• 0

FOR en lijfrentepremies

Wie kan mij vertellen wat ik mij bij de berekening van mijn oudedagsreserve moet voorstellen van pensioenpremies?

 

Voor de berekening moet je de pensioenpremies die voor de ondernemer van de winst zijn afgetrokken eerst weer bij de winst tellen. Vervolgens wordt het percentage (12%) berekend. Van de uitkomst worden de pensioenpremies weer afgetrokken. Het restant is de toevoeging van de FOR.

 

Ik heb begrepen dat het in dit geval niet gaat om lijfrentepremies. Maar een ondernemer heeft toch geen pensioenvoorzieningen? Het enige waar ik aan kan denken zijn toch de lijfrentepremies. Wel heb ik gelezen dat de FOR wel weer mag worden gebruikt (afname) voor de betaling van lijfrentepremies. klopt dit verhaal?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties?

 

rick

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 2
Het enige waar ik aan kan denken zijn toch de lijfrentepremies.

Nee, toch niet. Het betreft hier niet lijfrentepremies maar de pensioenpremies van verplichte regelingen binnen bepaalde sectoren. Niet relevant dus als zo'n verplichte regeling niet op jou van toepassing is...

 

Voor de bepaling van de grondslag voor de FOR (thans 12% van de winst) mag de pensioenpremie voor zo'n verplichte regeling aan de winst worden toegevoegd.

 

Wel heb ik gelezen dat de FOR wel weer mag worden gebruikt (afname) voor de betaling van lijfrentepremies. klopt dit verhaal?

Ja en nee. Het is niet een kwestie van mogen maar MOETen. De FOR is een papieren reserve waar vroeg of laat een lijfrente voor moet worden aangekocht. Dat kan ineens op leeftijd 65, maar dan moet de volledig opgebouwde reserve wel liquide aanwezig zijn om een (direct ingaande) lijfrente aan te kopen.

Om de kans op het niet aanwezig zijn van voldoende middelen (door gebrek aan discipline of beleggingsverliezen) in met name de laatste opbouwjaren te vermijden doen ondernemers er verstandig aan tijdig (lees: zodra er liquiditeiten voor beschikbaar zijn) te beginnen met het omzetten van FOR reserve naar lijfrente. Dat kan tegenwoordig ook bancair en/of netto op feebasis bij de betere adviseurs. Daarmee worden woekerpolisdrama's vermeden..

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 2

FOR = Fiscale Oudedags Reserve.

 

Oftewel, een spaarpot die (nog) niet belast is. Inderdaad max 12% van de jaarwinst mag je toevoegen aan deze spaarpot (minus de premies die je al betaalt aan bijv een lijfrente oid).

 

De FOR is UITSTEL van belastingbetaling. Voordeel is a) het FOR geld kun je bruto (want nog geen belasting over betaald) laten renderen b) na je 65e is je belastingtarief vermoedelijk lager dan nu c) tricky, maar je kunt het FOR geld ook als werkkapitaal gebruiken...

 

Zie verder ww.belastingdienst.nl of vraag een adviseur.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 55 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.