• 0

Lijfrente afkopen

Beste Lezers,

 

heel graag zou ik jullie deskundig :D advies inwinnen!

 

Wij hebben een lijfrentepolis (beleggings) lopen.

Al 10 jaar, met behoorlijk verlies blijkt...

Om een lang verhaal kort te maken, wij willen deze lijfrentepolis afkopen.

Nu weet ik dat je dan revisiekosten betaald van 20% en dan de afkoopwaarde verder wordt belast, progressief, en dat de verzekeringsmaatschappij het recht heeft 52% belasting in te houden, mocht je minder moeten betalen zou je dat terug kunnen vorderen.

 

Nu heb ik op een ander gesloten bericht op dit forum gelezen dat de afkoopwaarde NIET belast zou worden als de afkoopwaarde lager is dan de inleg, wat bij ons helaas het geval is op dit moment! Dus dat je 'alleen' de 20% boete betaald (revisie rente).

 

Nu heb ik mij door iemand v.d. verz.maatschappij laten vertellen (zéér onaardige man) dat dit niet het geval, omdat dit alleen het geval is bij een ander soort verzekering of één die gekoppeld is aan een hypotheek...

Nu weet ik ook uit gevallen uit onze omgeving dat de verz.maatsch. niet zo gewillig is in het geven van informatie bij o.a. een afkoop en ook weleens 'per ongeluk' verkeerd voorlicht.

 

Daarom zou ik heel graag jullie advies hierover inwinnen; klopt het dat wij geen belasting hoeven te betalen als het bedrag v.d. afkoopwaarde láger is dan de totale inleg over de afgelopen 10 jaar?

 

Graag verneem ik jullie reacties!!!

Alvast bedankt :)

 

Groetjes Elisabeth Merton

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je snelle reactie!

 

de inleg is idd als aftrekpost gebruikt.

 

het is een lijfrente beleggingsverzekering

einddatum verz. zou 2026 zijn

inleg afgelopen 10 jaar is ongeveer 17.000 euro,

afkoopwaarde is nu 12.700 euro

 

Maar ik heb meerdere keren gelezen op internet (en o.a. op dit forum) dat er niet progressief belast zal gaan worden bij lagere afkoopwaarde dan inleg, maar weet dus niet of dit alleen geldt voor een ander soort verzekering.. ???

Link naar reactie
  • 0

Hoi Elisabeth,

 

Ik denk dat jij - net zoals veel mensen - de termen kapitaalverzekering en lijfrentepolis door elkaar haalt.

 

Bij een lijfrentepolis worden premies betaald die voorzien in een periodieke uitkering, bv. om een pensioen aan te vullen. De premies zijn aftrekbaar, waardoor de uitkering belast is. Dit geldt ook als de polis vroegtijdig wordt afgekocht. Dat is logisch, om met Johan Cruyff te spreken.

 

Bij een kapitaalverzekering worden ook periodiek premies betaald, maar deze voorzien in een eenmalige uitkering van een kapitaal, bv. om de hypotheekschuld af te lossen. De premies zijn niet aftrekbaar, dus de uitkering is niet belast. Dat laatste leidt uitzondering, als je de spelregels niet volgt, bv. door de kapitaalverzekering vroegtijdig af te kopen. In dat geval is het rentebestanddeel belast. Het rentebestanddeel is het verschil tussen de uitkering en inleg (de betaalde premies). Als de uitkering lager is dan de

inleg, is er geen positief rentebestanddeel en valt er uiteraard niets te belasten. Een negatief rendement kan niet afgetrokken worden.

 

Ik begrijp uit jouw verhaal dat er sprake is van een lijfrentepolis, dus de afkoopsom is belast. Daar komt de revisierente dan nog bovenop. De vraag is dan of je wel moet afkopen, want door de afkoop loopt het verlies alleen verder op. Premievrij maken van de polis en afkopen op een later tijdstip (als je inkomen wat lager is, waardoor je een minder hoog belastingtarief betaalt) is wellicht ook een optie.

 

Ten slotte een wijze raad: Lijfrentepolissen en kapitaalverzekeringen. Loop met een grote boog om deze "producten" heen. De producten zijn niet transparant en de fiscale spelregels veel te ingewikkeld. Het is veel beter om je vermogensopbouw in eigen hand te houden. Dan weet je waar je aan toe bent en haal je - als je de juiste basisregels in acht neemt - een hoger rendement dan bij een verzekeraar.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Premievrij maken van de polis en afkopen op een later tijdstip (als je inkomen wat lager is, waardoor je een minder hoog belastingtarief betaalt) is wellicht ook een optie.

 

Bedenk hierbij wel dat je kritisch moet kijken naar het "verzekeringselement" in de polis anders loopt deze alsnog aardig leeg! Veelal is in een lijrentepolis een aardige nabestaandendekking voorzien. Hier wordt maandelijks premie voor "afgetikt". Wanneer je kiest voor het premievrij maken, kijk dan of je deze risicodekking kunt minimaliseren.

 

Ten slotte een wijze raad: Lijfrentepolissen en kapitaalverzekeringen. Loop met een grote boog om deze "producten" heen. De producten zijn niet transparant en de fiscale spelregels veel te ingewikkeld. Het is veel beter om je vermogensopbouw in eigen hand te houden. Dan weet je waar je aan toe bent en haal je - als je de juiste basisregels in acht neemt - een hoger rendement dan bij een verzekeraar.

 

Niet helemaal mee eens! Er zijn situaties denkbaar waarbij de inzet van dit soort produkten uitkomst kan bieden. Daarnaast zijn er zeker verzekeraars die transparant werken en ook nog een schappelijke kostenstructuur hanteren.

 

Ik mis verder de factor "ondernemen" dus ik sluit het topic.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.