• 0

Factureren FAQ

Hallo,

 

Mijn eerste bericht op Higherlevel!

 

Ik ben 1 maand geleden een bedrijf gestart in de onderwijs-sector. De meeste dingen lopen soepel, volgende week maak ik waarschijnlijk mijn eerste winst! Als ik iets niet weet zijn daar kvk.nl, higherlevel en google. Bij alledrie vond ik echter niet de antwoorden op de vragen die ik zocht over factureren. Het zou handig zijn als daar een soort FAQ over was ergens, maar waar?

 

Ik zit met de volgende dingen:

 

1. Wat zijn redelijke en wettelijke termijnen om betalingen binnen te willen hebben? Op facturen zet ik nu 'binnen 14 dagen betalen', maar is daar wettelijke basis voor? Als je een herinnering stuurt, moet je daar dan ook die 14 dagen op zetten, of kun je er 7 dagen of 'per direct' van maken? Wanneer schakel je een incassobureau in?

 

2. Is een e-mail te zien als 'bevestiging' dat een klant mijn diensten wil afnemen, waarna ik er in facturen naar kan verwijzen? ("volgens afspraak d.d. ....")

 

3. Ik blijk BTW-vrijgesteld te zijn, maar dit wist ik in het begin niet. Op mijn eerste 6 facturen staat gewoon een 19%-tarief. Ik weet inmiddels wel hoe ik dit rechttrek met de belastingdienst, maar moet ik mijn klanten ook van de fout op de hoogte stellen? (Niet dat ze geld terugkrijgen, want ik houd de totaalprijs hetzelfde).

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
1. Wat zijn redelijke en wettelijke termijnen om betalingen binnen te willen hebben? Op facturen zet ik nu 'binnen 14 dagen betalen', maar is daar wettelijke basis voor?

 

Daarover ga je een overeenkomst aan met je klant. Als je dit punt niet regelt dan zegt de wet: 30 dagen.

 

Wanneer schakel je een incassobureau in?

 

Dat is nergens voor nodig. Die herinneringen kun je zelf wel sturen en telefoontjes zelf wel plegen.

 

2. Is een e-mail te zien als 'bevestiging' dat een klant mijn diensten wil afnemen

 

Ja, mits dat er natuurlijk in staat en mits je in je e-mail alle wettelijk verplichte gegevens vermeldt (zoals kvk-nummer).

 

Ik blijk BTW-vrijgesteld te zijn, maar dit wist ik in het begin niet. Op mijn eerste 6 facturen staat gewoon een 19%-tarief. Ik weet inmiddels wel hoe ik dit rechttrek met de belastingdienst, maar moet ik mijn klanten ook van de fout op de hoogte stellen?

 

Ja, je moet de facturen corrigeren (zie site belastingdienst).

Link naar reactie
  • 0

...

3. Ik blijk BTW-vrijgesteld te zijn, maar dit wist ik in het begin niet. Op mijn eerste 6 facturen staat gewoon een 19%-tarief. Ik weet inmiddels wel hoe ik dit rechttrek met de belastingdienst, maar moet ik mijn klanten ook van de fout op de hoogte stellen? (Niet dat ze geld terugkrijgen, want ik houd de totaalprijs hetzelfde).

 

 

Dan hoop ik voor je dat je klanten niet BTW plichtig zijn (dus ook geen BTW mogen terugvragen). Anders krijgen ze vanwege jouw fout een hogere factuur en dat lijkt me niet zo klantvriendelijk... ;)

 

Voorbeeldje: stel je factureert voor 119 EUR, incl 19 % BTW.

 

Een BTW plichtige klant krijgt die 19 EUR BTW terug, en die 100 EUR trekt hij af als kosten.

 

Nu verander je de factuur in 119 EUR, 0% BTW. Moet hij 119 EUR als kosten aftrekken, dus per saldo betaalt hij meer...

 

Plus nog de extra tijd voor het omboeken in zijn boekhouding, je wordt geen populaire leverancier...

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, erg leerzaam.

 

 

 

Dan hoop ik voor je dat je klanten niet BTW plichtig zijn (dus ook geen BTW mogen terugvragen). Anders krijgen ze vanwege jouw fout een hogere factuur en dat lijkt me niet zo klantvriendelijk... ;)

 

Voorbeeldje: stel je factureert voor 119 EUR, incl 19 % BTW.

 

Een BTW plichtige klant krijgt die 19 EUR BTW terug, en die 100 EUR trekt hij af als kosten.

 

Nu verander je de factuur in 119 EUR, 0% BTW. Moet hij 119 EUR als kosten aftrekken, dus per saldo betaalt hij meer...

 

Plus nog de extra tijd voor het omboeken in zijn boekhouding, je wordt geen populaire leverancier...

 

Bedankt voor het voorbeeld. Gelukkig heb ik uitsluitend particuliere klanten en geen bedrijven (had ik even in mijn forumpost moeten zetten). Ze kunnen die BTW dus niet terugvragen en daardoor blijven ze per saldo dus hetzelfde betalen... neemt niet weg dat het erg slordig is.

 

 

 

En sp00n, ik werk in deze deze sector! Mijn bedrijf heeft in principe niets met de publieke onderwijssector te maken, maar verricht wel diensten 'in het kader van' regulier onderwijs, namelijk ondersteuning ervan.

Link naar reactie
  • 0

En sp00n, ik werk in deze deze sector! Mijn bedrijf heeft in principe niets met de publieke onderwijssector te maken, maar verricht wel diensten 'in het kader van' regulier onderwijs, namelijk ondersteuning ervan.

 

Ok :)

 

Er stond me trouwens iets van bij dat wanneer je meer dan 50% van je werkzaamheden doet buiten die sector (BTW vrijgestelde sector), dat je wél BTW moet afdragen... Maar ik weet niet meer precies hoe dat zat... Misschien dat een fiscalist hier op HL daar meer duidelijkheid over kan geven.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.