Wordt niet boos op de tankstationhouder...

Aanbevolen berichten

@Peter Bonjenoor

Ik denk ook niet dat de tankstationhouders ervoor verantwoordelijk te houden zijn, of dat klagen en hopen dat het ergens landt de manier is. De mensen die echt boos worden op tankstationhouders zijn waarschijnlijk structureel plurken, mensen die vervolgens die dure brandstof weer onnodig snel verbruiken door je voorbij te scheuren binnen de bebouwde kom met 70kmh over een verdrijvingsvlak, net voor de rotonde. Het soort iemand dat dan zegt "Ga echte boeven vangen" als ze een bekeuring krijgen.

Een signaal afgeven op een plek waar de frustratie plaatsvindt vind ik wel zinvol. Maar goed, voor je het weet zit je hippietaal te praten, over dat er geen oorlog zou zijn als niemand zich als soldaat laat inzetten, enzovoorts. (Het is wel waar, maar zo gaat het in de praktijk nou eenmaal niet...)

 

Wat er volgens mij structureel aan ten grondslag ligt is dat we wel gestraft worden voor 'fout' gedrag (accijnsverhoging op brandstof, terwijl we onderweg zijn naar ons werk waar we de welvaart van de staat aan het opschroeven zijn, hogere verpakkingsbelasting voor plastic (wat trouwens ook gemaakt wordt van aardolie!) en maar zelden beloond worden voor 'goed' gedrag. Zulke onrechtvaardigheid kunnen we als diersoort niet zo goed tegen.

 

Misschien moet het concept 'carpoolen' uit het suffe, overgeorganiseerde getrokken worden en meer P2P worden; iets dat blijkt te werken op de digitale snelweg. Een online database van ritjes die mensen voornemens zijn te gaan maken en hoeveel personen ze kwijtkunnen, en hoeveel km ze bereid zijn om te rijden om iemand op te pikken ergens en van mensen die een ritje zoeken op een bepaalde dag.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Maar goed, voor je het weet zit je hippietaal te praten...

 

Nee, laten we dat inderdaad maar niet gaan doen! ;D

 

Wat er volgens mij structureel aan ten grondslag ligt is dat we wel gestraft worden voor 'fout' gedrag (...) en maar zelden beloond worden voor 'goed' gedrag.

 

Helemaal mee eens, vandaar mijn voorbeeld hierboven over LPG - ik stoot veel minder schadelijke stoffen uit dan met benzine, en als dank mag ik meer bijdragen aan de aanleg van nieuwe wegen die ik zelf nauwelijks gebruik met mijn bescheiden 12.000 km per jaar: op het moment betaal ik daarvoor 141 euro per maand...

 

Een online database van ritjes die mensen voornemens zijn te gaan maken en hoeveel personen ze kwijtkunnen, en hoeveel km ze bereid zijn om te rijden om iemand op te pikken ergens en van mensen die een ritje zoeken op een bepaalde dag.

 

Gezien de inmiddels overbekende behoefte aan privacy en flexibiliteit zal dat denk ik nooit gaan gebeuren.

 

Link naar reactie

Daarom zet AH het apart op de kassabon. Gebaartje naar de klant: het is niet onze schuld maar die van de overheid. Kunnen de benzinestations nog iets van leren.

 

Publiceer ook prijzen zonder accijns... 8)

 

Dat zouden ze eigenlijk eens moeten doen.. gewoon volle tank 80 euro en dan onderaan het bonnetje btw & accijns: 55 euro. Overigens zou het een goede zaak zijn als retailers dat met alle producten zouden doen, hoe zichtbaarder belastingen zijn, hoe sterker de consument ertegen in verweer kan komen.

 

Waar denk je dan aan, de A2 van Maastricht tot Amsterdam 5 baans maken? Dat kan toch niet?

 

Waarom eigenlijk niet? Het zal een lieve duit kosten en in hoeverre het iets helpt betwijfel ik, maar het kan natuurlijk best.

Link naar reactie

Maar goed, voor je het weet zit je hippietaal te praten...

 

Nee, laten we dat inderdaad maar niet gaan doen! ;D

 

Wat er volgens mij structureel aan ten grondslag ligt is dat we wel gestraft worden voor 'fout' gedrag (...) en maar zelden beloond worden voor 'goed' gedrag.

 

Helemaal mee eens, vandaar mijn voorbeeld hierboven over LPG - ik stoot veel minder schadelijke stoffen uit dan met benzine, en als dank mag ik meer bijdragen aan de aanleg van nieuwe wegen die ik zelf nauwelijks gebruik met mijn bescheiden 12.000 km per jaar: op het moment betaal ik daarvoor 141 euro per maand...

 

Kortom, het is niet eerlijk! Maar ja, het is ergens ook accepteren dat het maar net is op welke kant je kwartje valt; als je iets overkomt is het nogal fijn om in een zorgstaat te leven. Ik kijk ook graag naar de publieke omroep en vind het ook fijn dat er goed wegdek ligt in Nederland (valt het je wel eens op hoeveel lawaai je auto gaat maken als je de grens naar België overbent...kan me voorstellen dat herrie=weerstand=meer brandstofverbruik?), dat er mooie groenvoorzieningen zijn en ga zo maar door. De wereld is een ecologie (als je dit topic 'doorberekent' kom je ook bij olie, Amerika, oorlog en machtsverhoudingen uit) en we zien vaak wat ons uitkomt.

Constateren dat de staat je besteelt is constateren dat je personeel je besteelt want we hebben die mensen daar zelf neergezet in die positie. Op de eenofandere rare manier vergeten we dat - als we moeten stemmen begrijpen we dat we als individu moeten bijdragen aan een collectief, als er iets niet naar wens gaat gaan we zitten afwachten. Waarom niet vaker stemmen? Waarom geen 'terugafrekencultuur' in het leven roepen? "Passief agressief" werkt niet :-) Anderzijds belonen wij die mensen in die posities ook niet als ze iets goed doen, dus daar zouden we ook wat aan moeten veranderen dan.

 

Over de privacy van P2P concepten; ik denk dat mensen al heel wat over zichzelf vertellen online, kijk maar naar weblogs en Twitter en Hyves.

Link naar reactie

Over de privacy van P2P concepten; ik denk dat mensen al heel wat over zichzelf vertellen online, kijk maar naar weblogs en Twitter en Hyves.

 

Zijn genoeg mensen me bezig met dat autodelen. Ik verwacht eerdaags wel iets van TomTom of zo iets dergelijks.

 

Een flink aantal versnipperde initiatieven zijn er, waarbij een ieder het wiel weer probeerd uit te vinden:

 

http://www.kangaroomiles.nl/

http://www.carpooldate.nl/

http://www.meerijden.nu/

 

En zo zijn er nog een stuk of 20, De beste gaat het winnen, jammer dat die wedstrijd een paar jaar moet duren. Als ze nu de koppen bij elkaar zouden steken zouden we volgende maand wellicht wat werkends hebben.

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie

Ik heb ook al achterhaald dat je best op een mengsel van 50% diesel/50% slaolie kunt rijden maar dat wordt gezien als belastingdontduiking.

 

Wat dit aangaand is toch wel raar eigenlijk. Je betaald al wegenbelasting, eerdaags zelfs nog een kilometer vergoeding en dan nog eens accijns over de brandstof. Beetje dubbel allemaal, maar wellicht wil de overheid ook geld voor het stilstaan op asfalt. Dat los je inderdaad weer op door accijns op brandstof te heffen.

 

 

Misschien moet de pompstationhouder met een kilometer registrator aankomen. Tijdens het tanken leest die je kilometers uit en zend die door naar de overheid, waar je dan een rekening van krijgt.

 

Accijns weg, brandstof goedkoper, eerlijkere vergoeding voor asfalt gebruik, geen kilometer registratie apparatuur meer nodig langs de weg.

 

 

Perry

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

En zo zijn er nog een stuk of 20, De beste gaat het winnen, jammer dat die wedstrijd een paar jaar moet duren. Als ze nu de koppen bij elkaar zouden steken zouden we volgende maand wellicht wat werkends hebben.

 

Volgens mij gaat carpoolen pas populair worden als mensen er direct voordeel van hebben. Nu maakt het niets uit, je bent niet sneller op je werk als je met z'n tweeen in de auto zit. Met een carpoolstrook wel, dat stimuleert tenminste. Ik begrijp echt niet waarom er geen carpoolstroken zijn, en dan niet van die dure aparte maar gewoon een van de bestaande stroken.

 

 

 

Link naar reactie

...

Ik begrijp echt niet waarom er geen carpoolstroken zijn, en dan niet van die dure aparte maar gewoon een van de bestaande stroken.

...

 

1) lastig controleren

2) te weinig stroken. De meeste snelwegen in NL zijn 4 baans.

 

Een andere optie zou kunnen zijn: tussen 7 en 9 mogen alleen carpoolers de snelweg op. Solisten ook, maar die moeten fors betalen (zeg €100). Te controleren bij elke oprit. Ook veel haken en ogen, maar ja...

 

Het is vooral een capaciteitsprobleem. Of je gaat de schaarse capaciteit goed verdelen (obv geld, schaarse zaken zijn duurder), of je breidt de capaciteit fors uit (alle snelwegen 8 baans!), of je blijft aanmodderen.

 

In NL zijn we goed in baggeren ;D

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

In plaats van ons druk te maken over de benzineprijs, die maar 1 richting op kan, nl. OMHOOG, zouden we ons af moeten vragen hoe we ons leven kunnen inrichten door minder energie te verbruiken. De wereldbevolking groeit explosief, Chinezen en Indiërs (ruim 2 miljard aardbewoners) willen ook allemaal in de file staan en de wereldvoorraad olie en gas raakt in snel tempo op. In de meeste olieproducerende landen is de olieproductie al gepiekt. We moeten dus - of we dit nu leuk vinden of niet - van onze olieverslaving af en rap een beetje.

Link naar reactie

Beetje dubbel allemaal, maar wellicht wil de overheid ook geld voor het stilstaan op asfalt. Dat los je inderdaad weer op door accijns op brandstof te heffen.

 

Dat is een netelig punt. De overheid heeft er helaas best wat voordeel van als we allemaal wel stilstaan. Moest er niemand meer in de file stilstaan dan zou dat fors brandstof besparen en daarmee de schatkist een hoop geld kosten. Wat dat betreft is er bijzonder weinig motivatie om er van overheidswege echt iets aan te doen.

 

Nu kosten die files natuurlijk ook omzet, productiviteit en dergelijke waardoor belasting daarover wordt misgelopen, maar er bekruipt me een beetje het idee dat het nu gewoon op het optimum (qua totale belastingopbrengst) zit en daar gewoon zal blijven.

 

Een andere optie zou kunnen zijn: tussen 7 en 9 mogen alleen carpoolers de snelweg op. Solisten ook, maar die moeten fors betalen (zeg €100). Te controleren bij elke oprit. Ook veel haken en ogen, maar ja...

 

Als alleen rijden al te veel nadelen krijgt, of carpoolen al te veel voordelen, dan krijg je de situatie dat mensen gewoon een of andere bijstandstrekker een beetje geld geven om ernaast te gaan zitten in de auto. Dat is leuk bijverdienen voor die mensen (iedere spits 3x betaald op en neer van bijv amsterdam naar utrecht), maar lost het probleem niet op.

 

Link naar reactie
...zouden we ons af moeten vragen hoe we ons leven kunnen inrichten door minder energie te verbruiken.

 

Mee eens. De vorige bewoners van dit huis hadden met zijn tweetjes een energierekening van 350 per maand. Ik kom in mijn eentje op iets minder dan een derde daarvan uit, en ik kan niet echt zeggen dat ik alles uit de kast haal om zo zuinig mogelijk te zijn - ik hou van warmte dus het is altijd 22 graden en ik ben bijna elke dag de hele dag thuis, met onder andere een computer+monitor die continue aanstaan.

 

De energieconsumptie van zo'n gezin zou dus makkelijk met de helft omlaag kunnen worden gebracht (als je tenminste zou weten waardoor ze zo krankzinnig veel gebruiken... ;))

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Kreeg net een pps-bestand (kan deze helaas niet uploaden naar HL.nl).... maar daar wordt het idee geopperd om niet meer bij de grote benzine-aanbieders te tanken... Geen Shell en geen Total..... Een boycot tegen de groten zodat ze hun prijs wel omlaag moeten schroeven doordat er geen afname meer is.

 

Is dat een idee?

Of vallen de kleine tankstations uiteindelijk onder datzelfde kartel?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Er staan een paar grote raffinaderijen in ons land en die zijn eigendom van ..................... juist.

 

Daarbij blijft de vraag naar brandstof gelijk, de afnemers nemen het alleen op een ander punt af.

 

De enige manier om iets van de brandstofprijzen af te krijgen is Den Haag gewoon helemaal dichtzetten zodat de winkels en pompstations daar niet meer bevoorraad worden.

Link naar reactie

Kreeg net een pps-bestand (kan deze helaas niet uploaden naar HL.nl).... maar daar wordt het idee geopperd om niet meer bij de grote benzine-aanbieders te tanken... Geen Shell en geen Total..... Een boycot tegen de groten zodat ze hun prijs wel omlaag moeten schroeven doordat er geen afname meer is.

 

Is dat een idee?

Of vallen de kleine tankstations uiteindelijk onder datzelfde kartel?

 

Sowieso zijn veel tankstations franchises, dus het is maar de vraag wie je raakt door iets met 'shell' of 'total' op de gevel te mijden. Ook de prijzen verschillen wel degelijk binnen pompen van een bepaald merk, soms tot ca 10 cent onder de adviesprijs.

 

Voor de olieprijzen maakt het sowieso niet uit - zelfs al zou het van een andere raffinaderij komen, dan nog betrekt die haar feedstock uit de wereldmarkt voor olie.

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479
De enige manier om iets van de brandstofprijzen af te krijgen is Den Haag gewoon helemaal dichtzetten zodat de winkels en pompstations daar niet meer bevoorraad worden.

 

Ik ben blij dat ik (nog) geen ondernemer ben in Den Haag... Dan zou ik echt niet blij zijn met zo'n reactie >:(

Till that time I :D

 

Waarom Den Haag? Omdat daar het Vredespaleis staat ofzo ??? We kunnen ook Nederland dichtzetten en in het buitenland gaan ondernemen. Maarehhh... zijn we dan with a overall view goedkoper uit?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

De marge voor de pomphouder is binnen een merk gelijk en wordt bepaald door de inkoopprijs. Is er dus ergens een lagere prijs dan is de inkoopprijs ook lager zodat de marge gelijk blijft. Een pomphouder die een Tango in de buurt heeft kan zo concurreren en trafic in de shop houden.

 

De hogere dieselprijs komt door krapte op de markt. Door de accijns te verlagen stijgt de vraag naar diesel. De prijs zal dus verder stijgen en in plaats dat onze schatkist (wij allemaal dus) gespekt wordt, worden de olieproducenten rijker. De beste maatregel zou, als ik gelijk heb, dus een accijnsverhoging zijn. We houden het geld in Nederland en dan zouden we zelfs de transportsector via een omweg steunen met de extra inkomsten.

 

Link naar reactie

Ik heb het gevoel dat diegenen die de olieprijs bepalen, het liefst willen dat er een stabiele prijs is wel erg hoog is, maar net niet hoog genoeg om een massa naar alternatieven te forceren. De reaktie van de koning van SA is in dat kader ook logisch. Vampiers doden hun slachtoffers ook niet. Ze laten ze zo lang mogelijk leven, totdat hun bloed op is.......

Link naar reactie

Het is moeilijk. Maar als er zich een groep zou vormen om belangeloos goede alternatieven te forceren, zou ik me er bij aansluiten als ik er ook iets voor zou kunnen betekenen. Ik hoorde toevallig van de week iets over aardwarmte en dat er waterlagen op 4 KM diepte zitten van 90 - 200 gr. C. Op Terschelling gaat men die warmte benutten. Waarom doen we dat niet in heel ons land? Het is schoon, belast de natuur niet en er vinden ook geen ongewenste emissies plaats.

Link naar reactie

Warmtepompen !

 

In sommige gemeenten staan er al jaren huizen die gebruikt worden om het huis te verwarmen.

Zomers wordt warm water in de grond geleid door de pomp en geeft zijn warmte aan de aardbodem af, 's winters wordt het proces omgedraait.

Grote probleem voor de staat, sterk verminderde inkomsten uit de verkoop van gas en gemis aan zogenaamde ecoheffingen.

In Limburg wordt momenteel warmte gebruikt die wordt gewonnen uit oude volgelopen mijnen. Ik geloof dat het water daar een temperatuur heeft van 50 - 60 graden.

 

 

Edit

 

Jammer dat er niemand op mijn stelling heeft gereageerd dat de accijnzen omhoog moeten ipv omlaag.

 

We houden het geld dan in Nederland en het kan worden gebruikt om alternatieven te stimuleren en sectoren die onevenredig worden getroffen te ontzien.

 

 

Het opvoeren van accijnzen is best een goed idee, het probleem is alleen dat onze grote graaiers uit Den Haag die extra inkomsten meteen elders over de balk gooien en andere verplichtingen aangaan.

De vacht verkopen voor de beer geschoten is.

Zodra die investeringen op een andere plek terugvloeien naar de belastingbetaler zou het een prima middel zijn om mensen te "dwingen"naar alternatieven te zoeken.

 

Regeren is vooruit zien, onze regering lukt het nog niet eens om een dag vooruit te kijken.

Link naar reactie

Mischien moet er een zo breed mogelijk platform voor alternatieve warmte-energie opgericht worden met twee doelen.

1. Het vervangen van de huidige energievoorziening c.q. verspilling door warmtepompen. Ik bedoel met breed ook in innovatieve zin, maar ook in maatschappelijke zin.

2. Het elimineren van de huidige financiële belangen en die vervangen door maatschappelijk belang.

Ik ben van mening dat dit een kans is die nu gegrepen moet worden. Over een tiental jaren kan het al te laat zijn.

Mischien een ander topic?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.