• 0

Beloning DGA vanuit Beheer of Werkmij?

Dag allemaal,

 

Ik richt momenteel 2 BV's op: een Beheer- en een Werkmaatschappij. Vanuit de Werkmaatschappij ga ik binnenkort consultancywerkzaamheden verrichten. Beheer BV voert de statutaire directie in Werkmij BV. Zelf ga ik in loondienst in Werkmij BV waarbij ik de gebruikelijk loonregeling ga toepassen. Beheer BV dient louter ter stalling van uitgekeerd dividend uit Werkmij BV en in de toekomst mogelijk voor pensioenopbouw in eigen beheer.

Ik ga ervan uit dat ik ben vrijgesteld voor (dubbele) toepassing van de gebruikelijk loonregeling in Beheer BV wegens arrest HR d.d. 17/09/2004, nr 39.559).

 

Nu kom ik op dit forum vaak de constructie tegen waarbij de DGA de gebruikelijk loonregeling toepast in de Beheer BV, waarbij deze de Werkmij BV belast voor een managementfee.

 

Kan iemand mij uitleggen of er specifieke voor- of nadelen kleven aan beide constructies? Alvast dank!

Mvgr,

 

Dick

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag allemaal,

 

Ik richt momenteel 2 BV's op: een Beheer- en een Werkmaatschappij. Vanuit de Werkmaatschappij ga ik binnenkort consultancywerkzaamheden verrichten. Beheer BV voert de statutaire directie in Werkmij BV. Zelf ga ik in loondienst in Werkmij BV waarbij ik de gebruikelijk loonregeling ga toepassen. Beheer BV dient louter ter stalling van uitgekeerd dividend uit Werkmij BV en in de toekomst mogelijk voor pensioenopbouw in eigen beheer.

Ik ga ervan uit dat ik ben vrijgesteld voor (dubbele) toepassing van de gebruikelijk loonregeling in Beheer BV wegens arrest HR d.d. 17/09/2004, nr 39.559).

 

Nu kom ik op dit forum vaak de constructie tegen waarbij de DGA de gebruikelijk loonregeling toepast in de Beheer BV, waarbij deze de Werkmij BV belast voor een managementfee.

 

Kan iemand mij uitleggen of er specifieke voor- of nadelen kleven aan beide constructies? Alvast dank!

Mvgr,

 

Dick

 

 

Hoi Dick

 

Hopelijk lees je dit nog (ik was even op vakantie).

 

In loondienst bij de werk BV heeft geen enkel nut! Je voorkomt er het gebruikelijk loon niet mee en je kunt geen pensioen opbouwen in de holding omdat de werk BV de werkgever is.

 

En nu juist het pensioen in de holding is waarom je in de holding wilt werken. De werk BV keert een managementfee uit aan de holding. De holding kan dan jouw salaris betalen en pensioen (in eigen beheer) opbouwen. Als de werk BV onverhoopt klapt, is het pensioen en al het vermogen in de holding veilig.

 

Bovendien kan de holding de werk BV in de toekomst verkopen zonder heffing over de waardestijging van de aandelen in de werk BV (deelnemingsvrijstelling).

 

Reden genoeg om dus niet in de werk BV in loondienst te gaan. Mag ik vragen wie jou dit geadviseerd heeft?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.