• 0

verkopen op beurzen e.d.

Hallo

Ik heb een nieuw product geimporteerd en dat wil ik NL op de markt gaan zetten. Nu wilde ik gaan beginnen met dit op braderieen/beurzen te gaan verkopen. Het gaat om een eenvoudig huishoudelijk product, wat circa een tientje zal gaan kosten. Nu vroeg ik me de volgende zaken af:

 

- hoe zit dit qua betalen/fiscale zaken? Moet ik dan voor elk verkocht product een bonnetje (met btw) uitschrijven, of hoe werkt dat? Als ik bijvoorbeeld op de markt iets koop krijg ik ook nooit een bonnetje volgens mij, hoe doen ze dat dan qua aangifte btw e.d.?

- is er iemand die een tip heeft voor wat betreft de betaalmogelijkheden? Ik zit zelf te denken om een mobiel pinapparaat te huren?

 

Graag jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Import van buiten de EU? Zo ja, houd dan ook rekening met je productenaansprakelijkheid

Als je zaken van binnen de EU importeert kan je niet aansprakelijk worden gesteld daarvoor ?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
Als je zaken van binnen de EU importeert kan je niet aansprakelijk worden gesteld daarvoor ?

Inderdaad: Je kunt die aansprakelijkheid afwijzen en de klant (zowel bedrijf als consument) doorverwijzen naar de oorspronkelijke fabrikant binnen de EU. Het is dan dus geen ketenaansprakelijkheid (bij import van buiten de EU wel: je bent zelf aansprakelijk maar je kunt de schade zelf proberen te verhalen op de buitenlandse fabrikant)

 

Het moet hierbij uiteraard wel gaan om een gebrek in/aan het product zelf dat door de fabrikant is veroorzaakt (foutief ontwerp of verkeerd geproduceerd) en niet om gebreken die later ontstaan zijn bij het eigen vervoer of opslag e.d: die aansprakelijkheid behoud je uiteraad wel zelf

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Geldt dat ook voor bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen ? Als iemand hier ziek wordt doordat ze het innemen (een kind bv) kun je ze dan doorverwijzen naar de fabrikant in de EU of speelt dat zowieso geen rol als je duidelijk op de verpakking zet dat het niet de bedoeling is om het op te eten ?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 1
Geldt dat ook voor bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen ? Als iemand hier ziek wordt doordat ze het innemen (een kind bv) kun je ze dan doorverwijzen naar de fabrikant in de EU of speelt dat zowieso geen rol als je duidelijk op de verpakking zet dat het niet de bedoeling is om het op te eten ?

 

Dit is op zich een vorm van productenaansprakelijkheid, dus ja.

Maar... het betreft hier niet een gebrek aan/in het product zelf maar een verkeerd (niet beoogd gebruik). Als fabrikant ben je verantwoordelijk voor een deugdelijke toelichting, kinderveiligheidssluiting etc.

Maar als jij schoonmaakmiddelen uit Slowakije importeert en die producten hier zonder goede Nederlandse gebruiksaanwijzing op de markt brengt bega je daarmee niet alleen een economisch delict maar ben je ook aansprakelijk voor de gevolgschade (die dan overigens zelden of nooit verzekerbaar is..)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.