Je verkoop iets van waarde (IP of OG) aan een belegger, die verhuurt het aan ja terug. In feite heb je niks aan het geld dat je krijgt, omdat er een langlopende verplichtingen tegenover staan, die meer kosten dan de verkoop van het actief heeft opgeleverd. Het maakt alleen op korte termijn werkkapitaal vrij.

 

Anderzijds moeten je octrooien wel waarde hebben om ze te verkopen. Momenteel wordt vooral gelet op de winst (of liever gezegd "vrije kasstromen") die het octrooi of de licentierechten daaop opleveren. Verdien je geld met je octrooien, dan kan je ze verkopen, verdien je er geen geld mee, dan is de kans dat iemand er voor wil betalen een stuk kleiner.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Super goede info. Het was inderdaad de Rabobank. Goede en bruikbare links.

 

IPBanking of technolease mag wel in Amerika. Concreet ken ik gevallen van bedrijven die een duidelijke financiele octrooi strategie hebben. Is dit een gemiste kans voor het bedrijfsleven in Nederland?

 

De octrooien die ik kwijt wil hebben nooit de productie fase gehaald omdat wij gestopt zijn met aktiviteiten in dat marktsegment. Geen aantoonbare omzet. Wat is dan de beste optie?

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Pooh, moeilijke vrag. Ik zou niet zomaar weten wat ik je moest adviseren.

 

Voor mijn gevoel zou ik zeggen: je kan ze altijd aanbieden op de sites die Arnoud genoemd heeft. Ik vraag me alleen af of je er veel voor zal krijgen. Ik denk dat je het in ieder geval moet proberen.

 

Als je er helemaal niks voor kan krijgen, kun je altijd nog besluiten om je vinding(en) te publiceren op het internet. Als iemand er dan wat mee doet, kun jij claimen dat je het bedacht hebt, maar je koopt daar natuurlijk niks voor.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Pooh, moeilijke vraag. Ik zou niet zomaar weten wat ik je moest adviseren.

 

Voor mijn gevoel zou ik zeggen: je kan ze altijd aanbieden op de sites die Arnoud genoemd heeft. Ik vraag me alleen af of je er veel voor zal krijgen. Ik denk dat je het in ieder geval moet proberen.

 

Ik weet het, dilema's :)

 

De links van Arnoud zijn zeer informatief over de kansen en kosten om dat via een dergelijke online bemidelaar te doen. VB yet2.com rekent minimaal $5000 bij een transactie van een octrooi. Ik moet dan ook een assesment maken wat de eventuele waarde kan zijn van een dergelijk octrooi :-\ Kan even duren maar houd je op de hoogte.

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

De technolease constructie werd voornamelijk toegepast bij dure activa als vliegtuigen. Door de internationale wetgeving was het mogelijk om middels bevriende internationale ondernemingen een zeer voordelige constructie te bouwen (zogenaamde dubble dip). In grote lijnen komt het erop neer dat bijvoorbeeld een buitenlandse onderneming een vliegtuig kocht en hier willekeurig op kon afschrijven en deze vervolgen op lease basis verhuurde aan een chartermaatschappij. De charter had hierdoor ook weer een fiscaal voordeel. Het kwam dus voor dat een onderneming die bijvoorbeeld staal produceert een vliegtuig op de balans had staan.

 

Met betrekking tot de octrooien ben ik het met Nils eens. Een octrooi alleen heeft een beperkte waarde (de kosten van ontwikkeling en aanvragen van het octrooi). ZOnder een goed verdienmodel welke vrije geldstromen genereert zal de waarde van het octrooi nooit materialiseren en is het dus vrijwel waardeloos. Een octrooi is een value driver, het heeft de potentie om geld te genereren, net als een sterk merk bijvoorbeeld. Het merk Coca Cola zonder de cola is m.i. weinig waard. In combintatie met de cola (en het flesje) is het enorm veel waard.

 

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Technolease is een vorm van off balance financiering en is inderdaad vergelijkbaar met sale en lease back.

 

Banken hebben de laatste jaren hun balansen geschoond door de hypotheekportefeuilles middels een sale & lease back constructie te verkopen (securisatie).

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.