• 0

Produkt verkopen aan klant in Belgie?

Hallo allemaal,

 

Mijn zaakje begint gelukkig redelijk te draaien waarbij ik me vooral richt op de nederlandse markt.

 

Nu heb ik een vraag gekregen van een Belgische potentiele klant of ik een bepaald artikel ook naar Belgie wil versturen.

Nou is willen natuurlijk geen probleem, als een klant iets bij mij kopen wil dan ben ik uiteraard daartoe bereid maar ik weet niet goed in hoeverre deze verkoop anders is dan naar Nederlandse klanten.

 

Hoe zit het bijvoorbeeld met de BTW? Laat ik de klant gewoon de 19% nederlandse btw betalen of..

Zijn er nog andere dingen die anders zijn? (behalve hogere verzendkosten)

 

Ik heb al wel gezocht maar kan nog niet echt het antwoord op mijn vraag vinden..

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

 

Karen Dam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank je wel voor de term "intracommunautaire" die kende ik nog niet.

Daarmee vond ik inderdaad veel meer nuttige informatie.

 

Heb daarmee o.a. onderstaande gevonden, dus ik kan deze bestelling gewoon als elke andere bestelling afhandelen.

 

"Als u goederen levert aan particulieren geldt in de EU meestal het oorsprongslandbeginsel: de levering is belast in Nederland. U berekent de particulier dus btw bij de verkoop van de goederen. Het maakt dus geen verschil of u de goederen verkoopt aan binnenlandse of aan buitenlandse particulieren. In beide gevallen moet u de btw volgens de Nederlandse regeling aan uw klant in rekening brengen."

 

Karen Dam

Link naar reactie
  • 0

Verkoop naar Belgische particulieren is geen probleem, kan je inderdaad gewoon Nederlandse BTW rekenen. Als het zakelijke klanten zijn mag je BTW vrij leveren, je factuur moet dan wel aan bepaalde eissen voldoen; o.a. je eigen BTW-nummer en die van de Belgische klant.

Kleine pakketjes naar België (onder de twee kilo) is goedkoper, daarboven is aardig duurder.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag sluit aardig aan op dit reeds verouderde topic.

 

Kan ik met mijn NL BTW nummer op een beurs in België producten verkopen met 19% NL-BTW aan particuliere Belgische klanten? Volgens bovenstaande opmerkingen wel?

 

Stukje concurrentievervalsing dat oorspongslandbeginsel? :) Scheelt niet veel, maar toch :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karen,

 

Je moet duidelijk weten wie je afnemer is. Is het een ondernemer, dan kan je een ICP levering doen. Dat houdt in dat je geen BTW in rekening hoeft te brengen, nou ja je brengt eigenlijk 0% BTW in rekening, maar dan moet je op jouw factuur het BTW nummer van je afnemer vermelden als mede ook het afleveradres buiten Nederland. Denk wel aan de aparte aangifte ICP als je BTW aangifte hebt gedaan.

 

BTW in Nederland ben je verschuldigd over transacties binnen Nederland en consumenten binnen de EU maar buiten Nederland. Het verhaal over de viskraam in Duitsland is anders dan jouw situatie. Deze ondernemer gaat namelijk vis verkopen op markten buiten Nederland en treedt daarom buiten Nederland. Als je dat doet, dan moet je je aanmelden bij de belastingdienst van het land waar je staat om daar de daar geldende BTW af te dragen.

 

Groeten,

 

Sander

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

@Sander mijn antwoord was voor Yannick Veys. Hij wil op een beurs in Belgie producten verkopen.

 

De rest van deze thread is uit 2008 :) ben het verder met je antwoord eens.

 

Groet,

 

AgendaVoorOndernemers

Alle evenementen voor ondernemers online: http://www.agendavoorondernemers.nl

Seminars, beurzen, congressen, workshops over onderwerpen die jou als ondernemer aanspreken.

Link naar reactie
  • 0

Dan geldt voor Yannick hetzelfde als voor de marktkoopman. Hij verplaatst zijn onderneming (tijdelijk) naar België en moet daar BTW aangeven en afdragen. De transactie vindt namelijk buiten Nederland plaats.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.