• 0

snackbar/cafetaria beginnen, maar concurrentie op de hoek!

Ik ben opzoek naar een mooie locatie voor een snackbar/cafetaria.

Nu heb ik een mooi pand gevonden, in het centrum van een dorpskern

Met een aardig aantal inwoners, Het pand is nu nog geen snackbar maar koffiehuis. Het is een huurpand, en de goodwill.en inventaris zijn niet duur.

Nu was mijn plan om daar een snackbar/cafetaria te beginnen.

Maar ben erachter gekomen dat nog geen 100 meter verderop, een snackbar zit gevestigd.

 

Qua inwoners maakt het niet uit denk ik, en het pand wat ik op het oog heb ziet er veel mooier/uitnodigender uit.

 

Maar het nadeel is dat het zo dichtbij die andere snackbar staat.

 

Is het erg stom om een snackbar/cafetaria te beginnen vrijwel tegenover een andere snackbar?

 

(het is in het winkelcentrum van een dorpskern, dus niet in de drukke stad)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In eerste opzicht lijkt het me niet optimaal.. Maarja er kunnen zoveel redenen zijn dat het juist wel een goed idee is!

 

Bijv. de huidige snackbar heeft een slecht imago

 

- ziet er vies uit

- slechte kwaliteit enz enz

 

tegenovergestelde kan ook waar zijn natuurlijk: het draait als een tierelier en heeft een vaste klantenkring die je niet snel kan afpakken

Link naar reactie
  • 1

Ga je exact hetzelfde doen? Of kun je je onderscheiden omdat je goedkoper/lekkerder/enthousiaster/slimmer/leuker/kundiger/gezonder/veelzijdiger/enz/enz bent?

 

Je snapt vast waar ik op doel. Je vraag heeft namelijk slechts twee antwoorden, aan jou de keuze welke je kiest:

 

  • Ja, het is héél dom om je naast iemand te vestigen als je exact hetzelfde gaat doen.
  • Nee, het maakt helemaal niets uit want je weet je voor het grote publiek op een zeer mooie, aantrekkelijke manier te onderscheiden van je concurrenten.

 

Aan jou de keuze :)

Link naar reactie
  • 0

Het pand is nu nog geen snackbar maar koffiehuis. Het is een huurpand, en de goodwill.en inventaris zijn niet duur.

Nu was mijn plan om daar een snackbar/cafetaria te beginnen.

Een pand verbouwen van koffiehuis naar snackbar vraagt waarschijnlijk nog wel een behoorlijke investering. Denk aan een bakwand en een flinke koelvitrine en wat koelingen voor opslag van verse en diepvriesproducten.

 

Kun je je deze extra investering veroorloven.

 

Waar zit jouw overtuiging dat dit een succes gaat worden?

Link naar reactie
  • 0

Leuke vraag.

 

Ik heb ooit eens een sociaal/geografisch, strategisch/bedrijfskundig artikel gelezen. Dit ging over de tendentie van bedrijven om zich dichtbij elkaar te willen vestigen. Er is een theorie over:

 

De naam is me even ontschoten...

 

Dingen die ik er uit onthouden heb, heb geconcludeerd:

 

Als (op elkaar lijkende, direct concurrerende) bedrijven zeg maar "centraal tenderen" dan geeft dit een aantal veelvoorkomende effecten:

 

Uiteraard wordt de competitie om "The piece of the pie" groter. De noodzaak van een zeer goed product en/ of service wordt daarom veel groter.

 

Er is ook een ander effect in de markt waar te nemen.

Namelijk dat de consumenten er ook vaak enthousiast op reageren! (+je)

Er kan in veel gevallen, zolang de competitie enigzins beperkt blijft,

een veel grotere "taart" ontstaan waarop geconcurreerd wordt.

Met andere woorden, een klant vergroot zijn keuzemogelijkheden..

Denk maar aan de meubelboulevards, restaurantbuurten, of de brillenwinkels die altijd binnen 50 m2 van elkaar lijken te zitten.

Ook een leuk voorbeeld is de burger king die tegenover de Mac gaat zitten...

 

In al die gevallen geeft dit een positief effect voor de consumenten.

 

Nu terug naar jouw case:

Bij een snackrestaurant is de omgeving erg belangrijk.

Is er veel aanloop? Zit je bijvoorbeeld in een winkelcentrum, of midden in een woonwijk?

Een snackrestaurant in een woonwijk concurreert voor een groot deel om omwonenden.

Denk aan 2 cirkels, jouw restaurant en die van de concurrent.

Deze overlappen elkaar. Je probeert op 2 manieren je omzet te verhogen:

1 Je probeert de cirkel (klanten) om jou heen te vergroten

2 Je probeert jouw cirkel te laten groeien ten koste van die van je concurrent

 

Hoe probeer je dit onder meer te doen ?

Een goed product, in een snacksituatie kan je het best zeggen een beter product

Marketing:

Folderen van de afzetwijk (cirkel) van je concurrent ofzo

Enz, enz.

 

Een snackbar in een winkelcentrum vecht bijna geheel tegen elkaar op product en dienst.

Een voorbeeld van een belangrijke dienst kan zijn:

het houden van een lunchpakketservicedienst voor de overige ondernemers in het winekelcentrum/ in de buurt gelegen bedrijven

 

Het antwoord van jeroen krijgt een grote reus

;D, want die vatte het in heel wat minder woorden samen!

 

Desondanks vond ik het zelf een leuke verdieping en wellicht voegt het wat toe :)

Link naar reactie
  • 0

Doorgaans zijn er twee soorten snacktaria's, goede en slechte (wat maakt het verschil?). In de praktijk zie je die tegen elkaar aankruipen, meestal in een wijk- of dorpscentrum. Beide hebben handel, om heel verschillende redenen.

Dus Nee, het is niet heel erg dom, tenzij het afzetgebied zo klein is dat de nu bestaande snackbar het maar net (niet) kan redden.

 

Sancho

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou voordat je gaat investeren een marktonderzoekje gaan houden onder de bewoners. Dit kan steekproefgewijs en hoeft helemaal niet heel groot van opzet te zijn.

 

Ga eens rustig nadenken wat de vragen zijn waar je antwoord op wil hebben en maakt een korte maar krachtige vragenlijst. Met ook o.a. vragen over je concurrent. Probeer erachter te komen hoe tevreden de mensen zijn over het huidige aanbod en of ze op een andere snackbar zitten te wachten.

 

ik hoor hier mooie verhalen over jezelf onderscheiden maar in principe is een snackbar een snackbar, fastfood dus. Onderscheid zal dan in kwaliteit en service komen te liggen en niet in aanbod. Zijn de mensen over het algemeen tevreden over de huidige dan denk ik dat het moeilijk is om de klanten af te snoepen. Echter is de doelgroep zo groot dat er regelmatig een rij staat dan zou ik als klant ook naar de andere snackbar gaan.

 

Dus: ga gewoon op onderzoek uit. Ga eens een paar keer kijken bij de huidige snackbar door de week en in het weekend op verschillende tijden en hou eens een klein marktonderzoek en je weet al heel wat meer.

 

Laat maar even weten wat uiteindelijk je beslissing is, veel succes!

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

onderscheiding bij een snackbar zal hem inderdaad voor een groot deel zitten in kwaliteit.

Hier zijn vlakbij 2 plekken waar 2 snackbars vlak naast elkaar zitten (de ene binnen 50 meter en de andere binnen 4 meter) toch heb ik een bepaalde voorkeur aangezien ik bij de ene het eten niet weg te werken vond en bij de andere wel.

 

daarnaast zou je je kunnen onderscheiden in inrichting, b.v. met een snackbar waar je ook lekker ter plekke kan zitten om wat te eten, dit is in vleek snackbars een ondergeschoven kindje.

in de snackbar waar ik regelmatig kom zou ik b.v. niet snel even blijven zitten om wat te eten aangezien je dan precies tegen de achterwerken van de wachtende en bestellende klanten zit aan te kijken.

 

Daarnaast is precentatie van je producten ook nog een goed punt (moet natuurlijk de kwaliteit ook wel goed zijn). veel snackbars gebruiken van die lelijke groene kleden met groene pluimpjes.

 

en zo zijn er natuurlijk nog veel meer punten te bedenken waarop je je kan onderscheiden.

De kwaliteit van het eten zal echter het aller belangrijkst zijn.

Link naar reactie
  • 0

Onderscheiding zal inderdaad van groot belang zijn. De mensen hierboven hebben het erg goed verwoord.

 

Aangezien een snackbar vaak wordt geassocieerd met vettige en ongezonde (maar wel lekkere) dingen kan je daar misschien je voordeel uit halen. Probeer "gezondere" snacks aan te bieden met bijvoorbeeld speciale frituurolie, biologische producten en/of sandwiches.

 

Als je je daarin kan onderscheiden trek je in eerste instantie ander publiek, maar wellicht dat je op een later tijdstip andere mensen die bij de andere snackbar gaan eten ook over de streep trekt...

 

Link naar reactie
  • 0

Net zoiets als die snackbar die laatst in het nieuws was met 'gezonde' patat.. of 'niet ongezonde' patat, hoe je het ook wilt noemen. Volgens mij mocht iedereen ook een dag lang gratis patat halen.

 

Dat zijn idd dingen waarmee je je kunt onderscheiden.

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Net zoiets als die snackbar die laatst in het nieuws was met 'gezonde' patat.. of 'niet ongezonde' patat, hoe je het ook wilt noemen. Volgens mij mocht iedereen ook een dag lang gratis patat halen.

 

Ik heb meer gelezen in de media over die snackbar die 'ont-sonjabakkeren' aanbiedt d.m.v. hamburgers van 800 gram :)

Link naar reactie
  • 0

Ja hij zat zelfs bij Jensen (ik zapte toevallig voorbij ;) ) met zn hamburger. Vandaar ik ook eerder zei, een snackbar is een snackbar.

 

Mensen komen toch vooral voor de lekkere vette hap, tis natuurlijk mooi meegenomen als t niet al te ongezond is.

 

krijg er zelfs zin in...zo in de ochtend :P

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Verkijk je niet te zeer op mooie locatie'. Mensen houden wel van een snackbar die wat rommelig en 'traditioneel' is en niet te groot zodat het al snel lijkt alsof het enorm druk is. Bij mij in de buurt staat zo'n 'keet' waar ze gewoon prima eten verkopen. Tweehonderd meter verderop is een winkelcentrumpje en daar heeft iemand een grote luxe snackbar in gebouwd, met een veel grotere keuze, een echt restaurantdeel waar je fatsoenlijk kunt zitten, toiletten, achtergrondmuziek, airco, kortom: helemaal af. We zijn nu een jaar verder en die mooie zaak ziet er elke avond uitgestorven uit terwijl het in die keet vanouds druk is...

Link naar reactie
  • 0

Het pand is nu nog geen snackbar maar koffiehuis

 

Hoe liep dat koffiehuis eigenlijk? is het wellicht misschien niet beter om dat nog beter door te zetten? Meer een broodjeshuis misschien?

 

Zomaar wat gedachtes, kijkend naar een druk koffiehuis vanuit een hoog kantoor over het Ij achter het centraal station :-)

 

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het koffiehuis tot nu toe alleen van buiten bekeken, en de 2e snackbar op de hoek dus ook.

Die bestaande snackbar ziet er gewoon standaard uit, niks bijzonders.

Het koffiehuis wat ik dus op het oog heb, ziet er mooier/luxer uit, heeft mooie grote ramen tot de grond en warme uitstraling, ook kan je makkelijk naar binnen kijken. Dat vind ik zelf wel een voordeel.

 

Ik ga de zaak in mijn eentje beginnen, daarom wil ik beginnen als snackbar en als het goed loopt.

En de financien het toelaten er een cafetaria van maken, daar is de ruimte geschikt voor. En een snackbar veranderen in een cafetaria kan makkelijk, in dit pand dan(qua ruimte).

 

Meerdere mensen vroegen waarin ik mij ga onderscheiden, Dat vind ik moeilijk te zeggen,

Ik zorg wel voor goede kwaliteit, maar het is natuurlijk niet gezegd dat die andere snackbar dat niet doet.

En ik zou me juist onderscheiden door er een cafetaria te beginnen, 2e voordeel daar bij in is dat ik meteen het oude publiek wat naar het koffiehuis kwam aantrek, want koffie en gebak, en broodjes biedt ik in mijn cafetaria natuurlijk ook aan. Maar een cafetaria kan ik niet vanaf de opening af aan beginnen.

 

Waarom mooie locatie?

-Omdat er veel winkels omheen zitten. Ook kan ik een terras buiten zetten. Tevens gratis parkeren op 20 meter afstand.

 

 

Ik zelf denk dat het wel kan slagen, op alle fronten behalve dus het feit dat er nog een snackbar heel dichtbij zit.

Al had die een straat verder gezeten had ik het niet zon probleem gevonden maar het is nu echt zo dat we in elkaar zicht staan.

 

Ik denk dat de afzet groot genoeg is..

Er zitten zo'n 40 winkels in het winkelcentrum.

 

 

Het koffiehuis voorzetten zie ik niet echt zitten, ik weet niet hoe het gelopen heeft maar ik ben echt opzoek naar een snackbar/cafetaria. (inmiddels ook 4 jaar ervaring in (in dienst niet als eigenaar)).

 

Nog even iets heel anders, Iets wat mij opviel in het winkelcentrum is dat er overal om de 3 meter ongeveer kleine "speakers"aan de gevels hingen, volgens mij zijn het van die dingen die pieptonen uitzenden om hangjongeren weg te jagen. Dat zou kunnen wijzen op veel overlast. , maar ook kunnen betekenen dat ik sávond geen klanten meer trek.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels een nieuw pand op het oog. Dit is al geheel ingericht en heeft geen concurrentie in de omgeving.

 

Nadeel, het staat in een dorp met circa 2000 inwoners.

Is dit te weinig om een goedlopende snackbar te beginnen?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels een nieuw pand op het oog. Dit is al geheel ingericht en heeft geen concurrentie in de omgeving.

 

Nadeel, het staat in een dorp met circa 2000 inwoners.

Is dit te weinig om een goedlopende snackbar te beginnen?

 

Tot voor kort woonde ik in een klein dorp met circa 1800 inwoners, daar waren twee snackbars.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels een nieuw pand op het oog. Dit is al geheel ingericht en heeft geen concurrentie in de omgeving.

 

Nadeel, het staat in een dorp met circa 2000 inwoners.

Is dit te weinig om een goedlopende snackbar te beginnen?

 

Je hebt het erover dat het geheel ingericht is, bedoel je dat er eerder een snackbar ingezeten heeft?

Zo ja waarom zit die er nu dan niet meer in? Failliet vanwege te weinig klanten?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben opzoek naar een mooie locatie voor een snackbar/cafetaria.

Nu heb ik een mooi pand gevonden, in het centrum van een dorpskern

Met een aardig aantal inwoners, Het pand is nu nog geen snackbar maar koffiehuis. Het is een huurpand, en de goodwill.en inventaris zijn niet duur.

Nu was mijn plan om daar een snackbar/cafetaria te beginnen.

Maar ben erachter gekomen dat nog geen 100 meter verderop, een snackbar zit gevestigd.

 

Qua inwoners maakt het niet uit denk ik, en het pand wat ik op het oog heb ziet er veel mooier/uitnodigender uit.

 

Maar het nadeel is dat het zo dichtbij die andere snackbar staat.

 

Is het erg stom om een snackbar/cafetaria te beginnen vrijwel tegenover een andere snackbar?

 

(het is in het winkelcentrum van een dorpskern, dus niet in de drukke stad)

 

Wat tegenwoordig mooie handel is.

 

Snackbar

Doner/Shoarma

Goede kip-menu

Pizza's

Link naar reactie
  • 0

 

Je hebt het erover dat het geheel ingericht is, bedoel je dat er eerder een snackbar ingezeten heeft?

Zo ja waarom zit die er nu dan niet meer in? Failliet vanwege te weinig klanten?

 

 

Er zat inderdaad al een snackbar in, of die failliet ging, of waarom de oude eigenaar gestopt is, weet ik nog niet.

 

Dit ga ik nog uitzoeken, maar als een snackbar in een dorp met circa 2000 inwoners bij voorbaad al kansloos is dan ga ik verder zoeken.

 

Voordelen in de directe omgeving zijn,

-bowlingcentrum

-slager/bakker/bloemist.

-café

-tennisbaan

-camping

-kanoverhuur

 

Het is wel een echt dorp dorp, het heeft geen winkelcentrum, zelfs geen supermarkt.

Link naar reactie
  • 0

Ga vooral in die kroeg zitten en praten met de stamgasten daar e.d. Als je goed ligt in zo'n dorp kan je veel voor elkaar krijgen. Ze moeten het je wel een beetje gunnen, als ze iemand van buiten echt niet accepteren wordt het een stuk lastiger!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.