• 0

Transportkosten vanuit China?

Ik ben bezig om te kijken of het interessant is een aantal produkten vanuit China naar Nederland te importeren.

Heeft iemand enig idee hoe de transportkosten vanuit China berekend kunnen worden? Van alle bedrijven krijg ik prijzen voor de produkten, maar als het over transport gaat, is alles FOB. Dit betekent volgens mij dat de prijs inclusief het aan boord brengen van de goederen is.

Is het dan maar afwachten wat uiteindelijk de transportkosten worden?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Dit betekent volgens mij dat de prijs inclusief het aan boord brengen van de goederen is.

 

"Free on board" betekent dat de goederen geleverd zijn zodra ze de reling van het schip passeren. Tot die tijd zijn de goederen eigendom van de verkoper en loopt deze ook alle transportrisico's. Vanaf levering is het transportrisico voor rekening van de koper. Bij later verlies of schade ben je dus wel betalingsplichtig: de goederen zijn immers al geleverd.

De incoterm FOB bepaalt dus wanneer het eigendom en het risico overgaan van verkoper op koper.

FOB regelt niet wie het vervoer regelt (c.q. het schip "stelt"): je doet er dus verstandig aan specifiek navraag te doen naar die transportkosten.

 

Voor meer informatie over FOB en overige incoterms zie het uitstekende artikel op Wikipedia

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor,

 

Je hoeft niet te wachten op wat de transportkosten gaan worden.

Meestal wordt FOB gevolgd door de naam van een stad met een flinke haven. Vraag enkele Nederlandse expediteurs wat vervoer en import naar Nederland gaat kosten (vertel ze wat, hoe groot/zwaar) en maak een deal. Zij geven jou een afleveradres die je aan je fabrikant kunt geven, en zij zorgen voor de rest.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Tip: Zorg ervoor dat je direct kunt betalen.

 

 

 

Invoerrechten en inklaringskosten

 

Vanuit China hebben we een deel van onze kleding en Qi’s verzameling vliegtuigmodellen per post naar Nederland verzonden. In totaal ging het om drie pakketten, die we naar mijn ouders hebben gestuurd omdat onzeker was of we al in Nederland zouden zijn op het moment dat de pakketten zouden aankomen. Voor één pakket zijn ruim €40 aan invoerrechten en inklaringskosten in rekening gebracht. Ten onrechte, omdat het hier gaat om nagezonden reizigersbagage. Mijn ouders moesten bij bezorging wel direct betalen, anders zou het pakket worden vernietigd. Ik heb bezwaar aangetekend.

 

De vervoerder reageerde als volgt (inclusief taalfouten):

 

Gaarne zou ik van u willen ontvangen bewijsstukken van uw verblijf en partner in China. Tevens wijs ik u erop dat aangekochte objecten die in China zijn aangekocht mits zij ouder zijn dan 1 jaar, vrijgesteld zijn van belasting van invoer. Ook dit moet kunnen aantonen door eventueel bonnen van aankoop van de vliegtuigmodellen waarop de datum zijn vermeld van aankoop. Deze kunt u naar mij op sturen in de bijgeleverde retourenvelop.

 

Ik heb een kopie van onze paspoorten teruggestuurd (met mijn visum voor China en Qi’s MVV). Over de vliegtuigmodellen heb ik het volgende gemeld:

 

De twee vliegtuigmodellen zijn circa vijf jaar geleden aangekocht via internet (tweedehands). De e-mails —waarmee de aankoop destijds is bevestigd— heeft mijn partner niet meer. Het gaat om (…). Beide modellen worden sinds 2000 niet meer geproduceerd, en zijn niet langer verkrijgbaar in de winkel.

 

De reactie van de vervoerder (wederom inclusief taalfouten):

 

Uw bezwaar zal worden ingediend bij de Inspecteur der Belastingen. Houd u rekening mee dat de procedure ongeveer 3 maanden zal duren.

 

En dat is nog snel, want volgens de wet mag een dergelijke procedure een jaar duren. Genoeg tijd voor deze medewerker (met oer-Hollandse achternaam) om eens een intensieve cursus Nederlands te volgen, lijkt me.

 

 

 

(bron: http://88n88.aquariuz.com/2007/08/11/invoerrechten-en-inklaringskosten/ )

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.