Wordt niet boos op de tankstationhouder...

Aanbevolen berichten

Ik zal vast niet de enige zijn die zich ergert aan de hoge benzineprijs van dit moment.

In het nieuws hoor je dan ook dat de agressie tegen pompstationhouders toeneemt.

Hieronder een overzicht van de opbouw van een liter euro 95.

 

Productieprijs 29 %

Distributiekosten 5 %

Brutowinst oliemaatschappij 1 %

Bruto winstmarge tankstation 3 %

Accijns en heffingen 46 %

BTW 16 %

 

Oftewel de overheid vangt met de huidige benzineprijs van 1,60 euro ongeveer 74 cent per liter en de pomphouder slechts 5 cent.

 

De percentages zijn wel uit september 2005 toen de benzineprijs 1,46 euro was.

Hoe de BTW op 16 % komt begrijp ik ook niet helemaal, dit staatje heb ik van bovag.nl, ik ga er vanuit dat zij destijds hun huiswerk wel goed hebben gedaan.

 

Groet,

Alex

Link naar reactie

Als Shell blijkbaar al zoveel verdient met slechts 1% marge, dan worden de tankstations met 3% marge al helemaal rijk van ons zou ik zeggen :)

 

Van rtlz.nl

 

Shell boekte vorig jaar een nettowinst van 27,6 miljard dollar, een stijging van 9% ten opzichte van 2006. Ook de omzet nam toe van 318 miljard dollar in 2006 naar 355 miljard vorig jaar.

 

In het vierde kwartaal van vorig jaar boekte Shell een nettowinst van 6,6 miljard dollar, een stijging van 11% ten opzichte van dezelfde periode in 2006. De omzet steeg naar 106 miljard dollar.

 

Ik maak me al lang niet meer druk om de benzineprijs om eerlijk te zijn...

Clickthrough online marketing: online analytics, zoekmachine marketing en e-mail marketing

www.clickthrough.nl

Link naar reactie

Als het percentage van de tankstationhouder gelijk blijft ondanks de (enorme) prijsstijgingen van de benzine profiteert hij hier zelf dus ook van mee. Als hij zijn percentage op de consumentenprijs naar beneden zou bijstellen aan de hand van de algemene prijsverhoging hebben we pas geen reden om boos te worden, nu eigenlijk wel.

 

Link naar reactie

Het zal wel een of ander gemiddelde zijn...

 

Productieprijs 29 %

Distributiekosten 5 %

Brutowinst oliemaatschappij 1 %

Bruto winstmarge tankstation 3 %

Accijns en heffingen 46 %

BTW 16 %

 

Als de marge van het tankstation slechts 3% is, hoe kan het dan zijn dat er 10 cent verschil zit tussen 2 pompen die nog geen kilometer uit elkaar liggen?

 

Productiekosten en accijns lijken me sowieso gelijk, dus dan zou het uit die 5% distributiekosten moeten komen plus de BTW daarover. Creatief bedacht zouden zowel transport van benzine als de operationele kosten van een tankstation hieronder kunnen vallen, maar toch komt het dan niet op 10 cent verschil op een liter van 1.50.

 

Ik ook niet, met die 56,9 ct/liter die ik momentel voor LPG betaal...

 

Dat is ook zoiets... ik heb ergens zoiets van volgende keer G3 installatie erin, maar je zult zien dat ze je er dan via de kilometerheffing alsnog wel bijnaaien >:(

Link naar reactie

 

Goh, dat zijn cijfers van de benzinelobby die wilde aantonen dat de overheid vooral verdient aan brandstofprijzen. Shell en BP maken superwinsten uit de verkoop van snacks en bloemetjes, zullen we maar denken. Dat is minder ironisch dan het lijkt. Het tankstation/de oliemaatschappij maakt op één broodje net zoveel winst als op een volle tank benzine.

 

Maar volgens mij zit in de productie en distributie ook nog wat winst verborgen. Als slechts 1% van de verkoopprijs brutowinst is, hoe kan het dan dat Shell 9% winst maakt op een omzet van 316 miljard? Toch niet aan broodjes en bloemetjes alleen...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik maak me al lang niet meer druk om de benzineprijs om eerlijk te zijn...

 

Ik ook niet, met die 56,9 ct/liter die ik momentel voor LPG betaal... :)

 

Zit er aan te denken om op LPG te gaan rijden... Jeep Grand Cherokee lijkt me wel wat, alleen betaal ik dan 125 euro per maand wegenbelasting, of ik moet er 1 op grijs kenteken nemen en op naam van de zaak zetten...

Link naar reactie

Als slechts 1% van de verkoopprijs brutowinst is, hoe kan het dan dat Shell 9% winst maakt op een omzet van 316 miljard? Toch niet aan broodjes en bloemetjes alleen...

 

Shell maakt meer dan benzine natuurlijk. Eerlijkgezegd denk ik dat autobenzine een product is met tamelijk kleine marges, althans vergeleken met andere chemische bulkproducten. Daar staan natuurlijk genoeg producten tegenover met veel grotere marges, als we bij de auto's blijven bijvoorbeeld motorolie, maar ook de plastics waarvuit het interieur is opgetrokken.

Link naar reactie

Hoe de BTW op 16 % komt begrijp ik ook niet helemaal, dit staatje heb ik van bovag.nl, ik ga er vanuit dat zij destijds hun huiswerk wel goed hebben gedaan.

 

Dat is heel simpel: in een prijs inclusief 19% btw is het BTW aandeel 0,19/1,19= 16%

 

Dit bedacht ik mij ook een half uurtje nadat ik het erop gezet had.

BTW komt op een 100 % bedrag, in dit geval zit de BTW al in de 100 %

Link naar reactie

De tankstationhouder mag als 'winkelier' naar mijn mening bést de ontevredenheid van de consument op z'n bordje krijgen. Als ik een kapot artikel heb komt een winkelier er ook niet mee weg te zeggen: "Bel maar met de fabrikant, ga maar assertief lopen doen tegen hem."

 

Wat kan je als consument eigenlijk 'terugdoen'? Een dag de auto laten staan? Als nou een heleboel mensen dat doen...of wiebelt de ecologie van de economie dan ergens anders wel weer uit het lood? :) Klagen en doortanken, daar zijn we goed in :-)

Ik heb een diesel, toch maar eens zonnebloemolie gaan 'tanken' ... schijnt gewoon te kunnen!

 

Link naar reactie

Zoiets heb ik met die tankstations ook, de eigenaars daarvan verkopen hun product met flinterdunne marges (zelfs als ze een dubbeltje meer vragen dan de pomp ernaast is het nog geen 10 procent).

 

Door de hoge olieprijs is nu nog maar 62% accijns, dat was eerder zelfs nog veel meer. Geen markt waarin je goed kunt concurreren zo lijkt me.

 

Ik heb een diesel, toch maar eens zonnebloemolie gaan 'tanken' ... schijnt gewoon te kunnen!

 

Zolang je niet gepakt wordt inderdaad wel, want het mag natuurlijk niet. Ik geloof trouwens dat de boetes niet misselijk zijn, dus weet waar je aan begint ;)

Link naar reactie

We hoeven echt geen medelijden te hebben met tankstationhouders (en de volledige bedrijfskolom daarachter). Sancho kent toevallig een paar cijfers van een tankstation en zou daar graag 1 procentje van ontvangen.. ;D

 

Dit neemt niet weg dat vadertje staat dankbaar gebruik maakt van het milieu argument om veel belasting te heffen op autogebruik. Dat komt goed uit, want waar zou anders de bodemloze put mee gevuld moeten worden? Kennelijk kunnen we het allemaal betalen, want we staan dagelijks massaal op elkaar te wachten in de file met draaiende motor. ???

 

Waar dit draadje heengaat (of moet) is me niet duidelijk, maar ik voel me niet echt geroepen om een bijdrage te leveren aan de "Jeroen van der Veer lobby", om dadelijk te zien dat hij Shell voor een boel geld verkwanseld, om zelf met pensioen te kunnen... ;)

 

Sancho

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie

De tankstationhouder mag als 'winkelier' naar mijn mening bést de ontevredenheid van de consument op z'n bordje krijgen. Als ik een kapot artikel heb komt een winkelier er ook niet mee weg te zeggen: "Bel maar met de fabrikant, ga maar assertief lopen doen tegen hem."

 

Wat kan je als consument eigenlijk 'terugdoen'? Een dag de auto laten staan? Als nou een heleboel mensen dat doen...of wiebelt de ecologie van de economie dan ergens anders wel weer uit het lood? :) Klagen en doortanken, daar zijn we goed in :-)

Ik heb een diesel, toch maar eens zonnebloemolie gaan 'tanken' ... schijnt gewoon te kunnen!

 

 

Nu is het zo dat je door te tanken al heel veel belasting betaald, daar komt je wegenbelasting nog eens bovenop.

Als iemand jou een onvolledige dienst levert dan heb je het recht om te reclameren.

In dit geval levert de overheid m.i. een onvolledige dienst, je staat continue in de file, wat m.i. een fout van de overheid is.

De overheid heeft nog steeds de stupide gedachte dat ze de mensen uit de auto moeten halen, in plaats van het wegennet op de nodige plaatsen te verbreden en uit te breiden.

 

Eigenlijk zou het dus mogelijk moeten zijn dat als je vaak in de file staat of veel ongemak hebt van wat voor foutief infrastructuurbeleid dan ook ...je korting (of kwijtschelding) van je wegenbelasting moet kunnen krijgen !

 

Nu zullen een hoop mensen het (milieutechnisch) niet met mij eens zijn, maar het is toch van de zotte als je dit in het filenieuws hoort :

Er staan 57 files, we geven u de files van 13 kilometer en langer of die op bijzondere plaatsen.

 

Groet,

Alex

Link naar reactie

Met alle respect maar is dit niet wat kortzichtig?

Even het wegennet uitbreiden? Waar denk je dan aan, de A2 van Maastricht tot Amsterdam 5 baans maken? Dat kan toch niet? De overheid doet ook haar best om deze problemen op te lossen maar zo gemakkelijk is dat niet. ( fouten daargelaten als een spitsstrook 3 jaar lang gesloten houden)

Vergeet ook niet dat veel files ( of doorlooptijden hiervan) worden veroorzaakt door onvoorzichtig rijgedrag. Ik pak elke dag op de A2 de file knooppunt leenderheide mee. Ik schat dat ik de afgelopen 5 maanden mininmaal 2 keer per week veel meer tijd kwijt was in deze file door botsingen. Overheidsfout? Nee hoor. Gewoon menselijke fouten.

Daarnaast, hoeveel mensen hebben er zelf niet voor gekozen om 100 km van je woonplaats te werken? Het is geen stupide gedachte om meer mensen uit de auto te halen, mi is dit juist noodzakelijk om het fileprobleem enigszins onder controle te houden.

En door die hoge benzineprijzen zal dat wel kunnen lukken. Ik ben met mijn vrouw werk aan het zoeken voor haar,niet te ver van huis zodat een auto kan blijven staan of er wel uit kan. Het is het overwegen waard met €100.00 per week aan brandstof.

En.. ik denk dat eens klagen tegen een tankstationhouder er ook wel een beetje bij hoort…

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Boos worden op tankhouders heeft geen zin, wat bedenken wellicht wel.

 

Zou het een tankstationhouder/organisatie niet sieren als ze bijvoorbeeld autodelen nog beter in de lucht proberen te krijgen?

 

Shell die bijvoorbeeld auto's op de weg zet die van station naar station rijden. Voorwaarde is dat jer met 4 personen in moet zitten. Vanaf de benzine stations wat pendelbusjes.

 

Of ondersteunen van vergaderflexplekken bij de stations, conferentie ruimtes. Niet helemaal hun business, maar het zou ze wel sieren, bovendien verkopen ze meer broodjes waar inderdaad nog altijd meer marge op zit dan een tank benzine.

 

Of wedstrijd uitschrijven wie het verst komt met een tank benzine. Tuurlijk ze willen zo veel mogelijk brandstof verkopen, maar toch ook geen file voor de deur.

 

Ik verwacht gewon wat meer inventiviteit bij de tankstation houders, de eneige die achterover blijven liggen, tanken blijven ze toch wel is het motto, dat is wat triest.

 

Perry

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Mensen gaan niet minder rijden als benzine duurder wordt, dat blijkt. Die hoge accijns dient dus niet het milieu, alleen de schatkist van de overheid.

In Silicon Valley heb je overal carpoolstroken waar je mag rijden als je met z'n tweeen in de auto zit, dat helpt. En met een hybride auto mag je zelfs in je eentje op de carpoolstrook, dat helpt ook. In Nederland kan dat ook, als je het verbod op rechts inhalen afschaft en gewoon de linkerrijstrook van iedere snelweg tot carpoolstrook bestempelt.

 

Link naar reactie
Tuurlijk ze willen zo veel mogelijk brandstof verkopen, maar toch ook geen file voor de deur.

 

Nou...bij file gaan de meeste mensen juist even naar het tankstation om even wat te eten of te drinken - zonder file zouden ze zijn doorgereden.

 

Die hoge accijns dient dus niet het milieu, alleen de schatkist van de overheid.

 

Dat is het inderdaad. Wegenbelasting wordt niet berekend op daadwerkelijk gebruik, er wordt BTW over accijns geheven, en milieuvriendelijker oplossingen als LPG worden beloond met een exorbitant hoge wegenbelasting - alsof een LPG-auto de wegen meer doet slijten.

 

Nee, het gaat puur om geld binnenharken.

 

Iedereen heeft zijn grens, ook in de portemonnee denk je niet dan?

 

Mwoah - de 67% prijsstijging van de afgelopen 9 jaar heeft het tegendeel denk ik wel bewezen...

Link naar reactie

Nou...bij file gaan de meeste mensen juist even naar het tankstation om even wat te eten of te drinken - zonder file zouden ze zijn doorgereden.

 

Oh die tankstations veroorzaken files zodat ze meer koffie en broodjes kunnen verkopen, slim :-)

 

 

Perry

Link naar reactie

De tankstationhouder mag als 'winkelier' naar mijn mening bést de ontevredenheid van de consument op z'n bordje krijgen.

 

Echt waar? Ik vind het persoonlijk volslagen absurd om je af te reageren op iets of iemand die er absoluut niets aan kan doen.

 

Er staat "de tankstationhouder mag als 'winkelier' naar mijn mening bést de ontevredenheid van de consument op z'n bordje krijgen". Dus niet "Ik vind dat je je af moet reageren op iets of iemand die er absoluut niets aan kan doen". Dat is een beetje te lomp geparafraseerd ;-)

Veranderingen beginnen met ontevredenheid die zijn weg vindt door het systeem in; soms direct naar de bron (eindgebruikers van overheidsdiensten die in Den Haag gaan staan demonstreren), soms door indirecte methodes zoals stakende werknemers, die hun bazen dwingen om tafel te gaan met de overheid bijvoorbeeld, soms door een signaal aan de vorige schakel in de keten, ook al heeft die geen invloed op sommige dingen.

 

Ik denk dat bijna niemand bereid is terug te gaan naar de bron van dit probleem, want we 'moeten' allemaal naar ons werk geld verdienen, we hebben allemaal verplichtingen/hypotheken/pl'etjes, het gaat goed met de Nederlandse welvaart. We zijn een gelukkig volk, maar tegelijkertijd kampen we massaal met depressies, overgewicht en faalt het functioneren van belangrijke maatschappelijke pijlers als onderwijs en zorg.

De economie waar we nog steeds van uitgaan veronderstelt dat we steeds op een bepaalde plek moeten zijn om iets voor elkaar te krijgen (fysieke arbeid) terwijl we zo ontzettend veel ruis uit dat systeem zouden kunnen halen, bijvoorbeeld door 'mind ecos' op te zetten. We zijn sociale dieren dus we klonteren samen, maar dat kan veel meer op een organische manier tot stand komen dan hoe het nu wordt afgedwongen.

Het gen dat ons in staat stelde een succesvolle soort te zijn --jagen/verzamelen - EN rijk voedsel (vet en zoet) in grote hoeveelheden tot ons nemen, dat we konden opslaan in de vorm van vet -- snapt niet dat er morgen ook nog genoeg is. We zijn nog biologisch geconfigureerd voor het aanleggen van reserves wanneer dat kan en dat genetisch materiaal kent geen tijd.

 

Wie trouwens meer wil weten over de dynamieken van 'macht': het boek van Prof. Dr. Mauk Mulder, "De Logica van de Macht", is gratis te downloaden via www.maukmulder.nl

 

Ik heb ook al achterhaald dat je best op een mengsel van 50% diesel/50% slaolie kunt rijden maar dat wordt gezien als belastingdontduiking. Volgens mij ben ik een stap verwijderd van een constructie laten opzetten en me aansluiten bij de libertariërs ;-)

 

 

Link naar reactie
Dat is een beetje te lomp geparafraseerd ;-)

 

Dat is helemaal waar, maar ik meen het toch. :)

 

Ik begrijp je redenering wel omtrend de bron van het probleem, maar vind dit toch een verkeerde aanpak.

 

Tankstationhouders kunnen (vrijwel) niets aan de prijs van brandstof doen, net als AH niets kan doen aan de verpakkingsbelasting. Waarom zouden zij dan jouw ontevredenheid moeten incasseren? Zij worden net zo goed als jij geconfronteerd met een voldongen feit.

 

Hoe je uiteindelijk bij de bron aankomt maakt me niet uit, maar doe het via lagen die daadwerkelijk iets kunnen bijdragen aan de oplossing omdat ze (deels) de veroorzaker van het probleem zijn.

 

Ik vind het anders een beetje afschuiven van je eigen verantwoordelijkheid - maar gaan lopen klagen bij degene die het dichtst bij je in de buurt zit en dan maar hopen dat hij het weer ergens anders aankaart zodat het wordt opgelost.

 

Het alternatief is natuurlijk om het gewoon te accepteren als een fact of life. ;)

Link naar reactie

Tankstationhouders kunnen (vrijwel) niets aan de prijs van brandstof doen, net als AH niets kan doen aan de verpakkingsbelasting. Waarom zouden zij dan jouw ontevredenheid moeten incasseren? Zij worden net zo goed als jij geconfronteerd met een voldongen feit.

 

Daarom zet AH het apart op de kassabon. Gebaartje naar de klant: het is niet onze schuld maar die van de overheid. Kunnen de benzinestations nog iets van leren.

 

Publiceer ook prijzen zonder accijns... 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.