• 0

2 balans vraagjes

Beste mensen met een administratieve/boekhoudkundige achtergrond,

 

Ik heb twee vragen mbt de balans van een kleine BV.

 

1. Is het verplicht/noodzakelijk om in een jaarrekening een splitsing te maken tussen geplaatst en gestort kapitaal? Of mag je volstaan met alleen het gestort kapitaal?

 

2. Is het mogelijk om direct "kapitaal" aan "rekening courant dga" boekingen te doen? Of moet zoiets altijd via een aandelentransactie?

 

Dus bijv de boeking:

Rek Courant DGA 1000

aan Kapitaal 1000

 

Thanks!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is het:

 

Bank

aan Rekening courant DGA

 

Tenzij je echt het kapitaal wil verhogen, dan:

 

Bank

aan Kapitaal

 

Maar ik ben hier niet zo in thuis, dus wellicht iemand anders??

 

Dit lijken idd de logische boekingen. Maar vroeg me af op kapitaal direct via de rekening courant rekening kan toe of afnemen. Maar las in een ander draadje dat kapitaal toeneemt door niet uitgekeerde winst, dus dan gaat dit waarschijnlijk niet op.

 

Zit ik dan alleen nog met de vraag of op een balans van een BV een splitsing moet worden opgenomen tussen gestort en geplaatst kapitaal.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het voldoende om alleen het gestorte aandelenvermogen te noteren op de balans.

 

Meestal heb je bij de notaris vastgeld wat je gewone aandelen kapitaal nominaal is en wat je maatschappelijke aandelen kapitaal.

 

Voor elke wijziging van eigenaar of van een verhoging van de aandelen bij een persoon dient dit bij de notaris te worden vastgelegd.

Link naar reactie
  • 0

Op de balans staat alleen het gestorte kapitaal (min. 18K).

 

Korter kan ik het niet maken, wel leuker...

Ok,

 

en in het geval van een engelse limited wordt dit dan 1 pound = EUR 1,15.

 

Want ik lees dat een engelse limited niet de 18.000 storting kent, maar kan volstaan met een symbolisch bedrag van 1 pound.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het voldoende om alleen het gestorte aandelenvermogen te noteren op de balans.

 

Meestal heb je bij de notaris vastgeld wat je gewone aandelen kapitaal nominaal is en wat je maatschappelijke aandelen kapitaal.

 

Voor elke wijziging van eigenaar of van een verhoging van de aandelen bij een persoon dient dit bij de notaris te worden vastgelegd.

 

Bedankt voor de 2e bevestiging dat op de balans alleen gestort vermogen staat.

 

in geval van verkoop aandelen of toename in aantallen, moet een bezoekje aan de notaris worden gepleegd. Dat had ik ook al begrepen. En ik had ook gelezen dat bij een engelse limited dit onderhands kan.

 

En hoe gaat de boeking als de er winst van een BV volledig in 't bedrijf wordt gehouden? Ging dat naar een reserve of mag dat direct naar kapitaal?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het voldoende om alleen het gestorte aandelenvermogen te noteren op de balans.

 

Meestal heb je bij de notaris vastgeld wat je gewone aandelen kapitaal nominaal is en wat je maatschappelijke aandelen kapitaal.

 

Voor elke wijziging van eigenaar of van een verhoging van de aandelen bij een persoon dient dit bij de notaris te worden vastgelegd.

 

Bedankt voor de 2e bevestiging dat op de balans alleen gestort vermogen staat.

 

in geval van verkoop aandelen of toename in aantallen, moet een bezoekje aan de notaris worden gepleegd. Dat had ik ook al begrepen. En ik had ook gelezen dat bij een engelse limited dit onderhands kan.

 

En hoe gaat de boeking als de er winst van een BV volledig in 't bedrijf wordt gehouden? Ging dat naar een reserve of mag dat direct naar kapitaal?

 

Winst gaat altijd naar de overige reserve als dit conform de notulen van de aandeelhouders is besloten. De winst wordt dus volledig toegevoegd aan de overige reserve. Let ook op de oprichtingsakte van de B.V. hierin staat wat er o.a. aantal zaken omtrent winstbestemming vermeld(formeel)

 

Tevens voor aandelenkapitaal is de boeking bank en dan aan a/k.(geplaatst) dit dient weer aan te sluiten met het stuk aandeelhoudersregister

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tevens voor aandelenkapitaal is de boeking bank en dan aan a/k.(geplaatst) dit dient weer aan te sluiten met het stuk aandeelhoudersregister

 

Bank

aan Geplaatst kapitaal

 

Is dit noodzakelijk. want kreeg hiervoor 2 keer te horen dat gestort kapitaal voldoende is om aandelenkapitaal op de balans te presenteren. Of is t juist gebruikelijk voor kleine bvs om in hun jaarrekening geplaatst en gestort gesplitst in hun balans?

 

Anyway, thanks voor de input.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.