• 0

boodschappenbezorgdienst beginnen

Goeiemiddag allemaal,

 

Ik zou me graag voorstellen maar op het moment is het handiger om mijn naam even achter wege te laten (want je staat hier binnen 5 seconden bovenaan google en dat is ff niet zo handig).

Belangrijker dan mijn naam is echter te vermelden dat ik pas 13 jaar oud ben :) ( ik weet het, jullie komen vast aan met: "je schrijft veel te volwassen, jij bent geen 13", maar dat zeiden ze al tegen me toen ik 8 was ;D )

 

Ik loop al een tijdje rond met het idee een bedrijf te beginnen, het idee is alsvolgt:

*Mensen bestellen hun boodschappen op mijn website en rekenen af op mijn website (dmv machtiging, credit card of iDeal)

*Op zaterdag verzamel ik al die orders, ga naar de groothandel om het bestelde op te halen ( klein voordeeltje: ik woon in Amsterdam op 10 minuten fietsen van het Food center :) ) en bezorg het bij de mensen thuis (op de bakfiets)

 

Nou denken jullie: hé een tweede Albert.nl, het verschil is echter dat ik geen bezorgkosten reken.

 

Ik heb zelf al over een hoop dingen nagedacht en veel gegoogled.

Klanten wil ik gaan krijgen door 10.000 flyers te verspreiden bij mij in de buurt, flyers kosten geen drol en het lukt me nog net wel zelf wat in elkaar te steken met Photoshop. Daarbij heb ik al een drukker aan de lijn gehad en die waren duidelijk bereid me even te helpen met het aanleveren. Daarnaast heb ik het voordeel dat ik Amsterdam goed genoeg ken om te bepalen waar mijn doelgroep zit (vooral yuppen en gezinnen met een wat hoger inkomen)

En ik ken in mijn buurt natuurlijk redelijk veel mensen en als ik hier een daar een babbeltje maak heb ik de eerste vijf vaste klanten zo in the pocket. (en dat is mooi want met vijf klanten draai ik al winst)

 

Ik wil uiteindelijk zo'n 20 vaste klanten te hebben die bij mij hun wekelijkse boodschappen doen. Ik heb eens wat branchegegevens van het web geplukt en als het zou lukken die klanten te krijgen valt daar een behoorlijk leuke winst mee te boeken.

 

Mijn maandelijkse kosten zijn zo'n €65 en mijn investering komt ook niet boven de €1300 uit. Bij maandelijkse kosten reken ik €50 voor een opslagruimte (die kan ik waarschijnlijk via via huren), €5 voor de bank ( rabobank, bizner lijkt me eigenlijk fijner alleen die doen geen automatische incasso... :( ) plus €10 voor droogijs om de boodschappen mee te koelen. Bij de investering denk ik aan: Bakfiets, flyers, gps, en wat van die kleine dingen als kvk inschrijving, plastic tasjes, bestickering voor op de bakfiets enzovoorts.

 

Mijn ouders zijn sceptisch maar staan wel open voor het idee, als ik met een deugdelijk financiëel plan kom en de kvk heeft wat leuke dingen te vertellen, dan krijg ik ze wel zo ver om toestemming te geven.

 

Maargoed na dit veel te lange bericht, wat is nou mijn vraag? Nou ik zou gewoon graag eens van wat andere ondernemers horen wat voor problemen en moeilijkheden zij zien, ik heb vast dingen over het hoofd gezien die ook belangrijk zijn.

 

Ik heb ook nog een specifieke vraag, die flyers: wat kan ik daar nou het beste mee doen? Gewoon één keer bij 10.000 mensen zo'n ding in de bus gooien? Of bijvoorbeeld bij 5.000 mensen twee keer een flyer in de bus doen?

 

Bedankt voor het lezen van dit veel te lange bericht en ook alvast bedankt voor eventuele reacties,

 

hwjd.

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

;D Hier klinkt volgens mij een toekomstig miljonair.

 

Het zal wel een hoop fietsen worden. Probleempje dat ik voorzie: het online zetten van alle producten met alle prijzen zal nog wel moeite kosten.

Ga je alle producten aanbieden, of alleen een gedeelte? Ga je foto's van alle producten maken en dan de prijs erbij zetten, of werk je met bestellijsten?

 

De prijzen van de producten veranderen natuurlijk regelmatig (1% verpakkingsbelasting bv.), dus hoe vang je die verschillen op?

 

Het idee is erg leuk en daar zit nog best ruimte, maar vooral op het bestelproces voorzie ik wel vrij grote uitdagingen.

 

Succes

 

Link naar reactie
  • 0
Belangrijker dan mijn naam is echter te vermelden dat ik pas 13 jaar oud ben :)

Goed bezig ;D

 

Ik wil uiteindelijk zo'n 20 vaste klanten te hebben die bij mij hun wekelijkse boodschappen doen.

20 vaste klanten lijkt me een leuke (kleine) groep om een zakcentje aan over te houden. Ik vraag me alleen af of je dan echt zo'n flyer campagne moet houden. Kun je niet beter aanbellen bij mensen en het gewoon weg vragen, eventueel met wat informatie op een a-4tje?

 

*Op zaterdag verzamel ik al die orders, ga naar de groothandel om het bestelde op te halen ( klein voordeeltje: ik woon in Amsterdam op 10 minuten fietsen van het Food center :) ) en bezorg het bij de mensen thuis (op de bakfiets)

***

Bij maandelijkse kosten reken ik €50 voor een opslagruimte

 

Je haalt je boodschappen op zaterdag en brengt ze gelijk weg? Waar zijn dan die €50 opslagkosten voor?

 

Samenvattend:

Heel leuk idee, lekker ambitieus!! Lijkt me goed om als bijbaan te doen. Ik zou er voor kiezen om informatie te typen op een a4 (kort en bondig). Vervolgens gewoon bij mensen aanbellen en gebruik maken van de charmes die je als 13 jarige bezit.

 

[EDIT] Ik zou trouwens geen gebruik maken van een totale webshop, maar een soort van invulformulier! Dit scheelt heel veel tijd! [/EDIT]

 

Succes!! En vraag gerust meer informatie.

Sebastiaan van der Valk helpt, als adviseur / coach / begeleider, organisaties met vormgeven aan veranderingen.

 

Daarnaast zet ik ideeën voor new business op papier, verken de ideeën en breng ze in de praktijk. Zo is bv www.espressokopjes-online.nl ontstaan en uiteindelijk verkocht per 30-12-2015.

Link naar reactie
  • 0

 

Een bezorgdienst is wel een goed idee, als je een bakfiets hebt en sterke benen. Maar misschien kun je iets anders bezorgen dan de dagelijkse boodschappen. Iets wat minder gedoe oplevert bij bestellingen, minder volumineus is en geen problemen geeft met bederfelijkheid. Want wie is straks het haasje als je vleeswaren bedorven zijn?

 

Suggestie is eens naar bloemen te kijken. Verkoop een bloemenabonnement: elke week een verse bos. Of beperk je tot delicatessen, dan kijken mensen minder op de prijs...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Robbert,

dat van die toekomstig miljonair was inderdaad de bedoeling ja ;D

 

Maargoed, het bestellen is inderdaad lastig, ik ben van plan om een standaard shop systeem te gebruiken (ik heb al wat op het oog, een soort oscommerce maar dan wat uitgebreider ik ben ff de naam kwijt). Het invoeren van de producten daarin (mijn assortiment wordt gelijk aan dat van de normale supermarkten al AH en Vomar) wordt inderdaad een flinke klus, en het bijhouden van de prijzen ook.

 

Het streven is om bij een groot aantal producten foto's te plaatsen, zelfgemaakt of met toestemming van het web geplukt. Ik wil bij de lancering van de winkel in ieder geval van de 1.000 meestverkochte producten een foto op de site hebben.

 

Prijsverschillen moet ik handmatig bijwerken, wat inderdaad een flinke klus zal worden. Ik ga wel even zoeken in hoeverre het shop systeem mogelijkheden heeft om van grote hoeveelheden producten de prijs met bijvoorbeeld 1% te verhogen.

 

Ik heb gelukkig zelf ook aardig wat basiskennis van PHP dus als er grote hoeveelheden prijzen verhoogd moeten worden (bijvoorbeeld alle prijzen uit een bepaalde categorie of zoals genoemd alle prijzen omhoog ivm de verpakkingsbelasting) ben ik wel in staat tot het maken van een tooltje dat dat voor me doet.

 

Bedankt voor de reactie,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Jullie zijn sneller dan ik :)

 

20 vaste klanten lijkt me een leuke (kleine) groep om een zakcentje aan over te houden. Ik vraag me alleen af of je dan echt zo'n flyer campagne moet houden. Kun je niet beter aanbellen bij mensen en het gewoon weg vragen, eventueel met wat informatie op een a-4tje?

Dat is inderdaad misschien een goed idee. Ik ga daar eens over nadenken want het zou wel wat schelen. Aan de andere kant, je moet wel het vertrouwen van mensen zien te winnen waardoor ze je vooruit willen betalen voor hun boodschappen (ik wil niet met cash geld rondlopen en draadloze pinautomaten zijn duur en ik hoor veel problemen). Dan is een flyertje misschien handiger omdat ze niet meteen weten dat er een kind achter zit.

 

Je haalt je boodschappen op zaterdag en brengt ze gelijk weg? Waar zijn dan die €50 opslagkosten voor?

Ik wil een paar vierkante meter in de straat huren om een aantal redenen:

*Ten eerste is hier laatst nog een bakfiets in de hens gestoken dus dan is het fijn als die binnen staat :)

*Daarnaast moet ik een plek hebben waar ik de boodschappen kan verpakken in tasjes en aangezien ik op drie hoog woon :)

 

 

[EDIT] Ik zou trouwens geen gebruik maken van een totale webshop, maar een soort van invulformulier! Dit scheelt heel veel tijd! [/EDIT]

Dat is ook een goed idee wat me een hoop gedoe zou schelen, ik ga daar zeker eens een nachtje over slapen om te kijken hoe ik dat handig aan kan pakken.

 

 

Een bezorgdienst is wel een goed idee, als je een bakfiets hebt en sterke benen. Maar misschien kun je iets anders bezorgen dan de dagelijkse boodschappen. Iets wat minder gedoe oplevert bij bestellingen, minder volumineus is en geen problemen geeft met bederfelijkheid. Want wie is straks het haasje als je vleeswaren bedorven zijn?

 

Tja ik snap dat boodschappen niet de meest makkelijke keuze is maar ik vind het wel een leuke uitdaging. Ik besef wel dat ik niet alles in één keer mee kan nemen maar sterke benen heb ik wel en omdat het food center en mijn opslag erg dichtbij zijn kan ik best een paar keer op een neer fietsen. Bederfelijkheid is niet zo'n heel grote zorg, ik heb al een goede leverancier op het oog en aangezien ik de boodschappen op dezelfde dag wegbreng als ik ze ontvang, geen voorraden heb, en zorg voor goede koeling voor producten waarbij dat nodig is, denk ik niet dat het heel veel problemen zal opleveren.

 

Iedereen opnieuw bedankt voor de reacties!

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Je hebt geen voorraadinformatie (tenzij je alles over gaat kloppen van de site van je leverancier maar zelfs dat is niet actueel) Dus als ik belegen kaas bestel en die is op, wat doe jij dan? Bellen wat ik dan wil hebben of een week later naleveren?

 

De firma die je noemt ken ik niet, wel de sligro en makro en daar zijn sommige producten alleen in bulk te krijgen (laatst 20 euro aan vanille stokjes gekocht ;-) ) Willen je klanten dat? Zelf herverpakken lijkt me geen optie.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Willem,

 

Dat je de door mij genoemde firma niet kent kan kloppen, ik heb er namelijk geen genoemd ;D

Maargoed, de firma is een grote en bekende groothandel die door velen gebruikt wordt. Dit werd wel weer bevestigd doordat ik met iemand zat te praten over de opslag en die zei tegen mij: "Ow en die spullen ga je dan zeker bij groothandel X halen?" en ik was helemaal verbaasd hoe hij nou weer wist dat ik het inderdaad bij groothandel X ging halen :)

 

Met die groothandel zelf heb ik nog geen contact gehad, ik ga ze zsm even mailen. Dan komt er ook meer duidelijkheid over de verpakkingen.

 

Wat betreft voorraadinformatie, het kan inderdaad gebeuren dat iets op is, ik ga sowieso even overleggen met de groothandel daarover (mogelijkheden om van tevoren te bestellen ed). Mocht er echt geen andere oplossing zijn, dan ga ik even naar de AH op de hoek en haal daar alsnog jouw belegen kaas :) Dat kost me natuurlijk wel wat extra, maar een tevreden klant levert meer op.

 

Groeten,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Leuk, weer een toekomstig miljonair erbij! ;D

 

Je plannen zijn heel ambitieus, en dat is mooi. Maar misschien is het handig om heel simpel te beginnen, en met 5-10 klanten een proefperiode te draaien (1-2 maanden, 4-8 zaterdagen). Dan kom je ongetwijfeld allerleid praktische ellende tegen, en weet je of het zowel voor jou, als voor de klanten voldoende oplevert. Zo ja: kun je altijd nog gaan investeren in bakfiets, website, GPS etc

 

Ander idee: huur enkele klasgenoten in, die elk 1 (delicatessen) winkel afgaan en daar per klant de in die winkel te halen producten kopen. Jij assembleert dat weer tot klantbestellingen, en je inkopers bezorgen die weer.

 

In ieder geval succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hallo Fred,

 

Proefperiode is een slim idee, vooral om met een beperkte groep klanten eens te kijken wat voor problemen ik tegenkom en ervaring op te doen. Dat ga ik zeker doen!

 

Wat betreft klasgenoten inhuren, de bedoeling is alles bij één leverancier te halen dus dat is niet nodig.

 

Bedankt iedereen voor alle reacties tot nu toe! Ik heb hier in een paar uur tijd weer allerlei belangrijke punten gevonden waar ik zelf nooit aan had gedacht!

 

Groeten,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat de meeste groothandels nauwelijks (lees: niet) goedkoper zijn dan de grote supermarkten qua voeding. Hoogstens voor grootverpakkingen maar dit is minder interessant voor particulieren.

Link naar reactie
  • 0

Leuk om zo'n ondernemingszin te zien!!

 

Wat andere mensen aangaven van het proefdraaien is zeer aan te raden. Dan kan je perfect de knelpunten ontdekken. Houdbaarheid is een niet te onderschatten punt!

 

Even puur logistiek gezien: is het misschien handiger om te beginnen met een bejaardenhuis in de buurt ?? Je hebt daar in 1 klap een grote vijver mogelijke klanten.

 

Een aantal voordelen zal ik even op een rijtje zetten:

- ouderen zijn eerder gewoontedieren , klinkt saai, maar dat geeft jou de mogelijkheid je aanbod binnen de perken te houden(lees je aanbod up to date houden).

- lift aanwezig, dus geen 3 Hoog met de zware dozen.

- Haal een paar klanten binnen en zij zullen de rest vertellen over jouw bestaan tijdens een kopje thee.

- sociaal contact met de ouderen.

 

Als je daar eenmaal een klantenbestand hebt opgebouwd, kan je voorzichtig aan aanvullende diensten denken 8) en dat kan je zo gek maken als je zelf wilt.

 

Succes in elk geval!

 

Link naar reactie
  • 0

Het idee van een bejaardenhuis is echt top!

Ik ken helaas niemand in bejaardenhuizen maar ik denk dat het zeker een idee is om daar eens met wat mensen te gaan babbelen.

 

Als ik zo nu en dan bij het bezorgen nog even een kopje thee blijf drinken ontstaat er vrij makkelijk een goede relatie en weet ik ook zeker dat de klanten die ik heb blijvende klanten zijn.

 

Ik ga eens op zoek naar bejaardenhuizen in de buurt waar mensen wel zelf koken, het lijkt me een erg goed idee :)

 

Hmm...even uitzoeken hoe dat zit met de keuringsdienst van waren, dus!

Helemaal vergeten dat die bestaan :)

Ik ga eens hun site doorlezen!

 

Bedankt voor de input,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Nog even wat vraagjes.

 

Mijn idee voor het bestellen is nu dat mensen gewoon een mail sturen met alle gewenste producten of bellen (ik neem een apart telefoonnummer met daarachter een voicemail waarop mensen hun bestelling kunnen inspreken). Daarna worden ze teruggebeld/gemaild door mij, deel ik ze de prijs mee en als ze daarmee akkoord gaan geven ze hun bankgegevens en incasseer ik het geld van hun rekening.

 

Op de website wordt het mogelijk een bestelhistorie te zien van wat iedereen bestelt heeft.

 

Mijn vragen:

*Beeld je even in de je klant bent, zou jij het bezwaarlijk vinden dat je een mail moet sturen/bellen en nergens een overzicht kunt vinden van alle artikelen en hun prijzen?

*Op internet heb ik gelezen dat toestemming voor een automatische incasso alleen telefonisch of schriftelijk kan worden gegeven en dat een telefonische incasso naderhand schriftelijk bevestigd moet worden. Toch wil ik graag direct mijn geld incasseren, ook bij internetbestellingen. Hoe streng is het beleid van banken mbt incasseren aan de hand van een internetbestelling en wat zijn mogelijke sancties?

 

Groeten,

 

hwjd

 

[edit]

 

Wat betreft het idee om bij bejaardenhuizen klanten te werven. Ik heb wat verder gezocht en aanleunwoningen lijken me geschikt om klanten te vinden. Daar wonen veel ouderen die slecht ter been zijn en alhoewel er vaak een winkel op een centraal punt is denk ik dat ik daar aardig wat mensen kan overhalen bij mij te bestellen. Die winkels zijn vermoedelijk duurder en als ik een beetje leuk contact kan leggen met die mensen kan ik vast mensen overhalen. Dan heb ik een hoop mensen in een klap. Daarnaast trommel ik alle vrienden en kennissen in de buurt op, dan moet het vinden van klanten wel goed komen :)

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0
Belangrijker dan mijn naam is echter te vermelden dat ik pas 13 jaar oud ben

 

Wat maakt het uit, ik woon hier praktisch om de hoek van Ben Woldring, die was ooit dezelfde leeftijd toen hij met bellen.com begon.

 

Dus ga lekker je gang en maak er wat moois van, je leert er in ieder geval heel veel van, liever dat dan later te moeten zeggen: "Zucht, had ik maar..."

 

Succès en Groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • -2

Cool om een dertienjarige zo bezig te zien met ondernemen.

 

Kom ik met mn advies: Ik denk dat je misschien het verhaal van inschrijven bij de kvk toch moet skippen. Krijg je ook daarna snel formulieren van de belastingdienst en vervolgens moet je de boekhouding en belastingen gaan bijhouden (btw aangifte, inkomstenbelasting), boekhouding, facturatie en weet ik veel wat nog meer. Komt erbij dat je ook tot je 16e nog handelingsonbekwaam bent. Dan zijn je ouders eigenlijk aan 't ondernemen. Ik weet niet precies wat dit dan voor consequenties heeft.

 

Als je 't mij vraagt. Ga zaterdags lekker voetballen of zo. Breidt je kennis van photoshop en php uit en ga in je overige vrije tijd websites bouwen voor particulieren/bedrijven. Is ook veel minder vermoeiend dan met boodschappen sjouwen.

 

Suc6

 

Sam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.