• 0

BV in oprichting failliet of niet?

Een jaar geleden zijn wij met 4 personen een BV in oprichting gestart. Ieder persoon heeft 25% van het aandelen kapitaal gestort. 3 personen hebben de storting vanuit hun BV gedaan en ikzelf 25% als privé persoon.

Persoon A heeft de administratieve werkzaamheden hiervoor verricht. Onze BV in oprichting verricht werkzaamheden voor de BV van persoon A.

 

Nu ruim een jaar later is deze BV nog steeds een BV i.o.

Nu blijkt dat persoon A deze BV onder zijn holding heeft gehangen. Bij de notaris zijn de namen van de andere aandeelhouders niet bekend hoewel er wel de desbetreffende administratieve gegevens tbv de oprichting van een BV door ons zijn ingevuld. Alleen de naam van de holding van persoon A staat geregistreerd bij de notaris Ook bij de KvK is alleen de naam van de holding van persoon A bekend.

 

Nu blijkt dat de holding van persoon A failliet is en wordt onze gezamelijke BV hierin meegezogen.

 

Ik heb over bovenstaande een paar vragen:

 

1. Hoelang kan een BV in oprichting zijn?

2. Kan deze BV in het faillissement van persoon A worden meegetrokken?

3. Mocht deze BV in het faillissement van persoon A worden meegetrokken ben ik dan privé aansprakelijk? ( Ik sta dus niet officieel geregistreerd maar heb dus wel de nodige administratieve formulieren ingevuld en een storting gedaan)

4. Aangezien wij als aandeelhouder nergens officieel geregistreerd staan staan, kunnen wij het door ons gestorte kapitaal dan terug vorderen van persoon A?

 

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reaktie's en hoop dat jullie me antwoord op bovenstaande kunnen geven aangezien ik hier toch wel zenuwachtig van wordt!!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Hoelang kan een BV in oprichting zijn?

3 maanden? Zo lang het bewijs van geen bezwaar geldig is.

2. Kan deze BV in het faillissement van persoon A worden meegetrokken?

De BV is (mede-)eigenaar van jullie BV io, dat lijkt me dus mogelijk.

3. Mocht deze BV in het faillissement van persoon A worden meegetrokken ben ik dan privé aansprakelijk? ( Ik sta dus niet officieel geregistreerd maar heb dus wel de nodige administratieve formulieren ingevuld en een storting gedaan)

Een BV io. is nog geen rechtspersoon, maar het lijkt mij sterk dat jij aansprakelijk gesteld kan worden voor de schade die hij met zijn BV heeft gemaakt, want dat is wel een rechtspersoon :)

4. Aangezien wij als aandeelhouder nergens officieel geregistreerd staan staan, kunnen wij het door ons gestorte kapitaal dan terug vorderen van persoon A?

Geen id. Logica zegt mij dat jullie nu schuldeiser van de failliete BV worden van persoon A.

 

Wacht nog even de reactie af van iemand die hier meer verstand van heeft...

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Een beetje verwarrend is het verhaal wel, maar ik zal in algemeenheden een antwoord geven.

Een B.V. in oprichting met 4 oprichters, kan gelijkgesteld worden met een vennootschap onder firma met 4 vennoten. Dus zolang de BV in de oprichtingsfase zit zijn de 4 oprichters hoofdelijk aansprakelijk voor de B.V. i.o. Als een van de oprichters failliet gaat, dan zal aanspraak gemaakt worden op dat deel waar de saniet recht op heeft. Indien alleen het kapitaal gestort is, dan alleen op dat deel dat door sanniet als aandelenkapitaal gestort is. Zijn er werkzaamheden verricht dan rekening houden met het "vennootschapskapitaal" van de "vennoot".

 

Het staat mij bij dat de oprichtigsfase maximaal 1 jaar kan/mag duren.

 

Als de notaris niet weet wie de oprichters zijn, moet ik de conclusie trekken dat er nooit statuten zijn opgemaakt, dus ook nooit een verkaring van geen bezwaar is opgevraagd/afgegeven. In dat geval is volgens mij de KvK leidend. Met andere woorden indien bij de KvK alleen de holding van persoon A staat vermeld dan is er sprake van een eenmanszaak en dat betekent dan weer dat bij een faillissement van A het gehele vermogen van de BV i.o. door de curator kan worden aangesproken. het gevolg daarvan is weer dat jij je inleggeld/kapitaalstorting en de mogelijke winsten die gemaakt zijn kwijt bent. Jij hebt dan wel weer een vordering op A,. (maar die is failliet)

Persoonlijk kan je niet aangesproken worden.

 

Zo, dat is toch nog een heel verhaal geworden, ik hoop dat e.e.a. duidelijker is geworden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie snelle reaktie's!

 

Toch is het mij nog niet helemaal duidelijk:

 

Zijn wij als vennoten dan niet aansprakelijk te stellen? Kan de curator dan uitsluitend het deel van persoon A opeisen of kan hij ons ook financieel aanspreken omdat wij deel uitmaken van een BV in oprichting (dus hoofdelijk aansprakelijk) welke onder de holding van persoon A hangt?

Link naar reactie
  • 1

Jullie zijn het geld wat jullie gestort hebben waarschijnlijk kwijt. Maar jullie kunnen toch niet aansprakelijk gesteld worden voor het faillisement van een BV waar je niets mee te maken hebt? De BV is een persoon op zich, alleen daar worden Euro's weggehaald en aan de schuldeisers gegeven. Persoon A zal privé ook niet worden aangsproken (tenzij er duidelijk sprake is van mismanagement).

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

De persoonlijke Holding van persoon A is failliet, Om in VOF termen te blijven: van de 4 vennoten is er een failliet verklaart. De curator zal alle bezittingen van die vennoot liquideren, dus ook zijn vennootschapskapitaal. Het vennootschapskapitaal van de andere vennoten blijft buiten schot.

In de praktijk betekent dit, dat de drie resterende vennoten middelen moeten vinden om het het vennootschapskapitaal van die failliete venoot aan de curator over te dragen.

 

(Als vennoot ben je alleen hoofdelijk( ook privé) aansprakelijk voor de VOF waar je deel van uit maakt, niet voor de afzondelijke vennoten)

 

Zoals jij de situatie schetste zijn er twee mogelijkheden:

1) of de drie resterende vennoten sprokkelen het kapitaal bijelkaar waar de failliete vennoot recht op heeft, draagt dit over aan curator en gaan verder met de business.

 

2. of de curator vraagt het gehele kapitaal van het vehikel op en kunnen de drie anderen fluiten naar hun inleg.

 

Of het 1 of 2 wordt, is afhankelijk hoe e.e.a. destijds geregeld, geregistreerd is geworden, zoals ik al eerder gemeld had.

 

In beide gevallen is er geen spake van privé aansprakelijkheid van de drie achterblijvende "vennoten "

 

Advies: Achterhaal de werkelijke rechtsvorm (notarirs ? KvK ? Bank ?) en blijf open en eerlijk communiceren met alle partijen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als één van de vennoten failleert, dan is de VOF van rechtswege ontbonden, maar kan deze wel worden voortgezet door de overige vennoten (zie wetboek van koophandel, artikel 16 en BW boek 7A, artikel 1863). Is er een vennootschapscontract? Is hierin iets geregeld over deze situatie?

Link naar reactie
  • 0

Een BVio is geen BV. Het is een rechtspersoon in oprichting die wordt ingeschreven bij de KvK door een natuurlijk persoon of een andere rechtspersoon. De termijn voor het perfect maken van de BV is 12 maanden.

 

Een BVio is te vergelijken met een eenmanszaak. Er zijn geen aansprakelijkheids beperkingen en ook geen aadelen.

 

Als beoorgd aandeelhouders hebben jullie waarschijnlijk gewoon geld overgemaakt aan Holding A of aan de eigenaar van Holding A. Je hebt er in ieder geval geen aangdelen voor gekregen, maar hoogstens een schuldbekentenis. Daarmee hebben de beoogde aandeelhouders (waaronder jij) een vordering op Holding A.

 

Als Holding A failliet gaat, of op andere wijze de belofte van de oprichting van de BV niet is nagekomen, heb je een vordering op Holding A en ben je dus 1 van de schuldeisers. Kijk even goed in je papieren. Misschien is de eigenaar de schuld aan jullie in privee aangegegaan, dan hebben jullie een vordering op hem privee.

 

Deze actie verdient niet de schoonheidsprijs. Een BVio moet je zo sbel mogelijk omzetten in een BV, omdat de BV in de i.o. fase geen enkele rechtsbescherming geeft. Misschien een voordeel voor jullie.

 

Het lijkt de moeite waard om advies van een professional in te winnen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.