• 0

Premie volksverzekeringen

Misschien een zinloze vraag maar ik wil het graag weten,

 

Als ik voor een eenmanszaak een berekening maak als volgt,

 

omzet: 17470,00

kosten: 9535,00

 

winst volgens boekhouding: 7935,00

 

winst voor ondernemers aftrek is dus 7935,0 - 8386,00 = - 451,00 (2005)

 

Als alles klopt hoef ik dus geen premie ziekenfondswet te betalen door een negatieve winst. Geen inkomstenbelasting. Maar moet ik nu wel premie volksverzekering betalen en zo ja, over welk bedrag dan? Is dat dan over de winst van 7935,00 of de - 451,00 ( in dat geval 0,00 dus) ?

 

groet

 

Pruttel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Indien je belastbaar inkomen negatief is, hoef je over dat jaar geen inkomstenbelasting/premies volksverzekeringen te betalen. Voor de premies volksverzekeringen krijg je geen aparte aanslag. Deze maakt nl deel uit van het tarief in de laagste 2 belastingschijven.

Link naar reactie
  • 0

Indien je belastbaar inkomen negatief is, hoef je over dat jaar geen inkomstenbelasting/premies volksverzekeringen te betalen. Voor de premies volksverzekeringen krijg je geen aparte aanslag. Deze maakt nl deel uit van het tarief in de laagste 2 belastingschijven.

 

 

Heb dit meegemaakt, ik kreeg na invullen een aanslag van 1929,00 en of ik die even wilde betalen. Heb nu alles op papier gezet en dan blijkt dat het belastbaar inkomen negatief is. Zelfs de belastingtelefoonmedewerker melde me dat inkomstenbelasting en volksverzekeringen worden geheven over de winst in de boekhouding zonder aftrekposten. dus over die 7935,00. Op mijn vraag waar dan de aftrekposten voor dienen zoals startersaftrek en zelfstandigenaftrek werd niet gereageerd.

 

naar mijn idee klopt het plaatje zoals ik het heb omschreven.

 

WAZ werd ooit geheven over de winst zonder aftrek

Inkomstenbel. en volksverzekeringen over de winst na aftrek, hierna kun je andere zaken aftrekken zoals combinatiekorting enz enz..

 

De medewerker vertelde me dat volksverzekeringen apart werden berekend over de winst zonder aftrek...

Link naar reactie
  • 0

Je idee klopt gewoon, als er na aftrek niets overblijft hoef je ook geen ib of premies te betalen. De vraag is alleen in hoeverre dat is doorgedrongen bij de belastingdienst.

 

Wellicht betaal je op basis van een eigen opgave of iets dergelijks? Ik kan me zo voorstellen dat ze (ook per abuis) gewoon gedacht hebben dat je met die 8000 euro het bedrag na zelfstandigenaftrek etc bedoelde, en op basis daarvan acceptgiros sturen.

Link naar reactie
  • 0

Je idee klopt gewoon, als er na aftrek niets overblijft hoef je ook geen ib of premies te betalen. De vraag is alleen in hoeverre dat is doorgedrongen bij de belastingdienst.

 

Wellicht betaal je op basis van een eigen opgave of iets dergelijks? Ik kan me zo voorstellen dat ze (ook per abuis) gewoon gedacht hebben dat je met die 8000 euro het bedrag na zelfstandigenaftrek etc bedoelde, en op basis daarvan acceptgiros sturen.

 

 

Begrijp het Benm, de calculatie klopt, gekke is dat je juist verwacht van de belastingtelefoon dat ze van wanten weten. Hun reactie hierop was dat premie volksverzekeringen anders werd berekend dan de inkomstenbelasting. Als de inkomstenbelasting nihil was dan werd over de winst uit boekhouding zonder aftrek van starters of zelfstandigenaftrek alsnog premie volksverzekering geheven. En dan kom je op globaal uit op zo'n 32% van 7935 = 2593,00

 

Maar het dringt niet tot ze door dat naar mijn mening zowel de inkomstenbelasting alsmede de premie ziekenkostenverzekering en premie volksverzekeringen pas berekend mogen worden als de (startersaftrek) en de zelfstandigen aftrek is toegepast. Dat brengt de boel in mijn zaak in de min.

Ik wilde ook zeker weten dat bovenstaande het geval is.

 

Dus winst uit boekhouding (omzet-kosten) daar trek je de startersaftrek en zelfstandigenaftrek vanaf en daar over wordt inkomstenbelasting, premies volksverzekeringen en ziekenfondswet geheven..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.