• 0

karikatuur in reclame - mag dat of niet?

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij heb je hier te maken met het portretrecht.

 

In februari 2005 besliste de Rechtbank Amsterdam dat het portret van minister-president Balkenende niet gebruikt mocht worden in reclame van de Kijkshop. Het ging hier om een karikatuur-tekening, geen foto, maar het was duidelijk (uit haardracht, bril en gelaatsuitdrukking) wie er bedoeld was. De tekening was dus een portret.

 

Het verweer dat het satirisch bedoeld was (wat zou blijken uit de slagzin "Zonder verkoper shopt J-Peetje goedkoper") ging niet op; reclame is geen spotprent. Ook het feit dat de minister-president een bekend personage was, en dus een minder groot privacy-belang had, werd onvoldoende geacht.

 

Dit had je zelf in 2 seconden op Google kunnen vinden. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wie kan mijn vraag beantwoorden?

Ik wil een karikatuur van een bekende Nederlander op de markt brengen.

Nu weet ik dat je portretrecht moet betalen waneer je het gezicht gebruikt van een bn èr ,

Maar moet dat ook waneer je een karikatuur gebruikt.

Ik heb een advocaat gesproken en die zou het kunnen onderzoeken maar die vraagt er 100 euro per uur voor wat ik niet wil betalen.

Dus wie weet of ik bij het uitbrengen van een karikatuur toestemming moet vragen of niet ???

 

Edit: Even de titel wat verduidelijkt

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Ik heb een poos geleden ook deze vraag gesteld maar ik ben er nog steeds niet uit.

Ik wil een product op de markt brengen en daarvoor wil ik gebruik maken van de karikatuur van bekende Nederlanders.

Nu weet ik dat ik te maken heb met portretrecht en dergelijke.

Nu heb ik bij een advocatenbureau geïnformeerd maar die konden mij alleen antwoord geven na 5 uur onderzoek wat mij 150 euro per uur zou gaan kosten.

Nu heb ik gehoord dat waneer je een karikatuur maakt (bijvoorbeeld een George Bush met hele grote oren ,grote neus en dikke ogen) dat het dan wel toegestaan is.

Wat is hier allemaal van waar en wie kan mij helpen?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een karikatuur als kunstuiting - bijvoorbeeld een cartoon - is toegestaan. Wanneer u echter de beeltenis commercieel uit gaat buiten, dan zult u snel een rechter kunnen treffen die dit in strijd met het portretrecht acht.

 

Kijk hiervoor eens naar de Fifa gamesreeks en de problemen die er zijn met het portretrecht van de spelers van het Nederlands elftal.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.