• 0

Eerste aangifte BTW

Ondanks dat ik niet zoveel kaas heb gegeten van boekhouden wil ik toch zelf per kwartaal mijn BTW aangifte doen. (IB laat ik wel doen :-)

Nu heb ik uiteraard hier op het forum e.e.a. nagezocht, maar toch heb ik nog een aantal vragen, en een aantal dingen waarvan ik wil weten of ik de juiste conclusie heb getrokken...

 

Mijn eenmanszaak is per 01-01-08 ingeschreven, dit gaat dus de eerste BTW aangifte worden.

 

a) Mag ik de BTW die ik voor mijn prive internetaansluiting en prive GSM abonnement betaal opgeven ?

(Ik weet dat ik dit wel deels als kosten voor IB mag opvoeren)

 

Ik heb 1439 zakelijke kilometers gereden in mijn prive auto, nu begreep ik onlangs dat ik de BTW van de benzine mag opgeven (helemaal of slecht 75 % ?) sinds dat ik dat hoorde heb ik de bonnen bewaard.

Even ervan uitgaande dat mijn auto 1 op 8 rijdt ( 2 liter 6 cilinder :-) heb ik hiervoor 179,9 liter gebruikt.

Gemiddelde prijs benzine is 1,50 euro, dus 0,24 cent BTW per liter, mag ik hier dan 43,18 euro voor aan benzine opgeven ?

(of mag ik alle bonnen opgeven, en dus meer declareren dan ik daadwerkelijk zakelijk heb gereden ?)

 

Nu heb ik nog een aantal conclusies getrokken maar weet niet helemaal of ze juist zijn :

 

a) De laptop die ik heb gekocht moet ik in 3 jaar afschrijven (IB), de BTW kan ik in 1 x aangeven, het maakt niet uit dat ik deze een week voor de daadwerkelijke start heb gekocht.

b) ik heb een aantal goederen tweedehands gekocht van particulieren, dit is vrijgesteld van BTW.

c) ik heb een aantal facturen voor inzages in gemeente-archieven klopt het dat dit BTW vrij is, op de facturen van het KvK staat ook geen BTW vermeldt, is dit ook BTW vrij ?

 

Misschien dat iemand een lichtje kan schijnen over bovenstaande.

 

Alvast mijn dank,

Alex

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Twalevel,

 

Benzinekwestie is inderdaad al meerdere malen aangekaart, er komt uit naar voren dat je BTW mag opgeven, maar m.i. niet het hoe en wat van het daadwerkelijke opgeven, trek ik de juist conclusie dat dit naar rato is.. mag ik de berekening maken zoals ik hem heb gemaakt : zoveel kms zakelijk, auto rijdt 1:8 dus zoveel liter zakelijk gebruikt, maar ik heb uiteraard meer bonnen mag ik daar de BTW ook van opgeven ?

 

Laptop is 1 week voor inschrijving KvK gekocht om voor de onderneming te gebruiken, nu ga ik ervan uit dat ik die BTW in de eerste aangifte geheel mag verwerken, dus niet zoals bij IB over 3 jaar uitsmeren, en dat het geen beletsel is dat dit in Q4 van 07 is gekocht.

 

Het is voor mij niet dat ik mijzelf er makkelijk van af wil brengen door mijn vragen hier "neer te knallen"

Is het verkeerd dat ik mijn vragen hier heb neergezet ?

 

Dit is een forum voor ondernemers, deze mensen willen ondernemen, en hebben net als mij vaak minder kaas gegeten van "randzaken" zoals bijvoorbeeld fiscale zaken.

Ik wil er iets van leren, en misschien dat mede forumleden weer wat leren van de gestelde vragen en de daarop gegeven antwoorden.

 

Groet,

Alex

Link naar reactie
  • 1

Ondanks dat ik niet zoveel kaas heb gegeten van boekhouden wil ik toch zelf per kwartaal mijn BTW aangifte doen. (IB laat ik wel doen :-)

Nu heb ik uiteraard hier op het forum e.e.a. nagezocht, maar toch heb ik nog een aantal vragen, en een aantal dingen waarvan ik wil weten of ik de juiste conclusie heb getrokken...

 

Mijn eenmanszaak is per 01-01-08 ingeschreven, dit gaat dus de eerste BTW aangifte worden.

 

a) Mag ik de BTW die ik voor mijn prive internetaansluiting en prive GSM abonnement betaal opgeven ?

(Ik weet dat ik dit wel deels als kosten voor IB mag opvoeren)

 

Ik heb 1439 zakelijke kilometers gereden in mijn prive auto, nu begreep ik onlangs dat ik de BTW van de benzine mag opgeven (helemaal of slecht 75 % ?) sinds dat ik dat hoorde heb ik de bonnen bewaard.

Even ervan uitgaande dat mijn auto 1 op 8 rijdt ( 2 liter 6 cilinder :-) heb ik hiervoor 179,9 liter gebruikt.

Gemiddelde prijs benzine is 1,50 euro, dus 0,24 cent BTW per liter, mag ik hier dan 43,18 euro voor aan benzine opgeven ?

(of mag ik alle bonnen opgeven, en dus meer declareren dan ik daadwerkelijk zakelijk heb gereden ?)

 

Nu heb ik nog een aantal conclusies getrokken maar weet niet helemaal of ze juist zijn :

 

a) De laptop die ik heb gekocht moet ik in 3 jaar afschrijven (IB), de BTW kan ik in 1 x aangeven, het maakt niet uit dat ik deze een week voor de daadwerkelijke start heb gekocht.

b) ik heb een aantal goederen tweedehands gekocht van particulieren, dit is vrijgesteld van BTW.

c) ik heb een aantal facturen voor inzages in gemeente-archieven klopt het dat dit BTW vrij is, op de facturen van het KvK staat ook geen BTW vermeldt, is dit ook BTW vrij ?

 

Misschien dat iemand een lichtje kan schijnen over bovenstaande.

 

Alvast mijn dank,

Alex

 

[titel aangepast - mod]

 

Hoi Alex

 

Hoewel ik de BTW veel meer een vraagstuk vind voor een adviseur dan de IB, hierbij toch wat antwoorden:

 

1. BTW op zakelijk gebruik van privé internet en telefoon is als voorbelasting aftrekbaar maar wel naar rato van zakelijk/prive. BTW op het vaste abonnement is niet aftrekbaar.

 

2. over BTW op autokosten van een prive auto heb ik tot in den treure topics gevuld. 75% van de BTW op die kosten is aftrekbaar, mits de bonnen bij de zakelijke administratie zijn gevoegd (als privé onttrekking). Dus geen aanames maken op basis van KM's en verbruik. Bonnen moeten er zijn.

 

3. je a,b en c onderaan kloppen alle drie.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.