• 0

stakingswinst - hoe boeken?

Ik ben nieuw hier en het lijkt me een geweldige site! Veel antwoorden op mijn vragen.

Ik heb een administratiekantoor en een van mijn klanten is van een eenmanszaak naar een maatschap gegaan. Dit is al per 1 januari 2007 gebeurd.

Hij heeft zich echter niet bij de belasting aangemeld als nieuwe ondernemer (zijn vorige boekhouder was een beetje laks en hij ook). De betaling van zijn nieuwe compagnon heeft nog steeds niet plaatsgevonden.

Ik zit nu met een stakingswinst die ik in de administratie van 2007 moet wegkrijgen. Plus dat ik de stakingswinst al per 2007 moet boeken, terwijl er toen dus nog niets ontvangen was.

Ik weet zelf al dat hij een kleine stakingswinstvrijstelling heeft van 3.630 euro en van de rest gaat hij een lijfrente kopen. Mag hij dit ook gebruiken voor zijn FOR? Hij wil natuurlijk geen belasting betalen, vandaar die lijfrente.

Jullie zien dat het wat complex is. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt.

Josc

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben nieuw hier en het lijkt me een geweldige site! Veel antwoorden op mijn vragen.

Ik heb een administratiekantoor en een van mijn klanten is van een eenmanszaak naar een maatschap gegaan. Dit is al per 1 januari 2007 gebeurd.

Hij heeft zich echter niet bij de belasting aangemeld als nieuwe ondernemer (zijn vorige boekhouder was een beetje laks en hij ook). De betaling van zijn nieuwe compagnon heeft nog steeds niet plaatsgevonden.

Ik zit nu met een stakingswinst die ik in de administratie van 2007 moet wegkrijgen. Plus dat ik de stakingswinst al per 2007 moet boeken, terwijl er toen dus nog niets ontvangen was.

Ik weet zelf al dat hij een kleine stakingswinstvrijstelling heeft van 3.630 euro en van de rest gaat hij een lijfrente kopen. Mag hij dit ook gebruiken voor zijn FOR? Hij wil natuurlijk geen belasting betalen, vandaar die lijfrente.

Jullie zien dat het wat complex is. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt.

Josc

 

[titel aangepast - mod]

 

Hoi Jos

 

Welkom. Vraag is duidelijk en ik kan je uit ervaring zeggen dat er meer is dan alleen de stakingswinst aangeven en heffing voorkomen. In dat kader doe je er goed aan om je hier te melden in tegenstelling tot adviseurs die maar wat doen (zie de gevolgen en mijn uitgebreide reactie in dit topic: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=19235)

 

Even een vraag vooraf:

- je geeft aan de de eenmanszaak is opgegaan in een maatschap. Waar bestaat die maatschap uit? Zijn dat BV's?

 

Dan wat antwoorden:

- de stakingswinst hoef je commercieel niet tot uiting te brengen in de jaarrekening. Dat gebeurt in de fiscale aangifte over het jaar waarin gestaakt is. De stakingswinst bestaat uit: stille reserves, fiscale reserves, de FOR en de desinvesteringsbijtelling.

 

- De FOR kan ook omgezet worden in een lijfrente bij de BV, doch dit gaat wel ten kosten van de maximale lijfrentepremie bij staking.

 

Zomaar wat gedachten die nu laat op de avond bij mij opkomen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, bedankt voor je antwoord.

De maatschap bestaat uit twee eenmanszaken, t.w. fysiotherapeuten.

Er zijn geen stille reserves o.i.d.

Het is eigenlijk heel simpel, de nieuwe maat heeft een bedrag voor de goodwill betaald en een bedrag voor de inventaris.

De eenmanszaak is al per 1 januari 2007 gestaakt, toen is de maatschap begonnen. Helaas is de akte pas in maart 2008 opgemaakt en het geld van de maat is nog niet binnen.

Dus heeft mijn klant problemen om een lijfrente te kopen.

Volgens de belastingdienst moet ik echter wel de stakingswinst over 2007 opgeven.

Kan mijn client het geld ook als FOR op de balans laten staan?

Ik moet het geld toch ook in zijn boekhouding verwerken?

 

ALvast bedankt voor je antwoord, fijn dat je meedenkt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jos

 

De stakingswinst bestaat dan uit de optelsom van de FOR en de goodwill. Om heffing te voorkomen kan jouw client bij een verzekeringmaatschappij of de maatschap een lijfrente afsluiten.

 

Hier zit echter wel een maximum aan. Dat is leeftijdsafhankelijk en bepalend is of de lijfrente uitgesteld is op direct ingaand.

Voorts moet de lijfrente bedongen worden voor 1 juli van dit jaar. De aftrek van de stakingslijfrente over 2007 kan alleen als de lijfrente bedongen is binnen 6 maanden na afloop van het stakingsjaar.

 

Hier is dus een probleem: er is geen geld om de polis af te sluiten.

 

In de maatschap heeft jouw cliënt een vordering staan op de andere maat (in privé). Die vordering moet omgezet worden in een lijfrente, maar ook dat kan niet omdat de andere maat zijn goodwill niet kan voldoen.

 

De staatssecretaris heeft echter goedgekeurd dat een lijfrente ook later nog bedongen kan worden als het halen van de 6 maandstermijn niet de wijten is aan de belastingplichtige. Die omstandigheden zijn dan wel bijzonder en moeten bewezen worden door de belastingplichtige. Ik kan me indenken dat de fiscus zal stellen dat jouw cliënt een verplichting had om de financiële status van de andere maat na te gaan voor dat hij de deal tot een maatschap sloot met de goodwill (onderzoeksplicht).

 

Ik zeg niet dat je geen kant op kunt, maar het lijkt mij erg moeilijk als voor 30-6 geen geld ontvangen is van de andere maat. Als dat punt bereikt is, dan vervalt de optie om tot een lijfrente te komen en is de stakingswinst belast!

 

Tijd om spijkers met koppen te slaan dus. Kan de andere maat geen financiering aangaan?

 

Groet en tot na 6 mei (vakantie)

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.