• 0

kiezen voor grijs kenteken of niet

Ik heb al veel geprobeerd op te zoeken ( te googlen) over een 'grijs kenteken' maar het is me echt niet duidelijk :-[

 

Ik dacht dat het alleen maar voordelen had voor een ondernemer, maar dat schijnt dus financieel niet zo te zijn, maar ik begrijp niet waar m dat dan in zit ???

 

Bij grijs kenteken is toch ook alles aftrekbaar en mag je ook km vergoeding aftrekken bij de belastingdienst ???

En het grootste voordeel ervan zie ik dat je veel minder wegenbelasting hoeft te betalen, dat scheelt heel veel geld.

 

Waarom zou ik (als ik in het najaar begin met een eigen onderneminkje) toch er niet voor kiezen?

 

Ik hoorde dat laatst al van iemand met een klein bedrijf, die had er ook voor gekoezen niet onder grijs kenteken te rijden en nu zeiden ze bij de kvk ook dat dat vaak voor een kleine onderneming niet voordeliger is.

 

Kan iemand mij dit verduidelijken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

nog maar eens zoeken dan.. en nu ECHT.

 

google geeft een hoop hits op het onderwerp.. zowel bij voordelen als nadelen grijs kenteken.

 

En zelfs hier op het forum krijg je op grijs kenteken ook een hoop info. Een aantal zelfs volledig ingevuld.

 

Daarbij als de kvk dat tegen je zegt, is toch je eerstvolgende vraag: oh, kunt u dat nade uitleggen ??

 

Dus graag wat moeite doen als je iets zoekt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

nog maar eens zoeken dan.. en nu ECHT.

 

google geeft een hoop hits op het onderwerp.. zowel bij voordelen als nadelen grijs kenteken.

 

En zelfs hier op het forum krijg je op grijs kenteken ook een hoop info. Een aantal zelfs volledig ingevuld.

 

Daarbij als de kvk dat tegen je zegt, is toch je eerstvolgende vraag: oh, kunt u dat nade uitleggen ??

 

Dus graag wat moeite doen als je iets zoekt.

 

 

 

Heel erg jammer deze reactie......

 

Ik ben er al weken mee bezig maar kan op internet, via google wel voordelen vinden, maar niet specifiek een reden om als ondernemer niet onder grijs kenteken te gaan rijden.

Ik kan ook echt nergens vinden in hoeverre de wegenbelasting samenhangt met een grijs kenteken (betaal je bijvoorbeeld als ondernemer onder geel kenteken ook minder).

Ik heb echt wel veel gezocht, ook hier op het forum, maar de info die ik zoek heb ik echt niet terug kunnen vinden.

Ik vind dat er in jou reactie echt te snel geoordeeld wordt.

Tuurlijk heb ik bij de KVK deze vraag gesteld! Alleen is dat hun niet bekend en gaven hun aan dat dat vaak berekeningen zijn waar je bij de boekhouder mee terecht kan. Hun kunnen daar geen antwoord op geven. Ik heb (nog) geen boekhouder.

Tuurlijk kan ik naar de belastingdienst stappen en ik zal dat ook zeker doen, maar ik zag dit forum en dacht hier tips te kunnen krijgen... niet dus.

Ik heb echt al wel veel moeite gedaan en vind, nogmaals, bovenstaande reactie erg jammer...........

Link naar reactie
  • 0

 

Met een grijs kenteken kom je ook in aanmerking voor een lager MRB-tarief. Ik zie voor een ondernemer geen nadelen aan een grijs kenteken.

 

Wellicht bedoelt de KvK dat het niet altijd voordelig is om je auto op de zaak te zetten, maar dit staat helemaal los van de voor- en nadelen van een grijs kenteken.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou nog eens gaan praten met die KvK..

 

Zelf heb ik ook een grijs kenteken auto voor mijn bedrijf..

Als je een bestelbusje o.i.d. wilt en dus een grijs-kenteken auto dan zou ik die alleen maar aanschaffen op naam van bedrijf. Mijn besteller heb ik gewoon in de balans van het bedrijf staan en reken ik (en de belastingdienst met mij) gewoon tot bedrijfsvermogen.

 

Als je de auto als prive-vermogen wil zien mag hij geen grijs kenteken voeren en betaal je dus vele malen meer!

Je moet wel voldoen aan de eisen die de belastingdienst hiervoor heeft, zoals minimaal 10% zakelijke km enzo.

 

Nadelen moet je denk ik vooral zoeken in het algemene verschil tussen een auto prive of zakelijk. Zo moet je de km.registratie goed op orde hebben, event. bijtelling betalen en heb je geen km-vergoeding, maar wel andere aftrekposten etc. etc.

 

Zelf heb ik nog geen nadelen ondervonden aan het rijden van grijs, maar voor het bedrijf heb ik dan ook gewoon de ruimte van zo'n bestelbus nodig. Als je voor jou bedrijf ook goed uit de voeten kunt met een personen auto moet je eerst beslissen of je de auto zakelijk wilt of niet.

 

Zakelijk grijs heeft o.a. maar 2 zitplaatsen wat voor jou bedrijf best onhandig kan zijn, ik rij vooral alleen of hooguit met mijn vriend dus volstaat 2 prima. 't is maar net welke eisen je aan een auto stelt.

 

Succes.

 

Karen Dam

Link naar reactie
  • 0

Hier wordt weer de klassieke denkfout gemaakt dat wat zakelijk voor de omzetbelasting is, ook zakelijk moet zijn voor de inkomstenbelasting.

 

De vrijstelling voor de BPM (grijs kenteken) is gekoppeld aan het omzetbelastingnummer, dus als je een beroep doet op de vrijstelling moet de auto zakelijk zijn voor de omzetbelasting.

 

Voor de inkomstenbelasting gelden andere criteria. Je kunt dus om een vrijstelling van BPM verzoeken en de auto toch in privé rijden. De zakelijke kilometer declareer je dan tegen € 0,19 aan je onderneming.

Link naar reactie
  • 0

de vraag aan de kvk ging mij in 1ste instantie nml om het feit of ik een auto met grijs kenteken kon aanschaffen voor ik ingeschreven sta bij de KVK (dus als ondernemer ingeschreven sta) Toen gaven ze dus aan dat dat niet uitmaakt omdat het toch altijd op je eigen naam komt te staan.

 

Als ik het goed begrijp kan je dus grijs kenteken rijden en km-vergoeding krijgen (oftewel opgeven aan de belasting)

 

??? sorry hoor, maar ik vind dit een hele lastige materie...

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Als je geen ondernemer bent, dus geen kvk inschrijving of btw nummer hebt kan je een auto niet als grijs kenteken aanschaffen.

 

De auto is dan automatisch particulier en dus geel, of het nu een bestelauto is of personenauto.

 

Pas als je een onderneming hebt kan je qua wegenbelasting aanspraak maken op grijs.

(alle andere belastingen waar je wel of geen recht op zou kunnen hebben laat ik buiten beschouwing)

 

Als de auto zakelijk is, heb je geen km vergoeding!!

Is de auto prive, dan declareer je km vergoeding aan je bedrijf.

 

Als je een bestelauto met grijs kenteken wilt aanschaffen zou ik dus wachten tot je officieel ondernemer bent.

 

De auto heb ik in eerste instantie ook op mijn persoonlijke naam laten zetten, omdat ik een eenmanszaak ben kan de auto dan gewoon als bedrijfsauto op de balans worden gezet en doet de belastingdienst ook niet moeilijk. (het bedrijf waar ik de auto kocht kan alleen kentekenbewijzen op naam van personen zetten, voor overzetten op bedrijf moest ik naar het postkantoor en dat kwam met het tijdstip waarop de auto kocht wat lastig uit)

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Als je geen ondernemer bent, dus geen kvk inschrijving of btw nummer hebt kan je een auto niet als grijs kenteken aanschaffen.

 

De auto is dan automatisch particulier en dus geel, of het nu een bestelauto is of personenauto.

 

Pas als je een onderneming hebt kan je qua wegenbelasting aanspraak maken op grijs.

(alle andere belastingen waar je wel of geen recht op zou kunnen hebben laat ik buiten beschouwing)

 

Als de auto zakelijk is, heb je geen km vergoeding!!

Is de auto prive, dan declareer je km vergoeding aan je bedrijf.

 

Als je een bestelauto met grijs kenteken wilt aanschaffen zou ik dus wachten tot je officieel ondernemer bent.

 

De auto heb ik in eerste instantie ook op mijn persoonlijke naam laten zetten, omdat ik een eenmanszaak ben kan de auto dan gewoon als bedrijfsauto op de balans worden gezet en doet de belastingdienst ook niet moeilijk. (het bedrijf waar ik de auto kocht kan alleen kentekenbewijzen op naam van personen zetten, voor overzetten op bedrijf moest ik naar het postkantoor en dat kwam met het tijdstip waarop de auto kocht wat lastig uit)

 

Karen

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Karen, ik heb dus niet helemaal de juiste info gekregen van KVK...

 

Maar het grote verschil is dus, zakelijk; goedkopere wegenbelasting

prive; kilometervergoeding

En dan moet je dat afwegen wat voor jou het gunstigste uitkomt

Begrijp ik dat zo goed?

Vanaf de site van de belastingdienst begrijp ik dat als je ondernemer bent je automatisch minder wegenbelasting gaat betalen zodra je je inschrijft bij de KVK, wat klopt daarvan dan?

Zie stukje belastingdienst;

 

 

Motorrijtuigenbelasting

U komt in aanmerking voor het lage tarief voor de motorrijtuigenbelasting voor ondernemers als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

 

U bent ondernemer voor de omzetbelasting en u hebt een BTW-nummer van de Belastingdienst.

De bestelauto staat geregistreerd op naam van de rechtspersoon van uw bedrijf of op uw naam.

U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u uw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt.

Het lage tarief wordt automatisch toegepast als u als ondernemer voor de omzetbelasting staat geregistreerd.

 

 

 

 

Staat bovenstaande nou los van de het grijze kenteken ??? ???

 

Ok Karin, leuk detail, ik ben bezig een hondenuitlaatservice en kattenverzorging op te starten, moet jou aanspreken zo aan je site te zien ;)

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik zit met precies dezelfde vraag.

 

Als ik een bestelauto op naam zet, prive en dus niet op mijn bedrijf/de balans zet, kom ik dan nog voor de lagere wegenbelasting in aanmerking.

 

Lijkt me een simpele vraag en de info op de website v/d belastingdienst, zoals hierboven genoemd, doet vermoeden dat dit wel zo is.

 

Ik zou dan ook graag ervaringen/expert adviezen van anderen hierover horen.

 

Dank, groet Maarten

Link naar reactie
  • 0

Met "lagere wegenbelasting of houderschapsbelasting" wordt gewoon grijs rijden bedoeld.

Als ondernemer mag je grijs, dus goedkoop rijden en bij een starter, meestal een eenmanszaak staat het voertuig vaak op de privenaam. Dat maakt voor de belasting niet uit zolang je maar ondernemer bent en de auto als zodanig ook gebruikt en inboekt. Je kunt de auto met een uittreksel kvk desgewenst wel op naam van de zaak zetten. Grijs rijden heeft als enige nadeel dat je geen passagiers kan vervoeren. (geen achterbank) Pas op bij de aanschaf van aannemersversies want de verhouding tussen laadruimte en passagiersruimte luistert erg nauw. Bij gebruikte auto's kun je dus niet ondoordacht een grijs kenteken auto kopen, omdat deze dan wellicht niet aan de eisen voldoet. (zelf meegemaakt met F150) Euro 2.700 boete over 3 cm.

Je betaald als ondernemer/gebruiker ook geen bvb (bijzondere verbruiksbelasting) dus de auto is ook in aanschaf en privebijtelling voordeliger. Kijk uit bij 2e hands van het bvb bedrag is afhankelijk van de leeftijd van de auto.

Zeker bij inruil kun je beter even overleggen met je boekhouder. Er wordt nogal gegoocheld met marge auto's.

Prive kilometers bijhouden en onder het maximum houden betekent geen bijtelling.

Taxi's en openbaar vervoer betalen geen wegenbelasting

 

Always expect the unexpected

Link naar reactie
  • 0

...en...

 

...geen bijtelling dus als je de bestel auto prive houdt? ook als je inschreven staat als eenmanszaak?

 

Dan zet ik een bestelauto namelijk op prive eerst, heb ik lagere wegenbelasting en later waarschijnlijk op de zaak.

 

Mvg, Maarten

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Inno10 met 'prive houden' bedoelt dat ie m op zn privevermogen zet maar wel zakelijk er in gaat rijden

 

en dan kom je dus wel in aanmerking voor het lagere tarief als je maar kan aantonen dat van het totaal aantal kilometers minimaal 10% zakelijk is

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat bedoelde ik met prive houden idd, al ben ik ook prive aansprakelijk qua vermogen in het ergste geval.

 

Dus dat betekend dat ik minimaal 10% van de gereden kilometers met de bestelauto aan kilometervergoeding moet overmaken naar mijn prive(rekening) of hoeft dat ook niet / is er een handigere manier?

 

Al reeds bedankt voor de antwoorden en ik hoop dat anderen die met dezelfde vraag zitten ook meer helderheid krijgen in deze materie

 

Maarten

Link naar reactie
  • 0

Sacha,

 

De auto moet op de balans van het bedrijf staan voor de voordelen, maar dat mag alleen indien hij minimaal 10% zakelijk rijdt. Het kenteken staat op zijn eigen naam omdat het niet anders mag.

 

Karel

 

@inno,

 

quote Ja, dat bedoelde ik met prive houden idd, al ben ik ook prive aansprakelijk qua vermogen in het ergste geval. unquote

 

Bij eenmanszaak ben altijd voor alles privé aansprakelijk, want geen rechtspersoon.

 

Link naar reactie
  • 0

Euh...oh.

 

Dus moet ik dan ook 22% van de nieuwwaarde bij mijn inkomen optellen?

 

Wat me bezig houdt is het feit dat ik las op de site van de belastingdienst dat ik een btw-nummer heb op mijn naam ik automatisch de lagere belasting krijg berekend.

 

Maarten

Link naar reactie
  • 0

inni,

 

jij: Dus moet ik dan ook 22% van de nieuwwaarde bij mijn inkomen optellen? (bedenk wel dat het een "goedkope" auto is door alle voordelen)

 

Elk jaar (tenzij je kunt bewijzen dat je minder dan 500km rijdt (geloof ik).

 

Maar je mag ook ALLE kosten aftrekken, en het resultaat van die 22% mag niet hoger zijn dan je totale kosten (in dat jaar).

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Ja, Karel, bedankt voor je tips.

 

Het eerste jaar zal ik waarschijnlijk niet veel verdienen, dus zal ik ook geen kosten kunnen aftrekken.

Om deze reden dacht een bestelauto over te nemen maar niet op te nemen in mijn bedrijf.

In eerste instantie kon ik niet goed vinden of ik dan nog voor de lagere wegenbelasting in aanmerking kwam.

Nu lijkt mij, na verschillende reacties, dat dit niet zo is. Jammer dat ik dit niet direct kon lezen op de site van

de belastingdienst of in een uitgebreid artikel op de bizz.nl site.

 

Maar goed, ik heb genoeg info,

 

Nogmaals een ieder bedankt en Sacha, dank voor het 'lenen' van je tread/onderwerp.

 

Gegroet, ...Maarten

Link naar reactie
  • 0

Sacha,

 

De auto moet op de balans van het bedrijf staan voor de voordelen, maar dat mag alleen indien hij minimaal 10% zakelijk rijdt. Het kenteken staat op zijn eigen naam omdat het niet anders mag.

 

 

nee hoor, de auto mag ook onder privevermogen staan en dan kom je toch in aanmerking voor het lagere belastingtarief

 

ik heb daar ook veel onduidelijkheid over gehad maar heb dat zwart op wit van de belastingdienst ;D

Link naar reactie
  • 0

Jemig wat een wisseling van meningen.

 

Laat ik even duidelijk stellen wat niet kan: het wisselen van auto tussen privé en zakelijk voor de IB!

 

Als je een auto koopt, maak je op het moment van de investering de keuze: zakelijk of privé. Heb je die gemaakt, dan kun je daar niet op terug komen totdat je een andere auto koopt!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Tja... Pffffffffff...

 

Ik heb de neiging het de belastingdienst zelf te vragen...

Maar mogelijk krijg ik dan ook verschillende antwoorden...

 

Sacha, zwart op wit hoop ik voor jouw dat je dit van een inspecteur persoonlijk op schrift hebt gekregen... ipv van de website.

Want mij is het echt niet duidelijk.

 

Ik kan dus niet wisselen van prive naar onderneming op het moment dat de auto op mijn naam staat begrijp ik, al vraag ik me af of dit wel zeker zo is... sorry, maar dat krijg je dan.

 

Is er geen fiscalist/belastingman/-vrouw op dit forum?

 

pfffff....

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.