• 0

Bank vordert krediet

Ons bedrijf, een B.V., heeft een kredietfaciliteit bij de bank in de orde van grote 100K euro.

 

De bank heeft aangekondigd om op korte termijn over te gaan tot vordering van het gehele krediet via hun incassobureau, omdat wij een kleine overstand hebben en al een hele tijd geen inkomsten meer hebben gehad.

 

Wij verwachten wel in 2 a 3 maanden weer volledig aan onze minimale aflossingsverplichting aan de bank te kunnen voldoen, maar de bank is niet langer bereid te wachten.

 

Beste experts, wat adviseren jullie in deze? En wat staat ons te wachten, een faillisement of zijn er nog opties om tot bijv. surseance van betaling over te gaan?

 

Hartelijk dank, Jan.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

...

De bank heeft aangekondigd om op korte termijn over te gaan tot vordering van het gehele krediet via hun incassobureau, omdat wij een kleine overstand hebben en al een hele tijd geen inkomsten meer hebben gehad.

...

 

Als ik dit zo lees ben je rijkelijk laat geweest. Zo snel mogelijk met de bank gaan praten, je excuses aanbieden, zoete broodjes bakken, en met een heel goed verhaal komen waarom je over zeg 3 maanden wel kunt betalen. En dat ze daar meer aan overhouden dan als je nu failliet gaat.

 

Maar als je niet meer kunt bieden dan een minimale aflossing over 2-3 maanden, zou ik als bank vermoedelijk ook de kraan dicht draaien...

 

Je enige kans lijkt me heel snel meer betalende klanten...

 

Hoe zien jullie zelf je kansen om je bedrijf meer levensvatbaar te maken? Als je dat laag inschat, misschien beter om nu te stoppen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jeroen,

 

Enkele maanden geleden is er overleg geweest en een oplossing besproken (verruiming bestaande faciliteit, de stand van zaken bezien in april).

 

In april heeft de bank aangekondigd de vordering uit handen te geven.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wij verwachten wel in 2 a 3 maanden weer volledig aan onze minimale aflossingsverplichting aan de bank te kunnen voldoen, maar de bank is niet langer bereid te wachten.

 

Een bank gaat niet zomaar over tot het opvragen van een financiering. Meestal zijn daar meerdere gesprekken aan voorafgegaan, gesprekken waarbij diverse toekomstscenario's de revue zijn gepasseerd en waarschijnlijk ook de geopperde mogelijk tot gedeeltelijk inlossen na 2 á 3 maanden.

Als je een goed verhaal hebt zijn er wellicht mogelijkheden om de financiering elders onder te brengen, waarmee de huidige financiering integraal ingelost wordt.

 

.

Link naar reactie
  • 0

Een bank gaat niet zomaar over tot het opvragen van een financiering. Meestal zijn daar meerdere gesprekken aan voorafgegaan, gesprekken waarbij diverse toekomstscenario's de revue zijn gepasseerd en waarschijnlijk ook de geopperde mogelijk tot gedeeltelijk inlossen na 2 á 3 maanden.

 

Dat klopt, zie ook mijn reactie aan Jeroen.

 

Hoe verwacht je dat het traject er verder uitziet? Is de bank aansprakelijk te stellen in een toerekenbare tekortkoming in de afhandeling van dit dossier? (D.w.z. bank wenst niet de afgesproken evaluatie te doen, waar wij nieuwe contracten kunnen laten zien waaruit blijkt dat we -op korte termijn- weer facturen kunnen sturen)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Je enige kans lijkt me heel snel meer betalende klanten...

 

Hoe zien jullie zelf je kansen om je bedrijf meer levensvatbaar te maken? Als je dat laag inschat, misschien beter om nu te stoppen.

 

Op basis van nieuwe contracten zien we in ieder geval kans om minimaal kans aan onze betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Ook zien we kansen om "assets" te verkopen om weer aanzienlijk binnen de marge van het krediet te komen.

 

Wij zullen in ieder geval snel opzoek gaan naar een advocaat om te kijken hoe we e.e.a. kunnen voorkomen, maar in de tussentijd ben ik ben zeker benieuwd naar andere ervaringen / tips / adviezen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Jan,

Als een bank overgaat tot opzegging van het krediet, gaat zij haar posititie bepalen. Dat wil zeggen zij gaat een afweging maken om de door haar verleende middelen zoveel als mogelijk veilig te stellen, dus zoveel als mogelijk binnen te halen. De relatie wordt dan zowiezo beëeindigd. Tussen het moment van formeel opzeggen en verzilveren zekerheden kan een paar weken, zelfs maanden liggen, afhankelijk van de zekerheden. Omdat een bank de relatie beëindigd, heeft het alleen zin om te proberen je kredietbehoefte bij een andere financier onder te brengen, een voorstel om binnen afzienbare tijd binnen de destijds afgesproken kredietlimiet te komen zal dan ook niet bespreekbaar zijn.

 

Je zult de bank dus ervan moeten overtuigen dat zij ermee gebaat is om te wachten met het afwikkelen van het krediet (afwikkelen= het verzilveren van zekerheden), zodat je de tijd krijgt om die financiering elders onder te brengen.

Daarom zal je een gefundeerd "ondernemersplan" op moeten stellen, waaruit blijkt dat er voldoende toekomst is voor je bedrijf, op grond waarvan een nieuwe financier bereid is te financieren, waardoor het opgezegde krediet kan worden ingelost.

 

Een advocaat in de arm nemen om de bank juridisch aan te pakken lijkt me zinloos. Een r.c. krediet is dagelijks opzegbaar en in dit soort situaties wordt er altijd een dossier aangelegd, op grond waarvan de bank van die opzegbaarheid gebruik kan maken. Is er sprake van een lening, dan ligt dat iets anders, zolang aan rente en aflossingsverplichtingen wordt voldaan heeft de bank geen grond om tot opzegging over te gaan.

 

 

ik wens je succes !

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jeroen,

 

In december is er overleg geweest en een oplossing besproken (verruiming bestaande faciliteit, de voortgang evalueren in april).

 

In april heeft de bank aangekondigd niet verder te willen evalueren en de vordering uit handen te geven.

 

 

De puzzel is nog niet compleet. Heeft de bank niet aangegeven waarom ze niet verder evalueren? Is jullie markt slechter? Is er iets gebeurd waardoor hun vertrouwen in julie bedrijf verminderd is? Verkopen jullie minder dan gepland?

 

Een bank zal nooit zomaar een krediet terugvorderen. En dossiers opbouwen en bijhouden zijn ze ook erg goed in. Een advocaat inschakelen lijkt mij daarom weggegooid geld.

 

Succes in ieder geval.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

Kap Nâh!!! >:(

 

Dreigen met advocaten, de bank beschuldigen van niet nakomen van afspraken. Wie denk je dat je bent, buiten een schuldenaar, die zijn afspraken niet nakomt?

 

Als je snel uit je lijden verlost wilt worden, moet je nog even deze koers blijven varen. De bank zal inderdaad vorderen (zij zitten er niet mee) en de curator doet de rest. Als je nog even wilt voortzetten in dit ondernemingsavontuur zal je met overtuigende argumenten bij je bankier duidelijk moeten maken waarom ze jou die tijd moeten geven. Geen geouwehoer met vage voorspellingen, maar concrete aanwijzingen, zoniet contracten, die duiden op verbetering.

 

Een andere optie is een financier vinden die je verhaal gelooft, maar dat is op deze korte termijn zo goed als onmogelijk.

 

Sancho

 

 

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

kan je evt. de overstand op het krediet inlossen door geld vanuit prive over te hevelen of iemand anders die je kan bijspringen.? Tevens vraag ik me af of je zekerheden hebt gesteld?Misschien heb je bedrijfsmiddelen en-of voorraad en handelsdebiteuren die opgelopen zijn en dus je krediet kan onderbouwen? Hoe zit het met je jaarcijfers?

De bank wil geld zien en goede resultaten zien vermoed ik, gezien het feit dat je in december gesprek hebt gehad en het nu alweer bijna mei is...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.