• 0

Factuur gevonden van vorig boekjaar

Een uitgave waarvan ik de factuur was zoekgeraakt, heb ik vorig jaar als privé uitgave geboekt (ook geen BTW gevorderd dus). Echter nu heb ik laatst de factuur gevonden.

 

Wat kan ik nu het beste doen nu ik het boekjaar 2007 al afgesloten heb (en aangifte IB heb gedaan, etc)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik maak in zo'n geval het faktuur bedrag over op mijn prive-rekening. In de boekhouding noem ik het dan onkostendeclaratie door werknemer.

 

Voor mij is dit dezelfde situatie als dat ik in een restaurant de rekening contant (prive) betaal, en later aan mijzelf de onkosten vergoed via de bankrekening van het bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, zoals Erik al zegt:

 

boeken in het lopende boekjaar; btw verrekenen en privé crediteren.

Immers het vorig boekjaar is afgesloten dus je kunt niet anders.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik maak in zo'n geval het faktuur bedrag over op mijn prive-rekening. In de boekhouding noem ik het dan onkostendeclaratie door werknemer.

 

Voor mij is dit dezelfde situatie als dat ik in een restaurant de rekening contant (prive) betaal, en later aan mijzelf de onkosten vergoed via de bankrekening van het bedrijf.

IFRS schrijft voor dat dat maar mag wanneer de kosten die gedeclareerd worden binnen 3 maanden na declaratiedatum zijn gemaakt. Dus die factuur van vorig jaar... tenzij het echt heel veel geld was, zou ik lekker laten.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Das toch een redelijk bedrag. Bel anders de belastingdienst even op? Volgens mij proberen ze gewoon te voorkomen dat ondernemers overal nog facturen vandaan proberen te trekken die ze (achteraf!) kunnen opvoeren als bedrijfskosten.

 

Beetje zoals: ik koop vandaag een computer en start volgend jaar een onderneming waar ik die pc ga gebruiken waardoor ik de BTW nog volledig kan terugvorderen. Alleen zo werkt het niet :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om een factuur van zeg 250 euro. Lekker laten zitten? Tja, das gewoon zonde toch? Waarom zou ik de btw niet alsnog mogen aftrekken en de kosten tlv de VW vaan dit jaar mogen laten gaan? Het zijn toch kosten voor t bedrijf geweest?

 

Factuurdatum is leidend indien je factuur stelsel hanteert m.i. had de boeking in 2007 moeten zijn; crediteuren incl. btw aan kosten rekening en bij betaling weer van crediteuren af. Je kan de crediteur alsnog boeken in 2007 als kosten en de btw terugvorderen middels een btw suppletie over 2007? Wel moet je een corrigeerde (ib)aangifte dan doen. Dus al die moeite is dit zinvol? Wat kost het je aan tijd en moeite , wat is je uurtarief? Zo kan je de vergelijking maken naar mijn mening of je het wel moet uitvoeren.

 

Ben wel benieuwd wat de belastingdient aangeeft....

Link naar reactie
  • 0

Beetje zoals: ik koop vandaag een computer en start volgend jaar een onderneming waar ik die pc ga gebruiken waardoor ik de BTW nog volledig kan terugvorderen. Alleen zo werkt het niet :)

 

Dat vind ik toch iets anders dan als je al 10 jaar een eenmanszaak hebt en de factuur gewoon betaald is vanaf je zakelijke girorekening. Maar ik ga inderdaad dan maar gewoon de BD bellen. Thx voor alle replies.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.