• 0

Gegevens van andere websites in andere vorm herpubliceren: mag dat?

Hoi,

 

Ik stel met google maps en informatie van diverse websites gps (wandel, fiets etc) routes samen. Deze routes wil ik gaan verkopen in mijn webshop (vof). Google maps, noch de specifieke gegevens van de website publiceer ik, maar ik maak er gebruik van om een nieuw product te maken. Mag dat of schendt ik gebruiks/auteursrechten? (Denk bijvoorbeeld ook aan een bestand met GPS coordinaten van alle Mcdonaldsrestaurants. De gegevens haal ik dus van de Mcdonalds websites (zoals adressen) en de coordinaten via GMaps. Nogmaals: mag dat zomaar??

 

Bedankt,

 

Henk

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals je het nu noemt wel (je gebruikt namelijk meerdere openbare bronnen). Wat bijvoorbeeld problemen op kan gaan leveren is:

 

De complete database van een adressenwebsite leeghalen en die invoeren in je eigen database. Hierbij ben je gewoon hun database aan het jatten en niet zelf een database aan het samenstellen.

 

Juridisch gezien kan je eens kijken naar de cases in de huizenmarkt waar o.a. Jaap is aangeklaagd door de NVM als ik het goed heb.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

... De gegevens haal ik dus van de Mcdonalds websites (zoals adressen) en de coordinaten via GMaps. Nogmaals: mag dat zomaar??

...

 

Openbare bronnen mag je gebruiken om je eigen database op te bouwen dus die adressen van websites plukken is geen probleem.

 

Of je Google Maps gegevens mag gebruiken voor commerciele doeleinden moet je bij Google nakijken. Als ik Google was zou ik daar tnminste een klein prijsje voor vragen ;D

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Openbare bronnen mag je gebruiken om je eigen database op te bouwen dus die adressen van websites plukken is geen probleem.

 

Dat is te kort door de bocht. Dat de informatie openbaar gemaakt wordt is dacht ik in het databankrecht geen bepalende factor. Bijvoorbeeld wel of de eigenaar van de brondatabank erin geïnvesteerd heeft.

 

Je mag bijvoorbeeld de adressen van de telefoongids niet zomaar van het web schrapen en er je eigen telefoongids mee maken. Bron: Blijf uit die databank

Link naar reactie
  • 0

http://www.google.com/help/legalnotices_maps.html en http://maps.google.nl/help/terms_maps.html

 

Aardig wat leesvoer, waaronder dit:

Voor zakelijke gebruikers wordt Google Maps uitsluitend beschikbaar gesteld voor intern gebruik en mag Google Maps niet voor commerciële doeleinden worden gedistribueerd, met uitzondering van kaartgegevens die toegankelijk mogen zijn en weergegeven mogen worden met de Google Maps API (http://code.google.com/apis/maps/index.html) volgens de Algemene voorwaarden voor API's.

 

 

Link naar reactie
  • 0

...

Dat is te kort door de bocht. Dat de informatie openbaar gemaakt wordt is dacht ik in het databankrecht geen bepalende factor. Bijvoorbeeld wel of de eigenaar van de brondatabank erin geïnvesteerd heeft.

...

 

Misschien is jouw reactie ook wat kort door de bocht? ;D Als ik op een website van de BV Hamburger diens adresgegevens in mijn database overneem, lijkt het me sterk dat ik die gegevens niet mag gebruiken.

 

Dat Hamburger BV in die website geinvesteerd heeft, is dan niet relevant. Als ze niet willen dat ik die adresgegevens gebruik, moeten ze die niet op een vrij toegankelijke site plaatsen.

 

Als je dit doortrekt, zou je als bedrijf alleen maar adresgegevens mogen kopen, bijv van KPN of KvK of zoiets. Dat is natuurlik onzin. Wel kun je daar dat soort gegevens kopen, maar dat is omdat dat sneller/handiger is dan je eigen database opbouwen.

 

Het blijft uiteraard wel zaak om goed na te denken bij het combineren van gegevens of dit mag. Zoals OP wil met GPS data en adresgegevens.

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Misschien is jouw reactie ook wat kort door de bocht? ;D Als ik op een website van de BV Hamburger diens adresgegevens in mijn database overneem, lijkt het me sterk dat ik die gegevens niet mag gebruiken.

 

Da's ook weer waar. Wat mag wel, wat niet? Laten we de databankwet er eens bij pakken:

 

Artikel 2

1. De producent van een databank heeft het uitsluitende recht om

toestemming te verlenen voor de volgende handelingen:

a. het opvragen of hergebruiken van het geheel of een in kwalitatief of

kwantitatief opzicht substantieel deel van de inhoud van de databank;

b. het herhaald en systematisch opvragen of hergebruiken van in

kwalitatief of in kwantitatief opzicht niet-substantiële delen van de inhoud van een databank, voorzover dit in strijd is met de normale exploitatie van die databank of ongerechtvaardigde schade toebrengt aan de rechtmatige belangen van de producent van de databank.

[...]

Artikel 4

De rechtmatige gebruiker van een databank welke op enigerlei wijze aan

het publiek ter beschikking is gesteld, mag geen handelingen verrichten

waardoor hij de normale exploitatie van de databank in gevaar brengt of

ongerechtvaardigde schade aan de producent toebrengt.

[...]

Artikel 5

De rechtmatige gebruiker van een databank die op enigerlei wijze aan

het publiek ter beschikking is gesteld mag zonder toestemming van de

producent van de databank een substantieel deel van de inhoud van de

databank:

a. opvragen voor privé doeleinden, mits het een niet-elektronische

databank betreft;

b. opvragen ter illustratie bij onderwijs of voor wetenschappelijk

Staatsblad 1999 303 2

onderzoek, met bronvermelding en voor zover door het niet-commerciële

doel gerechtvaardigd;

c. opvragen of hergebruiken voor de openbare veiligheid of in het kader

van een administratieve of rechterlijke procedure.

 

Aangezien het in deze discussie om een commercieel doel gaat (niet voor privé, onderwijs, wetenschap, veiligheid, gerechtelijke procedure), is de conclusie dat het kwalitatief of kwantitatief niet om een substantieel deel van de inhoud van de databank mag gaan en dat de normale exploitatie van de databankrechthouder geen schade mag worden berokkend. Eigenlijk is dat wat je als beschaafde burger zelf zou bedenken.

 

Aan die randvoorwaarde kun je met een setje wandel- en fietsroutes wel voldoen, lijkt me, techp.

Link naar reactie
  • 0

...

Dat is te kort door de bocht. Dat de informatie openbaar gemaakt wordt is dacht ik in het databankrecht geen bepalende factor. Bijvoorbeeld wel of de eigenaar van de brondatabank erin geïnvesteerd heeft.

...

 

Misschien is jouw reactie ook wat kort door de bocht? ;D Als ik op een website van de BV Hamburger diens adresgegevens in mijn database overneem, lijkt het me sterk dat ik die gegevens niet mag gebruiken.

 

Je leest over het gedeelte 'in het databankrecht' heen. Als ik van alle hamburgertenten de adresgegevens bij elkaar verzamel in een database dan heb ik daar (hoogstwaarschijnlijk) wel rechten op en mag je deze verzameling dus niet zondermeer overnemen.

Link naar reactie
  • 0

Je leest over het gedeelte 'in het databankrecht' heen. Als ik van alle hamburgertenten de adresgegevens bij elkaar verzamel in een database dan heb ik daar (hoogstwaarschijnlijk) wel rechten op en mag je deze verzameling dus niet zondermeer overnemen.

 

Nee daar las ik niet over heen ;). Mijn antwoord ging over het voorbeeld van de OP die van een hamburgerketenwebsite de adressen afhaalt.

 

Ik heb niets geschreven over gebruik van andermans databanken.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties, ik heb diverse gesuggereerde links van jullie er nog eens op nagelezen en begrijp dat het een beetje op het randje is. Ik doe niks commercieels met google maps zelf (ik gebruik het alleen als het ware als een productiemiddel), en ook haal ik geen database leeg. Ik ging ervan uit dat het volstrekt legaal is, want dezelfde bestanden kun je opbouwen door met een gps apparaat (bijvoorbeeld) alle Mcdonalds vestigingen af te rijden, ter plaatse op een knop drukken om een coordinaat vast te leggen en vervolgens dat bestand te verkopen. Dat lijkt mij in elk geval wel legaal. (En wie zal bewijzen dat ik het niet op die manier gedaan heb???)

De vraag is dus alleen, als het eindresultaat exact hetzelfde is, alleen ik gebruik websites om het wat handiger aan te pakken...? Maar i got the point, afhankelijk van wat mitsen en maren is het niet zomaar 'geen enkel probleem'...

(Formeel gesproken herpubliceer ik ook niks, maar ik combineer bestaande openbare gegevens tot nieuwe. Laat ik nou altijd denken dat waarde toevoegen per definitie gewenst is, maar nogmaals: ik snap waar de schoen wringt.)

Link naar reactie
  • 0
Formeel gesproken herpubliceer ik ook niks, maar ik combineer bestaande openbare gegevens tot nieuwe.

 

Niet gehinderd door enige kennis van specieke zaken lijkt het mij dat je, als je gegevens gebruikt die niet tot de core-busines van de betreffende website behoren, je niet echt een probleem zult hebben.

 

De site jaap.nl haalde gegevens over huizen van Funda - das de core-business van Funda, en daarmee is jaap.nl een directe concurrent.

 

Als jij adresgegevens van bijvoorbeeld McD van het internet af haalt zal volgens mij niemand daar moeilijk over doen omdat niemand aan zal kunnen tonen dat je het van hun site af gehaald hebt. Adresgegevens kunnen immers uit zoveel verschillende bronnen komen...

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties, ik heb diverse gesuggereerde links van jullie er nog eens op nagelezen en begrijp dat het een beetje op het randje is. Ik doe niks commercieels met google maps zelf (ik gebruik het alleen als het ware als een productiemiddel), en ook haal ik geen database leeg. Ik ging ervan uit dat het volstrekt legaal is, want dezelfde bestanden kun je opbouwen door met een gps apparaat (bijvoorbeeld) alle Mcdonalds vestigingen af te rijden, ter plaatse op een knop drukken om een coordinaat vast te leggen en vervolgens dat bestand te verkopen. Dat lijkt mij in elk geval wel legaal. (En wie zal bewijzen dat ik het niet op die manier gedaan heb???)

De vraag is dus alleen, als het eindresultaat exact hetzelfde is, alleen ik gebruik websites om het wat handiger aan te pakken...? Maar i got the point, afhankelijk van wat mitsen en maren is het niet zomaar 'geen enkel probleem'...

(Formeel gesproken herpubliceer ik ook niks, maar ik combineer bestaande openbare gegevens tot nieuwe. Laat ik nou altijd denken dat waarde toevoegen per definitie gewenst is, maar nogmaals: ik snap waar de schoen wringt.)

 

Ik geloof onmiddelijk dat je begrijpt waar de schoen wringt, maar uit het door mij vetgemaakte haal ik iets anders.

 

Even een andere vraag: stel ik IK jouw idee wil uitvoeren, en JIJ bent de eigenaar van GoogleMaps: vind jij het dan OK wat ik doe, of niet?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Fred,

 

Weten en er naar handelen zijn inderdaad twee verschillende dingen!

 

Als ik me probeer in te leven in Google Maps als eigenaar, dan ben ik dus iemand die niets anders doet dan zijn product op zoveel mogelijk websites beschikbaar te krijgen/te promoten. Zou ik het dan raar vinden dat iemand iets verzint om daar geld mee te verdienen? Nee. Zou ik dat goed vinden? Lastig. Niet als degene maps rechtstreeks te gelde maakt (bijvoorbeeld een site waar je een route (dus iets met een 'tastbaar' maps deel) kunt afdrukken en dan geld vragen), maar als iemand het gebruikt zoals ik doe? (geen herkenning van mapsgebruik in het eindproduct). Zo objectief mogelijk: ik lees in de voorwaarden dat google dit niet wil, maar ik kan me niet voorstellen dat ze er een seconde van wakker liggen. Sterker nog: ik (als google maps eigenaar) zou zoiets toejuichen, want als ik ooit in de positie ben dat veel van dit soort knutselaars afhankelijk van mij zijn geworden, dan gaat de kassa vanzelf rinkelen. (wacht maar...!). Al met al: moreel/ethisch: ik vind het niet bezwaarlijk. Strikt juridisch: wellicht niet toelaatbaar.

 

(Daarmee zegt het meer over mijn normen en waarden, want iets wat strikt juridisch niet zou mogen toch niet bezwaarlijk vinden... :-\ Maar hoe zat het ook alweer met roomser dan de paus, voc mentaliteit en wat dies meer zij....?)

 

Henk.

Link naar reactie
  • 0

Kunnen we als eerste even afspreken dat we het 'kaarten' noemen, en geen 'maps'? ;D

 

De ironie is dat het "open" initiatief (OpenStreetmap.org) stiekem toch aardig beperkend is:

  • Het formaat waarin de data wordt opgeslagen en verspreid is proprietary (pas sinds vorige week dat het ondersteund wordt door min-of-meer mainstream software: Global Mapper).
  • Er zijn verschillende scripts die de data uit OSM kunnen halen en dan in een andere database opslaan, die zijn echter niet volledig of slecht gedocumenteerd.
  • Licentie-technisch is er ook een kleine horde: The licence: where we are, where we’re going. In het kort: iedereen mag het vrij gebruiken, maar ieder produkt wat je er mee maakt moet ook weer vrij te gebruiken zijn.

 

Dit alles maakt dat het een erg leuke dataset is, en voor Nederland inderdaad erg volledig en recent (met dank aan AND), maar niet echt handig voor commerciele toepassingen. Hoe zou je dat moeten doen met een papieren kaart bijvoorbeeld?

 

[stapt van zeepkistje af]

 

Als ik techp's laatste posts doorlees krijg ik het idee dat Google Maps als referentiemateriaal gebruikt zou gaan worden om locaties op te sporen en daar de bijbehorende coordinaten van op te slaan. Geocoderen als het waren. Nu kan dat ook automatisch, mits je de adressen hebt en mits die adressen correct en volledig zijn. Vaak niet gratis voor Nederlandse adressen trouwens, omdat de onderliggende data ook niet gratis is.

 

Alternatief is zelf met de GPS-ontvanger op stap, je zou dat dan direct kunnen aangrijpen om wat toegevoegde waarde te genereren (fotootje van de locatie bijvoorbeeld). Je weet dan ook direct wat de (geografische) kwaliteit van de lokaties is, wat met Google Maps en/of geocoderen wel eens tegen wil vallen. Zoek anders eens contact met een bedrijf wat bekend is met geografische data die je hierin kunnen adviseren.

 

Wat is je doel trouwens? Gedrukte gids of internetpagina?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.