• 0

Beschikking achterwaartse verliesverrekening

Van de belastingdienst heb ik een brief ontvangen mbt achterwaartse verliesverrekening. In 2006 heb ik een negatief belastbare inkomen gehad en de belastingdienst heeft dit verwerkt met het inkomen uit 2005,2004 en 2003. Echter deze inkomens waren laag, waardoor het mij geen belastingvoordeel oplevert.

 

Is het mogelijk om bezwaar in te dienen waarbij ik aangeef het negatief belastbare inkomen te verrekenen met 2007 en 2008? Zo ja, heeft iemand hier een voorbeeld van?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb contactgenomen met de belastingdienst, maar ivm een storing kunnen ze zelf het systeem niet in om mij antwoord te kunnen geven.

 

Wellicht heeft hier iemand een soortgelijke brief gehad en weet hoe je ermee om moet gaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jan

 

Vervelende mededeling voor je, maar zo werkt het helaas niet. Negatieve inkomens worden eerst 3 jaar terug verrekend met positieve inkomens, ook als daar geen voordeel uit voortkomt en dan pas naar de toekomst.

 

Dus stel je verlies was 15.000.

Inkomen 2003, 2004 en 2005 was 5.000 per jaar, dan worden die inkomens verminderd tot nihil.

 

Je was over die jaren al geen belasting verschuldigd en door de veriesverrekening verandert dat helaas niet.

 

Een bezwaar op deze gronden zal vruchteloos zijn.

 

sorry

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Reactie van de Belastingdienst.

 

Het negatief belastbare inkomen wordt vertekend met 2003, 2004 en 2005. Omdat ik in 2003, 2004 en 2005 nog studeerde en dus nauwelijks inkomen heb gehad, valt er nauwelijks iets te verrekenen. Dus gaat het negatief belastbare inkomen de lucht in.

 

Volgens de belastingdienst had ik niet een onderneming moeten starten en eerst enkele jaren moeten worden om een hoog belastbare inkomen te hebben, pas dan zou ik iets hebben aan een beschikking achterwaartse verliesverrekening.

 

 

 

@Denarius

 

Bedankt voor je reactie, ik leg mijn situatie uit doormiddel van je eigen voorbeeld.

 

Dus stel mij verlies was 15.000.

Inkomen 2003, 2004 en 2005 was 3.000+3.500+6.500 per jaar. Totaal 13.000, minus 15.000, dan zou er dus 2.000 over moeten zijn. Wat gebeurt er met die 2.000?

 

Link naar reactie
  • 1

 

 

@Denarius

 

Bedankt voor je reactie, ik leg mijn situatie uit doormiddel van je eigen voorbeeld.

 

Dus stel mij verlies was 15.000.

Inkomen 2003, 2004 en 2005 was 3.000+3.500+6.500 per jaar. Totaal 13.000, minus 15.000, dan zou er dus 2.000 over moeten zijn. Wat gebeurt er met die 2.000?

 

 

Het restant ad 2.000 wordt verrekend met toekomsige positieve belastbare inkomens in box 1.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Wat nog een simpele ingreep zou kunnen zijn, is dat als je belastbaar inkomen van 2007 en/of 2008 hoog uitvalt, is middeling toepassen.

 

Door het verlies in 2006 heb je voor de jaren 03/04/05/06 een belastbaar inkomen uit werk en woning (box 1) van nihil.

 

Hier nog wat informatie over middeling http://www.belastingdienst.nl/variabel/sterk_wisselende_inkomens/index.html

 

Uiteraard moet er wel goed zaken gedaan worden voor de jaren 2007 en/of 2008 wil het interessant zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat nog een simpele ingreep zou kunnen zijn, is dat als je belastbaar inkomen van 2007 en/of 2008 hoog uitvalt, is middeling toepassen.

 

Door het verlies in 2006 heb je voor de jaren 03/04/05/06 een belastbaar inkomen uit werk en woning (box 1) van nihil.

 

Hier nog wat informatie over middeling http://www.belastingdienst.nl/variabel/sterk_wisselende_inkomens/index.html

 

Uiteraard moet er wel goed zaken gedaan worden voor de jaren 2007 en/of 2008 wil het interessant zijn.

 

 

 

Ik merk even op dat dit dan wel een (prima, reusje) aanvullend advies is en geen vervangend advies!

 

De verliescompensatie wordt sowieso berekend, daarna kun je een verzoek tot middeling indienen. Inderdaad pas voordelig als de door Nimda opgemerkte drempel (alleen het meerdere daarboven ontvang je terug) van 545 gehaald wordt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Na het doornemen van mijn aanslag 2005, ben ik er achtergekomen dat ik destijds een Tj-biljet heb ingediend, ipv een ondernemers-biljet. Mijn onderneming ben ik in 2005 gestart en voldeed aan het urencriterium. Hierdoor ben ik 8.885 euro zelfstandigenaftrek misgelopen.

 

Ben ik gewoon dom geweest of kan ik dit nog rechtzetten doormiddel van een bewaar?

 

Link naar reactie
  • 1

Als er nog geen definitieve aanslag over 2005 is opgelegd, kun je een verbeterde aangifte indienen.

 

Als er wel een definitieve aanslag is opgelegd, maar de bezwaartermijn (6 weken vanaf dagtekening aanslag) is nog niet verstreken, maak je bezwaar en doe je de verbeterde aangifte als bijlage bij je bezwaarschrift.

 

Als de bezwaartermijn reeds is verstreken, kun je een verzoek indienen om ambtshalve herziening. De fiscus kan dan de aangifte herzien, maar als ze je verzoek afwijzen, heb je verder geen rechtsmiddelen meer. Zelf heb ik onlangs ook een dergelijke situatie aan de hand gehad. Het verzoek is helaas door de fiscus afgewezen, maar je kunt natuurlijk altijd proberen. Nee heb je...

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als er nog geen definitieve aanslag over 2005 is opgelegd, kun je een verbeterde aangifte indienen.

 

Als er wel een definitieve aanslag is opgelegd, maar de bezwaartermijn (6 weken vanaf dagtekening aanslag) is nog niet verstreken, maak je bezwaar en doe je de verbeterde aangifte als bijlage bij je bezwaarschrift.

 

Als de bezwaartermijn reeds is verstreken, kun je een verzoek indienen om ambtshalve herziening. De fiscus kan dan de aangifte herzien, maar als ze je verzoek afwijzen, heb je verder geen rechtsmiddelen meer. Zelf heb ik onlangs ook een dergelijke situatie aan de hand gehad. Het verzoek is helaas door de fiscus afgewezen, maar je kunt natuurlijk altijd proberen. Nee heb je...

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

gelijk met mij aan het tikken geweest? ;D

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb bezwaar gemaakt tegen een verliesverekening met een voorgaand jaar waardoor de algemene heffingskorting verdampte.

 

De intentie van de verliesverrekening is om ondernemers te helpen en niet om de ondernemers kapot te maken.

 

Ik wacht nog op een uitspraak van de belastingdienst.

 

(Bij het bezwaar heb ik een artikeltje bijgevoegd over die verliesverrekening die ik van het internet heb geplukt.

Daar stond in dat i.v.m. de crisis bla bla bla ;) )

Link naar reactie
  • 0

Ik heb bezwaar gemaakt tegen een verliesverekening met een voorgaand jaar waardoor de algemene heffingskorting verdampte.

 

De intentie van de verliesverrekening is om ondernemers te helpen en niet om de ondernemers kapot te maken.

 

Ik geef je weinig kans helaas. Als door verliesverrekening het inkomen van jou dusdanig laag wordt dat je (of je partner) geen heffingskorting meer kunt benutten, dan is dat helaas terecht.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.