• 0

aftrekposten - wat is bedrijfsmatig?

Ik heb vandaag de dag nogal moeite met het bepalen van welke kosten ik wel en welke ik niet ga aftrekken van de belasting.

Zo ontwikkel ik binnen mijn bedrijf veel elektronica, maar laatst had ik toch echt een boormachine nodig. Ander voorbeeld: laatst kocht ik een boek over innovatietechnieken.

Omdat mijn interesse heel nauw zijn verweven met mijn bedrijf, weet ik niet zo goed waar ik de grens moet leggen.

Hoe gaan jullie daar mee om?

 

[titel aangepast - mod]

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Hoe gaan jullie daar mee om?

 

Bij twijfel raadpleeg ik mijn boekhouder. Zijn mening is meestal dat het zakelijke kosten zijn is als je dat ook ten opzichte van een belastinginspecteur aannemelijk kunt maken. En uiteraard is op sommige kosten ook heel wat fiscale jurisprudentie van toepassing: ook daarom is het deskundige advies van een boekhouder of accountant prettig in dat soort kwesties.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

ik ben het volledig eens met Norbert. Vraag al je twijfels even na bij je boekhouder. Over je boek is naar m.i. volledig aftrekbaar als het maar met je vakgebied te maken heeft. Dit wordt gezien als vakliteratuur. De boormachine wordt lastiger, is het echt nodig om voor je werk bepaalde opdracthen te kunnen uitvoeren dan kan het zakelijk gezien worden.

 

Wel is belangrijk dat je alle bonnetjes bewaard en eventuele facturen op naam van je bedrijf staan bijv.

Link naar reactie
  • 0
Omdat mijn interesse heel nauw zijn verweven met mijn bedrijf, weet ik niet zo goed waar ik de grens moet leggen.

 

Voor de belastingdienst is relevant of het ding primair zakelijk gebruikt wordt. Dat jij daarbij interesse hebt voor hetgeen in je bedrijf gebeurt interesseert de belastingdienst niets.

 

Gereedschappen voor zakelijke activiteiten en vakliteratuur (waaronder ondernemers/managementboeken) kun je zonder meer op de zaak zetten.

Link naar reactie
  • 0

Ik val in herhaling, maar gewoon allebei op de zaak zetten!!

Als je de boormachine voor je bedrijf nodig hebt gehad, is dat toch prima. Dat je hem ook wel eens privé gebruikt ergens voor gaat de belastingdienst echt niet controleren. Zoals eerder gezegd is het het beste om deze wel met zakelijke pinpas te betalen en/of factuur op bedrijf zetten.

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me hierbij aan. Vraag je bij elke aankoop af of er een (al is het erg klein) zakelijk belang mee gediend is. Dan is het dus voor de onderneming.

 

Pas bij de aangifte kijk je of er beperkingen zijn aan de aftrekbaarheid (auto vd zaak, consumpties en representatiekosten).

 

Denk eerst als ondernemer en daarna als brave belasting betalende burger.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.