• 0

Termen in een Financieel Plan

Ik ben bezig met een omzetprognose. Ik kom echter termen tegen als exploitatieresultaat waarvan ik het gebruik en de betekenis niet goed kan achterhalen op internet (Wikipedia, KvK, Lancelots, etc.).

 

Ik heb nu een opzet als volgt:

 

Inkomen

  • Verkopen
  • Commissie
  • BTW over
  • Verzendkosten
    -------------------------- +
    Omzet

 

Uitgaven

  • Inkopen
  • Minimum orderkosten
  • Verzendkosten
  • Voorfinanciering BTW
    -------------------------- +
    Kosten


-------------------------- +

Brutowinst

 

  • Investeringen
  • Af te dragen BTW
  • Huisvesting
  • Promotie
  • Abonnementen
  • Verzekeringen
    -------------------------- +
    Overhead


-------------------------- -

Exploitatieresultaat

Afschrijvingen

-------------------------- -

Bedrijfsresultaat

Rente + aflossingen

-------------------------- -

Winst voor belastingen

42% IB

-------------------------- -

Fiscale winst

Privé opname

-------------------------- -

Toevoegen aan Eigen Vermogen

ACSP: Hp Carepack's, servers, storage, printers, notebooks, custom high-end pc's.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eigenlijk kun je de betekenis afleiden uit de berekening. Resultaat is niets anders dan een duur woordje voor winst (of verlies). Je exploitatieresultaat is dan de brutowinst min de overhead (wat niets anders is dan je vaste kosten). Je bedrijfsresultaat is dan je exploitatieresultaat min eventuele afschrijvingen en zo zou je kunnen doorgaan totdat je onderaan bent.

 

Link naar reactie
  • 0

PCDealer,

 

Met je overzicht kan ik niet helemaal uit de voeten. Je berekent b.v. de brutowinst door de omzet te verminderen met de kosten. Tot zo ver accoord. In de kosten neem je o.a. op de inkopen.

 

Stel, puur theoretisch, dat er in een periode geen verkopen en geen bedrijfskosten zijn maar uitsluitend inkopen van goederen van 1.000.

Dan zou in het overzicht een negatieve brutowinst ontstaan van 1.000. Dat is niet correct. Inkopen leiden tot voorraad, een bezit en geen resultaat. De juiste brutowinst is nihil. Er zijn immers geen verkopen en geen bedrijfskosten.

 

Daarnaast is het merkwaardig dat de btw door het overzicht heen loopt. Btw op inkopen (en kosten) kan worden teruggevorderd van de belastingdienst. Btw. op verkopen moet worden afgedragen. De terug te vorderen btw is eerst betaald aan leveranciers; de te betalen btw is (of wordt) ontvangen van afnemers. M.a.w. de btw is kostenneutraal; leidt nooit tot een last of bate (even afgezien van bijzondere regelingen zoals de KOR) maar is voor een ondernemer alleen maar lastig. De btw behoort dus niet in het overzicht thuis. Los daarvan zal door het tijdselement (btw wordt later verrekend met de fiscus dan betaald of ontvangen) een saldo btw door het overzicht heenlopen hetgeen niet correct is.

 

Wat derhalve in het schema ontbreekt is het tijdselement; later verkopen dan inkopen; later kosten betalen dan gemaakt; later btw verrekenen dan geregistreerd; etc. Dat is nu juist wat een boekhouding doet. Het houdt, door zijn methodiek, rekening met het tijdselement.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Misschien kun je het beter anders opzetten?

 

Een balans geeft weer wat het bedrijf bezit (activa) en aan schulden heeft (passiva)

 

Een winst en verliesrekening of resultatenrekening is een overzicht van alle omzet die gemaakt is en alle kosten, in een bepaalde periode.

 

Daarnaast is voor jou denk ik een liquiditeitenoverzicht heel belangrijk: wanneer verwacht je bepaalde uitgaven te doen, en wanneer komt er geld binnen? Dat bepaalt hoeveel werkkapitaal je nodig hebt, en mits dat niet genoeg is, hoeveel financiering.

 

Ik kan je aanraden om een eenvoudig boek over boekhouden te lezen. Iets als 'boekhouden voor dummies' (ik weet niet of die echt bestaat, maar de aanpak in dat soort boeken bevalt me goed). En als je dat niet wilt, een goede boekhouder te zoeken die jou dit kan uitleggen. Als je je boekhouding vanaf dag 1 goed opzet is dat misschien veel werk, maar later pluk je daar de vruchten van.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

[...]

Stel, puur theoretisch, dat er in een periode geen verkopen en geen bedrijfskosten zijn maar uitsluitend inkopen van goederen van 1.000.

Dan zou in het overzicht een negatieve brutowinst ontstaan van 1.000. Dat is niet correct. Inkopen leiden tot voorraad, een bezit en geen resultaat. De juiste brutowinst is nihil. Er zijn immers geen verkopen en geen bedrijfskosten.

Inkoop leidt ook tot kosten, bij geen omzet, zou ik dus een brutoverlies hebben.

 

Daarnaast is het merkwaardig dat de btw door het overzicht heen loopt. Btw op inkopen (en kosten) kan worden teruggevorderd van de belastingdienst. Btw. op verkopen moet worden afgedragen. De terug te vorderen btw is eerst betaald aan leveranciers; de te betalen btw is (of wordt) ontvangen van afnemers. M.a.w. de btw is kostenneutraal; leidt nooit tot een last of bate (even afgezien van bijzondere regelingen zoals de KOR) maar is voor een ondernemer alleen maar lastig. De btw behoort dus niet in het overzicht thuis. Los daarvan zal door het tijdselement (btw wordt later verrekend met de fiscus dan betaald of ontvangen) een saldo btw door het overzicht heenlopen hetgeen niet correct is.

De BTW betreft bedragen die ik wel moet betalen en op de rekening ontvang. M.b.t. de te betalen en te ontvangen rente, lijkt het mij zeer van belang.

 

[meerdere quotes is wel lastig :) ]

 

Misschien kun je het beter anders opzetten?

[...]

Daarnaast is voor jou denk ik een liquiditeitenoverzicht heel belangrijk: wanneer verwacht je bepaalde uitgaven te doen, en wanneer komt er geld binnen? Dat bepaalt hoeveel werkkapitaal je nodig hebt, en mits dat niet genoeg is, hoeveel financiering.

 

 

Ik heb hier een spreadsheet met daarin voor 3 jaar (per jaar een tabblad) mijn verwachte inkomsten en uitgaven, uitgesplitst in de 12 maanden van een jaar. Daarnaast heb ik de totalen van de 3 jaren in een apart tabblad.

 

Ik haal liquiditeitsbegroting en exploitatiebegroting steeds door elkaar, vandaar dat ik die woorden maar niet gebruikte :)

ACSP: Hp Carepack's, servers, storage, printers, notebooks, custom high-end pc's.

Link naar reactie
  • 0
Inkoop leidt ook tot kosten, bij geen omzet, zou ik dus een brutoverlies hebben.

 

Waarmee je over het hoofd ziet dat de goederen, zolang ze nog niet zijn verkocht, een waarde hebben voor de onderneming en dus op de balans voor zullen komen. Daarmee is tegelijk gezegd dat ze niet kunnen leiden tot een verlies omdat de waarde niet nog eens op de resultatenrekening voor kan komen.

 

De BTW betreft bedragen die ik wel moet betalen en op de rekening ontvang. M.b.t. de te betalen en te ontvangen rente, lijkt het mij zeer van belang.

 

De rentecomponent is zeker een zaak van verlies of winst. Maar die komt eerst naar voren als je daaromtrent informatie ontvangt van de bank. Daarenboven wordt die rente door meerdere factoren bepaald dan alleen de btw-mutaties.

 

Uit je antwoorden blijkt dat je resultaat- en balansposities door elkaar haalt. Het advies om eens een boek te lezen over de methode van het dubbelboekhouden ondersteun ik graag. Het zal verhelderend werken om je overzicht goed te krijgen.

 

Tenslotte nog iets over Exploitatiebegroting/Liquiditeitsbegroting.

In de eerste plaats betreft het hier begrotingen. Dat is nog geen werkelijkheid.

 

In de tweede plaats geeft een exploitatiebegroting weer hoe men denkt dat de komende periode het resultaat zal zijn en uit welke componenten dit is opgebouwd.

Een liquiditeitsbegroting wordt met name gemaakt om te kunnen overzien of op enig moment grote overschotten/tekorten aan liquide middelen zullen plaatsvinden.

 

Weer even een puur theoretisch voorbeeld. Ik begroot dat mijn explotatieresultaat voor de komende periode 10.000 winst zal zijn; keurig opgebouwd uit baten en lasten. Tegelijk begroot ik een groot tekort aan liquiditeiten omdat ik verwacht dat de debiteuren aan wie ik heb verkocht de komende periode niet zullen betalen, maar dat de ontvangsten uit hoofde van die verkopen eerst de volgende periode zullen plaatsvinden.

Je ziet daar is het tijdselement weer.

 

Het gevolg zal zijn dat ik extra kosten zal maken in de vorm van financieringsrente (tenzij je het liquiditeitstekort met eigen middelen kan opvangen). Die kosten moet ik dus terugzien in de exploitatiebegroting.

 

In ieder geval zullen er maatregelen moeten worden genomen om die periode financieel te "overleven".

 

Een ander, wellicht iets simpeler, voorbeeld. Veronderstelling: boekjaren zijn kalenderjaren. Ik betaal in november 2008 abonnementskosten voor het boekjaar 2009. Deze kosten beinvloeden niet het resultaat 2008 maar het resultaat 2009. Deze kosten moeten wel worden verwerkt in de liquiditeitsbegroting 2008 want op dat moment raak ik de centen wel kwijt.

 

Daarover gesproken nog het volgende:

Wie zijn schulden betaalt verarmt niet maar raakt wel zijn centen kwijt.

M.a.w. door een betaling aan crediteuren raak ik geld kwijt maar dat is geen verlies.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

PC dealer,

 

Misschien is het handig ook even te melden waarom jij die begroting aan het maken bent.

 

Wil je zien hoeveel winst je wellicht gaat maken komend jaar?

Wil je geld lenen bij een bank en willen zij begrotingen zien?

Wil je weten hoeveel je aan het eind van iedere maand op je rekening mag verwachten? En of je misschien tijdelijk geld tekort komt?

Wil je weten hoeveel geld je moet reserveren voor de inkomstenbelasting?

Iets anders?

 

Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld nog nooit gekeken naar mijn exploitatieresultaat, brutowinst of bedrijfsresultaat zoals jij die in je overzicht beschrijft. Ik ben slechts geinteresseerd in een winst (geen verlies) begroting vooraf en winstberekening door het jaar heen en achteraf.

Dan weet ik hoeveel inkomstenbelasting ik moet betalen (btw kijk ik niet naar want die is - zoals al gezegd - neutraal)

en hoeveel ik onder de streep overhoud om te investeren en leuke dingen van te doen.

 

Als jij hier even meldt welke gegevens je waarvoor wilt, kunnen we je wellicht wat gerichter helpen, want je wekt nu ook bij mij de indruk nogal wat door elkaar te halen.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bezig met een omzetprognose.

 

Omzetprognose is de verwachting van de hoeveelheid omzet je genereert voor het komende jaar.

 

Kortom:

(aantal verkochte producten * verkoopprijs per product)

 

Aantal verkochte producten is gebaseerd op een verwachting!

 

Gr. Niek

Link naar reactie
  • 0

Dat een omzetprognose iets anders is dan een bedrijfsresultaat.

 

Volgens mij wordt er het één en ander door elkaar gehaald.

 

Bedrijfsresultaat: Omzet - Bedrijfskosten

 

Aangezien jij bezig bent met het opzetten van een omzetprognose, snap ik niet waarom je termen als bedrijfsresultaat/exploitatiebegroting/e.d. erbij haalt.

 

Gr. Niek

 

Edit: Er bestaat een verschil tussen winst (i.e. bedrijfsresultaat) en omzet. Twee verschillende dingen, desalniettemin hangen ze natuurlijk wel met elkaar samen (winst = omzet - kosten).

Link naar reactie
  • 0

 

Aangezien jij bezig bent met het opzetten van een omzetprognose, snap ik niet waarom je termen als bedrijfsresultaat/exploitatiebegroting/e.d. erbij haalt.

 

Daarom wil ik weten of ik de juiste termen gebruik.

 

PC dealer,

 

Misschien is het handig ook even te melden waarom jij die begroting aan het maken bent.

 

Wil je zien hoeveel winst je wellicht gaat maken komend jaar?

Wil je geld lenen bij een bank en willen zij begrotingen zien?

Wil je weten hoeveel je aan het eind van iedere maand op je rekening mag verwachten? En of je misschien tijdelijk geld tekort komt?

Wil je weten hoeveel geld je moet reserveren voor de inkomstenbelasting?

Iets anders?

 

Ik wil zo goed mogelijk schatten wat mijn inkomsten zullen zijn, welke kosten ik voor die omzet moet maken en welke vaste lasten ik heb. Dan moet ik daaruit kunnen destilleren hoeveel kapitaal ik heb om ten tijde van geen winst (dat zal de eerste 10 à 11 maanden niet zo zijn) te overleven. Handig is het ook om te zien welk bedrag ik voor de fiscus moet achterhouden.

ACSP: Hp Carepack's, servers, storage, printers, notebooks, custom high-end pc's.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil zo goed mogelijk schatten wat mijn inkomsten zullen zijn, welke kosten ik voor die omzet moet maken en welke vaste lasten ik heb. Dan moet ik daaruit kunnen destilleren hoeveel kapitaal ik heb om ten tijde van geen winst (dat zal de eerste 10 à 11 maanden niet zo zijn) te overleven. Handig is het ook om te zien welk bedrag ik voor de fiscus moet achterhouden.

 

Op basis van wat je hier zegt, moet je een liquiditeitsbegroting gaan opstellen.

 

Een liquiditeitsbegroting is in feite niets anders dan een overzicht van de te verwachten ontvangsten en uitgaven in een bepaalde periode (per kalendermaand), waardoor je inzicht krijgt in je kassaldo en een eventueel tekort of overschot. Bij een eventueel tekort kunt je dan tijdig maatregelen nemen

 

Per maand stel je dan op wat je ontvangsten zijn en ook wat je uitgaven zijn. Bij ontvangsten kun je dan een post "nog te vorderen BTW" plaatsen, en bij uitgaven een post "BTW afdracht". Dit maakt het een stuk duidelijk wat je moet afgeven aan de fiscus, en wat je vordert.

 

Het dikgedrukte: verschil tussenn ontvangsten en opbrengsten

Ontvangsten zijn alle inkomsten die binnen het boekjaar contant of via de bankrekening binnenkomen. Opbrengsten zijn gecorrigeerde ontvangsten voor het boekjaar. Ontvangsten voor producten van vorige boekjaren worden niet in aanmerking genomen. Als sommige producten nog niet verkocht zijn (of het geld nog niet ontvangen is) dan worden deze voorraden en vorderingen bij de opbrengsten geteld. Ontvangsten is dus echt wat je per maand in je "laatje" ziet stromen, alles wat echt betaald is!

 

Een liquiditeitsbegroting is dus iets anders dan een verwacht bedrijfsresultaat!

 

Mocht je nog iets niet duidelijk zijn, dan stuur ik je mijn e-mail adres wel. Het is namelijk wel belangrijk dat je alle termen even op een rijtje hebt staan bij het maken van een financieel plan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.