• 0

BTW aftrekbaar inrichten kamer als kantoor

Ik sta op het punt om een slaapkamer in ons huurhuis te verbouwen en in te richten als kantoor. Deze kamer heeft geen eigen ingang of sanitaire ruimte. Vanuit deze kamer verdien ik mijn inkomen.

 

Is de BTW van deze verbouwingskosten aftrekbaar. Dan heb ik het in dit geval over het leggen van een nieuwe vloer, verven van de muren. Kopen van een nieuw bureau, bureaustoel etc.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben je een dga van een B.V. of zzpér/ez?

 

Volgens mij moet je zoveel % van je inkomsten vanuit die kamer verdienen en aparte ingang hebben, maar de regels zijn verandert voor de btw i.v.m. dga gebeuren.

 

Ik wacht even af wat een expert omtrent dit alles kan melden.

Link naar reactie
  • 0

Zover ik weet is het als volgt:

Verf, vaste vloer e.d. zijn "nagelvast" aan het huis verbonden en kunnen dus geen ondernemingsvermogen vormen. Op bureau, stoel e.d. is de BTW wel aftrekbaar mits deze (vrijwel) uitsluitend dienen om werkzaamheden in de onderneming te verrichten. Indien ook prive gebruikt dan een privecorrectie toepassen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

@Harrepar:

"Ben je een dga van een B.V. of zzpér/ez?"

 

Zelfstandige zonder personeel.

 

@913N

"Volgens deze bronnen en voor zover ik het begrijp mag de topicstarter de kamer en de inrichting voor de BTW tot het ondernemersvermogen rekenen en aftrekken als voorbelasting mits hij over zijn werkzaamheden BTW plichtig is. Hij moet daarna een correctie toepassen voor privé gebruik. Daar mag hij 10 jaar over doen."

 

Je zegt dat ik een correctie moet toepassen voor prive gebruik. Hoe doe ik dat voor bijvoorbeeld de nieuwe vloer? De kosten voor de nieuwe vloer bedragen ongeveer 500 euro. Hiervan mag ik dus, als ik het goed begrijp, 19% btw als voorbelasting aftrekken.

 

Daarna een percentage vaststellen van het totale privegebruik? Aangezien ik vrijwel alleen maar op die kamer zit voor werk, stel ik dit redelijkerwijs vast op 30%.

 

Het rekensommetje is dus 1/10 x 30% x 80 Euro = 2,40 EURO per jaar. Nou nou, dat is nogal wat. :)

 

Moet ik ditzelfde toepassen voor aanschaf van een nieuwe PC / Bureau / Bureaustoel etc ?

 

Uiteraard ben ik BTW plichtig over mijn werkzaamheden.

 

Quote:"De BTW is nu

aftrekbaar indien de ondernemer de

goederen tot zijn de onderneming

rekent."

 

Vallen Verf/behang/vloer ook onder de term 'goederen' ?

 

Link naar reactie
  • 1

Dag allen,

 

Leuke vraag en laten we beginnen met het onderscheid tussen de BTW en de IB.

 

IB:

pas als de werkruimte een zelfstandig zakelijk deel vormt (denk aparte opgang, toilet etc.) en 70% van het inkomen en 30% van de tijd verdiend resp. besteed wordt in de werkruimte zijn kosten aftrekbaar. Hier dus niet van toepassing omdat het geen werkruimte betreft in fiscale zin. De kosten van inrichting (verf, behang, vloerkleedje, maar ook meubilair) zijn niet aftrekbaar. Apparatuur uiteraard wel.

 

BTW:

Hier geldt een heel andere aanpak. De aftrek van voorbelasting op kosten voor de werkruimte beginnen als het pand in gebruik wordt genomen. Dan moet bepaald worden of de werkruimte zakelijk is.

 

Dat lijkt mij in dit geval voor de BTW wel het geval, MAAR:

Stofferen, verven en alles wat onlosmakelijk met het pand verbonden is, zal toch echt privé zijn.

 

Kosten van meubilair vormen in mijn visie een uitzondering. Ookal zijn deze voor de IB niet aftrekbaar, dan zie ik weldegelijk een rechtvaardiging in de BTW om de BTW op kosten van meubilair als voorbelasting op te voeren. De meubels dienen immers geen privé doel en daar gaat het bij de BTW om.

 

Het antwoord dat 913N verwijderd heeft, gaat niet op. De optie om alle BTW terug te vragen ontstaat alleen als het pand bij ingebruikname een BTW pand is en gaat niet op voor tussentijds ontstane BTW op kosten.

 

(voor de experts op dit gebied, ik ga inderdaad kort door de bocht, maar Arrest Charles/Tijmens is niet van toepassing, zodat uitleg daarover mij overbodig lijkt)

 

@topicstarter:

Verdien je echt al je inkomen vanuit de werkruimte?

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dit is wat ik er over terug kan vinden.

 

Er is hier spraken van: Van aftrek uitgesloten kosten ten behoeve van de belastingplichtige

 

De niet aftrekbare kosten

• kosten vanwege het voeren van een zekere staat;

• kosten van vaartuigen die worden gebruikt voor representatieve doeleinden;

• geldboete opgelegd door een Nederlandse strafrechter;

• geldsom betaald aan de Staat ter voorkoming van strafvervolging in Nederland;

• geldsom ter voldoening aan een voorwaarde verbonden aan een besluit tot gratieverlening;

• geldboete opgelegd door een instelling van de Europese Unie;

• geldboete en verhoging opgelegd ingevolge de Algemene wet inzake rijksbelastingen;

• geldboete en verhoging opgelegd ingevolge de Wet inzake de douane en de accijnzen;

• geldboete en verhoging opgelegd ingevolge de Coördinatiewet Sociale Verzekeringen;

• geldboete en verhoging opgelegd ingevolge de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften;

• kosten van misdrijven (transacties en schadeloosstellingen);

• illegale wapens en minutie; en

• kosten van agressieve dieren.

 

De hierboven genoemde kosten van zaken en diensten zijn wel volledig aftrekbaar voor zover de onderneming direct gericht is op het vervaardigen of verhandelen van deze zaken of het verrichten van deze diensten, voor zover de zaken en diensten deel uitmaken van de omzet.

 

De beperkt aftrekbare kosten

Voor gemengde kosten geldt een aftrekbeperking van € 4.000 (2005). De ondernemer kan echter ook kiezen voor een (lagere) aftrekbeperking, berekend als volgt:

• 25% van de kosten van voedsel, drank en genotmiddelen;

• 25% van representatiekosten, daaronder begrepen recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak; en

• 25% van congressen, seminars, symposia, excursies, studiereizen en dergelijke, met inbegrip van de desbetreffende reizen (€ 0,18 p/km) en het desbetreffende verblijf. Reizen gemaakt voor gezinsbezoek zijn wel aftrekbaar (HR 14 juni 1995, nr. 30 229).

 

De hierboven genoemde kosten zijn wel volledig aftrekbaar voor zover de onderneming direct gericht is op het vervaardigen of verhandelen van deze zaken of het verrichten van deze diensten, voor zover de zaken of diensten deel uitmaken van de omzet.

 

Aftrekuitsluiting specifiek voor de belastingplichtige ondernemer

Bij het bepalen van de winst mogen een aantal kosten niet of beperkt in aftrek worden gebracht omdat de die uitgaven specifiek voor de belastingplichtige/ondernemer zijn gedaan. In de Wet IB 2001 zijn daarom regels opgenomen betreffende:

• de kosten van een werkruimte in de woning van de belastingplichtige;

• de kosten van een telefoonaansluiting in de woning van de belastingplichtige;

• literatuur, anders dan vakliteratuur;

• kleding;

• persoonlijke verzorging;

• premies ingevolge de Waz of een buitenlandse regeling met dezelfde aard en strekking;

• premies ingevolge de Zfw of een buitenlandse regeling met dezelfde aard en strekking;

• reis- en verblijfskosten in verband met cursussen en opleidingen voor studie en beroep, alsmede in verband met congressen, seminars, symposia, excursies, studiereizen en dergelijke;

• muziekinstrumenten, geluidsapparatuur, gereedschappen, computers en andere dergelijke apparatuur, alsmede beeldapparatuur, voorzover deze eigendom zijn van of gehuurd zijn door de belastingplichtige;

• kosten en lasten die verband houden met een arbeidsvergoeding aan de partner van de belastingplichtige;

• verhuiskosten;

• kosten van woon-werkverkeer;

• privé-gebruik woning, ingeval de woning tot het ondernemingsvermogen behoort; en

• privé-gebruik auto, ingeval de auto tot het ondernemingsvermogen behoort.

 

Bron: http://www.belastingwijzer.com/onib_fisca.html

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

Hoop dat dit wel voldoende antwoord geeft op de eerder gestelde vraag.

 

Schaft u als ondernemer een pand aan dat u zowel zakelijk als privé; gebruikt, of een vakantiewoning die u naast privé; ook gaat verhuren? Als u de woning tot uw ondernemersvermogen rekent, dan kunt u de volledige BTW op de aankoop van het goed in aftrek brengen. Sinds dit jaar is hier een nieuwe regel bijgekomen. U moet in de tien jaren daarna het privé;-gebruik in uw BTW-aangifte opnemen.

 

Groet

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

@topicstarter:

Verdien je echt al je inkomen vanuit de werkruimte?

 

Groet

Joost

 

 

Ja. Uiteraard zit ik wel eens met de laptop op de bank, maar achter de PC op de werkkamer wordt veruit de meeste tijd besteed.

 

Fijn antwoord: zoals je mag concluderen zijn kosten voor de werkruimte niet in de IB aftrekbaar, hoewel ik wel een pleitbaar standpunt zie. Als je deze ruimte buiten jouw huis zou huren, dan zijn wel alle kosten aftrekbaar!

 

BTW: dan blijf ik bij mijn vorige antwoord.

 

@oranjemuis: zoals gezegd: dat gaat om het moment van investeren en de keuze die je dan moet maken.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb deze discussie gevolgd en (dacht!!) het te snappen, maar dus niet....

 

Ik heb het "handboek ondernemen" gedownload op de site van de Belastingdienst. In dit handboek (pagina 62 in de uitgave van 2007) wordt geen woord gesproken over het inkomenscriterium, zoals bij de werkkamer. Er staat in dit handboek een schema dat het volgende vermeld:

 

Eigen pand in gebruik als woning en voor de onderneming? Indien ja,

Kan het pand bouwkundig worden gesplitst? Indien ja, pand is volledig ondernemingsvermogen. Indien nee, dan zijn er de volgende keuzes:

 

1 Pand is volledig ondernemingsvermogen, of

2 Pand is volledig privevermogen, of

3 Adm. verdeling van het pand o.b.v. gebruik.

 

Voor al deze mogelijkheden volgt er een uitleg over de wijze van kosten toerekening. Maar ik had toch echt begrepen dat, indien het pand niet splitsbaar is, dat de kosten veelal niet aftrekbaar zijn. Graag nodig ik jullie uit om dit hoofdstuk uit dit (officiele) handboek na te kijken (te downloaden bij de Belastingdienst).

 

Of snap ik het gewoon niet?

 

Alvast bedankt!

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Ik heb deze discussie gevolgd en (dacht!!) het te snappen, maar dus niet....

 

Ik heb het "handboek ondernemen" gedownload op de site van de Belastingdienst. In dit handboek (pagina 62 in de uitgave van 2007) wordt geen woord gesproken over het inkomenscriterium, zoals bij de werkkamer. Er staat in dit handboek een schema dat het volgende vermeld:

 

Eigen pand in gebruik als woning en voor de onderneming? Indien ja,

Kan het pand bouwkundig worden gesplitst? Indien ja, pand is volledig ondernemingsvermogen. Indien nee, dan zijn er de volgende keuzes:

 

1 Pand is volledig ondernemingsvermogen, of

2 Pand is volledig privevermogen, of

3 Adm. verdeling van het pand o.b.v. gebruik.

 

 

Of snap ik het gewoon niet?

 

Alvast bedankt!

 

Rick

 

Hoi Rick

 

Op pagina 60 handboek 2008 (zie: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/handboek_ondernemen_2008_aa9701z81fdhfst_1-6.pdf) staat het schema over de werkruimte bovenaan (figuur 6.1).

 

Als een pand dat gemengd in gebruik is splitsbaar is, dan is het zakelijk deel zakelijk en het privédeel privé (dus niet volledig ondernemingsvermogen!). Zie paragraaf 6.5.1. even verderop (ik kan niet geloven dat ik verwijs naar info van de fiscus :o )

 

Niet splitsbaar, dan 3 mogelijkheden. Zie figuur 6.2 bovenaan pag. 62 en de paragrafen daaronder (6.5.3, 6.5.4 en 6.5.5.).

 

Wat dus reeds geschreven is klopt.

 

Lees je mee stinkywinky? En nee, een huurwoning is geen eigen woning. Eigen als in eigendom.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Wat mij toch nog steeds niet duidelijk is, is de splitsbaarheid van het pand. Volgens het bewuste handboek, kun je ook kosten aftrekken als het pand niet "splitsbaar" is (eigen sanitair, ingang enz.). Als je kijkt naar de werkkamer, dan mag je dus alleen kosten aftrekken als de kamer wel splitsbaar is.

 

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een (niet splitsbaar) pand voor gemengd gebruik, en de werkkamer? Je kunt toch ook een beroep uitoefenen dat zich nagenoeg geheel in een werkkamer (niet splitsbaar)

in je eigen woning afspeelt (bijv. internetdiensten verrichten).

 

Gelden in dit geval de regels van de werkkamer, of het pand (volgens het ondernemershandboek)?

 

Alvast bedankt voor je reactie.

 

Groet,

 

Rick

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.