• 0

boodschappenbezorgdienst beginnen

Goeiemiddag allemaal,

 

Ik zou me graag voorstellen maar op het moment is het handiger om mijn naam even achter wege te laten (want je staat hier binnen 5 seconden bovenaan google en dat is ff niet zo handig).

Belangrijker dan mijn naam is echter te vermelden dat ik pas 13 jaar oud ben :) ( ik weet het, jullie komen vast aan met: "je schrijft veel te volwassen, jij bent geen 13", maar dat zeiden ze al tegen me toen ik 8 was ;D )

 

Ik loop al een tijdje rond met het idee een bedrijf te beginnen, het idee is alsvolgt:

*Mensen bestellen hun boodschappen op mijn website en rekenen af op mijn website (dmv machtiging, credit card of iDeal)

*Op zaterdag verzamel ik al die orders, ga naar de groothandel om het bestelde op te halen ( klein voordeeltje: ik woon in Amsterdam op 10 minuten fietsen van het Food center :) ) en bezorg het bij de mensen thuis (op de bakfiets)

 

Nou denken jullie: hé een tweede Albert.nl, het verschil is echter dat ik geen bezorgkosten reken.

 

Ik heb zelf al over een hoop dingen nagedacht en veel gegoogled.

Klanten wil ik gaan krijgen door 10.000 flyers te verspreiden bij mij in de buurt, flyers kosten geen drol en het lukt me nog net wel zelf wat in elkaar te steken met Photoshop. Daarbij heb ik al een drukker aan de lijn gehad en die waren duidelijk bereid me even te helpen met het aanleveren. Daarnaast heb ik het voordeel dat ik Amsterdam goed genoeg ken om te bepalen waar mijn doelgroep zit (vooral yuppen en gezinnen met een wat hoger inkomen)

En ik ken in mijn buurt natuurlijk redelijk veel mensen en als ik hier een daar een babbeltje maak heb ik de eerste vijf vaste klanten zo in the pocket. (en dat is mooi want met vijf klanten draai ik al winst)

 

Ik wil uiteindelijk zo'n 20 vaste klanten te hebben die bij mij hun wekelijkse boodschappen doen. Ik heb eens wat branchegegevens van het web geplukt en als het zou lukken die klanten te krijgen valt daar een behoorlijk leuke winst mee te boeken.

 

Mijn maandelijkse kosten zijn zo'n €65 en mijn investering komt ook niet boven de €1300 uit. Bij maandelijkse kosten reken ik €50 voor een opslagruimte (die kan ik waarschijnlijk via via huren), €5 voor de bank ( rabobank, bizner lijkt me eigenlijk fijner alleen die doen geen automatische incasso... :( ) plus €10 voor droogijs om de boodschappen mee te koelen. Bij de investering denk ik aan: Bakfiets, flyers, gps, en wat van die kleine dingen als kvk inschrijving, plastic tasjes, bestickering voor op de bakfiets enzovoorts.

 

Mijn ouders zijn sceptisch maar staan wel open voor het idee, als ik met een deugdelijk financiëel plan kom en de kvk heeft wat leuke dingen te vertellen, dan krijg ik ze wel zo ver om toestemming te geven.

 

Maargoed na dit veel te lange bericht, wat is nou mijn vraag? Nou ik zou gewoon graag eens van wat andere ondernemers horen wat voor problemen en moeilijkheden zij zien, ik heb vast dingen over het hoofd gezien die ook belangrijk zijn.

 

Ik heb ook nog een specifieke vraag, die flyers: wat kan ik daar nou het beste mee doen? Gewoon één keer bij 10.000 mensen zo'n ding in de bus gooien? Of bijvoorbeeld bij 5.000 mensen twee keer een flyer in de bus doen?

 

Bedankt voor het lezen van dit veel te lange bericht en ook alvast bedankt voor eventuele reacties,

 

hwjd.

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

:) het is een leuk idee, en heel goed dat je al zo ondernemend bent, maar heb je er al aan gedacht dat je, gezien je leeftijd, maar een paar uur per dag (alleen overdag) mag werken en dat het dan ook niet te zwaar mag zijn voor je? Ik denk dat het nogal een zware bezigheid wordt (sjouwen met boodschappen, fietsen op de bakfiets). Ik zou maar eens goed informeren wat je als 13-jarige wel en niet mag.

Ik wens je veel succes met de business!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mirjam,

 

Ik moet zeggen, daar had ik nog niet over nagedacht. Ik heb even rondgezocht op internet en waar het volgensmij op neerkomt is dat ik dit werk volgens de Arbowet niet mag doen, maar omdat ik ondernemer ben en geen werknemers heb val ik niet onder die wet.

 

Verder weet ik nu definitief dat ik geen artikelen uit krimps mag halen, ik moet dus een hoop dingen in grote hoeveelheden kopen of zoals Peter zei proberen iemand te vinden waarmee ik samen kan inkopen.

 

Ik heb echter nog eens al mijn hersencellen op actief gezet en ik kwam op een andere tactiek: ik zorg dat ik wel wat extra geld heb voor het maken van een voorraad (daarmee bedoel ik niet duizenden maar €500 ofzo), ik koop voor dat geld zoveel mogelijk producten groot in, echter ik zal niet meteen alle producten die ik de eerste weken verkoop groot in kunnen kopen, dus de rest koop ik gewoon in de normale supermarkt. Zo leg ik in de eerste twee maanden een voorraad aan van alle spullen die veel verkocht worden. Alhoewel ik in de begin tijd daardoor geen winst over houd zorgt het er wel voor dat ik een voorraad opbouw, dat gaat waarschijnlijk sneller dan samen inkopen.

 

Ook betwijfel ik eigenlijk of ik iemand zo ver krijg om samen met mij in te gaan kopen, het zal diegene alleen maar tijd kosten (de rekening moet immers gesplit worden en we moeten tegelijk afrekenen en daarmee dus op elkaar wachten).

 

Ik moet het idee van geleidelijk aan een voorraad opbouwen nog wel even goed doorrekenen met wat realistische voorbeelden maar ik denk dat het wel wat is. Het enige probleem dat blijft is dat ik minder houdbare en gekoelde producten wellicht (gedeeltelijk) via de supermarkt of anderen moet zien te krijgen. Dat is wat lastig.

 

Kortom, complex maar het moet met wat creativiteit wel op te lossen zijn :) Uiteraard zijn suggesties welkom ;)

 

Blijf hopen op beter weer ;D ,

 

hwjd.

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 1

Hoi!

 

Ik volg dit draadje al een tijdje, ik vind het te gek dat een jonge ondernemer zo enthousiast aan iets begint. Ik zet alleen wat vraagtekens bij wat je nou echt van plan bent.

Niet om vervelend te doen, maar kan de Albert.nl niet veel efficienter dan wat jij kan doen?

 

Ik denk dat je echt op de yuppen moet focussen, en misschien met maar een klein assortiment. Ik kan me zo voorstellen dat je elke week drie recepten zoekt, die yuppen wel zullen aanspreken. Iets lekkers, niet moeilijk, en het ziet er mooi uit. Bied vervolgens elke week aan de mensen de mogelijkheid een van die recepten te kiezen (of alledrie) en bezorg de complete ingredientenlijst thuis, tot en met de bikjbehorende wijn (kan de plaatselijke wijnhandelaar je wel in adviseren, denk ik, zeker als je daar dan ook de wijn koopt).

Lever het recept erbij, en de druk-druk-druk mensen hebben een heerlijk zelf bereid maal, zonder dat ze daar al te veel moeite voor hebben hoeven doen.

 

Jij hoeft niet te sjouwen met de "wekelijkse" boodschappen, waartoe ook kratten bier en cola en andere superzware dingen bij horen, maar het meest praktische is nog, dat je voor die drie recepten groot kunt inkopen. Voor een lekkere zalm uit de oven, kun je bij de groothandel gewoon ook zo'n 3 kilo verpakking kopen, scheelt geld, en soms kan het niet kleiner.

Je kunt zelfs de recepten afstemmen op de aanbiedingen van de groothandel, zodat je marges wat groter kunnen zijn.

 

En je onderscheidt je van de Albert.nl

 

 

En is er al eens iemand op het idee gekomen te gaan samenwerken met de plaatselijke friettent en de chinees? Als bezorgservice tussen de consument en die afhaaltenten die nooit op het idee gekomen zijn dat brengen ook wel handig is? Ik betaal er graag voor, als iemand voor mij mijn bestelling chinees gaat halen en thuisbrengt....

Link naar reactie
  • 0

Als je met een fiets en warm eten werkt moet je het wel binnen een heel erg beperkte straal houden, dat is ook weer lastig aan te bieden voor de friettenten en chinezen.

 

Ik zou graag extra betalen voor een bierkoerier. Vrijdag/ zaterdagavond na sluitingstijd van de supermarkten toch nog geen zin om de kroeg in te duiken maar in het huis van mij of één van mijn vrienden wat te drinken. Op dit moment moet ik dan een eind fietsen of de auto pakken naar de avondwinkel (is het bier sowieso spuugduur). Studenten zijn ook nog eens lekker lui en hebben wel 5 euro over om een krat bier bezorgd te krijgen kun je evt nog afspreken dat je lege kratten wel weer wilt terugkopen voor 2,50 per stuk en haal je die allemaal op een vaste dag in de week weer op.

 

Zomaar een ideetje. Misschien een leuke aanvulling op je diensten.

Link naar reactie
  • 0

*Er is geen database of lijst met alle producten, ook niet digitaal, die ik kan omzetten naar mijn webwinkel. Alleen een wekelijkse folder met aanbiedingen. Ik moet dus kiezen: ofwel een grote hoeveelheid producten handmatig invoeren of mensen laten mailen.

 

Ben je al een beetje handig met databases? Wie weet kun je (in wat voor vorm dan ook) een beloning krijgen voor het digitaliseren van hun producten. Het kost jou alleen tijd en misschien kun je daardoor wel een hogere marge krijgen bij die groothandel. Jij maakt dan voor hun de database waar jij (eventueel exclusief?) toegang op krijgt. Voor hun wordt het alleen een kwestie van het bijhouden (prijs en productwijzigingen). Misschien vinden ze dat wel erg waardevol?

 

Ga in ieder geval door met waar je mee bezig bent! ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf zal echt wel een database met de producten hebben.

Daaruit halen b.v. de kassa system de bij de barcode behorende prijzen en product namen voor op de factuur.

Ze zullen echter niet weten hoe dat eventueel geexporteerd kan worden en zullen dat misschien ook niet willen.

 

Zelf zo een database gaan aanleggen is onbegonnen werk, denk eens aan product mutaties zoals nieuwe producten, producten die uit het assortiment gaan, in/verkoop prijzen die per regelmatig kunnen veranderen enz..

 

Dat is wel te doen met een paar honderd producten maar niet met duizenden zoniet tienduizenden producten.

 

Het idee van wekelijks 3 (of meer) recepten vind ik opzich een goed idee waarmee je wel wat zou moeten kunnen.

Zo beperk je inderdaad het aantal producten en kan je groter inkopen waardoor je probleem met de grotere verpakkingen ook opgelost is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Bedankt voor de tips, er staan een paar interessante dingen bij :)

 

Het idee om samen te werken met de groothandel bij het opzetten van de database is opzich een mooi idee. Het probleem is al een beetje genoemd, het bijhouden van zo'n database is een verschrikkelijk karwei en al helemaal in je eentje. Nou zou je kunnen afspreken met de groothandel dat ik de database eenmalig vul met het volledige assortiment, en zij de prijzen bijhouden (ze moeten de prijzen immers ook bijhouden op prijskaartjes).

 

Het probleem is echter het volgende: de AH op de hoek heeft 6.000 producten, da's veel maar wel te doen om dat in te voeren. Mijn groothandel heeft echter 35.000 producten, dat is echt weken werk om volledig in te voeren...

 

De bierkoerier is misschien aantrekkelijk, maar het probleem is al genoemd: dan moet ik dus s'avonds de hort op om allemaal mensen van hun alcoholische waar te voorzien...

Ik heb geen zin om s'avonds nog eens op de fiets te stappen (als ik mijn ouders al zo gek krijg dat toe te staan) en daarbij, er zullen gerust een paar zuiplappen tussen zitten en aangezien niet iedereen een even vrolijke dronk heeft... en dan mag ik gaan proberen ze zo ver te krijgen dat ze betalen... :-\

 

Het idee van de recepten vind ik zeker iets om goed over na te denken, ik denk dat dat een heel mooi idee is. Ik ga er op broeden! :) Klein assortiment, groot inkopen, alles makkelijk op de website te plaatsen, minder gewicht en volume en je kunt zoals gezegd producten uitzoeken met hoge marges 8)

Een winkel met dure italiaanse olijfolie (inclusief de schandalig hoge marges), goede wijnen en wekelijkse recepten, daar zie ik wel wat in :)

 

Bedankt voor de input, jullie horen zeker nog van me!

 

Groeten,

 

hwjd.

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

ik heb het hele forum een beetje door zitten lezen, en ik denk dat je het jezelf een beetje te lastig maakt..

 

kan je met je (13 jarige) charmes niet langs een groep bejaarden (slecht ter been) gaan zoals al eerder voorgesteld is, en met hun afspraken maken?

 

je kan dat bijvoorbeeld gewoon de zwaardere dingen voor ze halen, hier per keer een vast bedrag voor vragen (ipv een marge per product).

 

deze oudere mensen zijn immers vaak slecht ter been, en willen jou vast wel een beetje helpen. bovendien ben jij minder "eng" dan een grote firma als de albert waar ze met pin moeten betalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hendriks,

 

Dat is opzich een goed idee maar het probleem daarbij is dat ik op de een of andere manier in contact moet komen met die bejaarden, in verzorgingstehuizen, aanleunwoningen enz enz zijn vaak speciale supermarkten en boodschappen kunnen vaak thuis bezorgd worden.

 

Daar hoef ik het dus niet te zoeken, dan moet ik dus op zoek naar ouderen die nog gewoon thuis wonen, omdat ik er daar eigenlijk maar 2 van ken (en die ken ik alleen maar van het folders bezorgen daar, dus ook nauwelijks) wordt het moeilijk om contact te leggen, flyers werken bij die groep niet echt, en voor de persoonlijke benadering zou je dus moeten utizoeken waar ouderen wonen en daar gaan aanbellen.

 

Het probleem is dat veel van die mensen allergisch zijn voor kopen aan de deur ( ervaring met het verkopen van de lootjes voor de sportclub :) ) en daarbij zijn behoorlijk wat ouderen behoorlijk bang om überhaupt de deur te openen bij vreemden...

 

Alhoewel ik denk dat er een mooie markt ligt denk ik dat het contact leggen met de doelgroep wel heel erg moeilijk wordt...

 

In ieder geval bedankt voor de input! Ik ben er ondertussen in ieder geval van overtuigd dat ik een klein assortiment moet hebben (zoals met het receptenidee) zodat het allemaal te doen blijft met voorraden en de website...

 

Groeten,

 

hwjd.

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

(...)

Niet om vervelend te doen, maar kan de Albert.nl niet veel efficienter dan wat jij kan doen?

 

Ik denk dat je echt op de yuppen moet focussen, en misschien met maar een klein assortiment. Ik kan me zo voorstellen dat je elke week drie recepten zoekt, die yuppen wel zullen aanspreken. Iets lekkers, niet moeilijk, en het ziet er mooi uit. Bied vervolgens elke week aan de mensen de mogelijkheid een van die recepten te kiezen (of alledrie) en bezorg de complete ingredientenlijst thuis, tot en met de bikjbehorende wijn (kan de plaatselijke wijnhandelaar je wel in adviseren, denk ik, zeker als je daar dan ook de wijn koopt).

 

(...)

 

En je onderscheidt je van de Albert.nl

 

(...)

 

 

Appie doet dat al heel efficiënt. Ze hebben een blaadje met recepten, echt iets voor yuppen. AllerHande heet dat geloof ik. ;)

Link naar reactie
  • 0

Dat ga ik zeker doen.

 

Ik kwam laatst trouwens ook nog een interessant artikeltje tegen in het Volkskrant Magazine over biologische webwinkels. Ik moet bekenen dat ik daar nog nooit van had gehoord en alhoewel het niet direct concurrentie is moet ik dat ook nog even goed gaan bekijken op overeenkomsten en verschillen.

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 1

Goedemiddag allen,

 

Even een (schokkende) update.

Ik heb de afgelopen weken uitgebreid zitten nadenken en rekenen en ben tot de conclusie gekomen dat het idee goed is en dat ik er leuk geld mee zou kunnen verdienen. Probleem is echter dat de investering steeds verder op liep en ik het geheel nu echt nog niet kan betalen. Investeerders of leningen, daar ben ik nog te jong voor.

 

Ik heb nog even gespeeld met een ander idee maar heb besloten dat ik me nu beter op school kan concentreren ipv grote financiële risico's te nemen en me de komende tijd te verplichten iedere zaterdag hard te werken.

 

Wat heb ik dan wel gedaan? Jahaa :) ik ben vanmiddag naar de Camex geracet, wie het niet weet: dat is een fotowinkel :)

Wat heb ik daar gedaan? hup pas door de sleuf en toen had ik een Canon EOS 450D ;D Da's een digitale spiegelreflex, heerlijk dingetje met alles erop en eraan. 8)

 

Alhoewel ik nu dus nog ff niet een onderneming ga starten betekent dat niet dat ik dit idee meteen vergeet of dat ik ooit een loonslaaf zal worden ;D Ik blijf dit forum ook zeker lezen omdat ik het erg interessant vind.

 

Uiteraard iedereen heel erg bedankt voor de input!

 

Groeten,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Ik heb heel dit topic in één avond zitten lezen, echt respect!

 

En je kunt je foto's ook verkopen, hou je er nog iets aan over ook! Google maar eens op 'Stocksite' of 'Foto's verkopen'.

Staat dadelijk jou foto in een populair magazine! ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Heb niet het hele topic doorgelezen maar weet dat de grootste klanten van Albert.nl de instellingen zijn, dus de grotere klanten.

Denk dat het een hele klus wordt zoniet onmogelijk deze klanten daar weg te krijgen.

 

Alleen aan particulieren klanten leveren zet geen zoden aan de dijk.

Link naar reactie
  • 1

Foto's verkopen ga ik proberen ;)

 

Instellingen is inderdaad erg lastig, ik wil bezorgen op zaterdag (weekend) maar dat willen instellingen natuurlijk niet, als je ze al zover krijgt om ze over te halen (een instelling kiest natuurlijk liever voor een groter bekend bedrijf met reputatie omdat die paar euro per week het verschil niet maakt en als er één keer gezeik is kost dat veel meer geld).

 

Verder moet ik wel zeggen, ik zat gisteren op mijn vakantiewerk wat te kletsen met een vriend en collega en er is al weer een idee geboren ( iets met 2e hands computers :) ).

We hebben lopen googlen en het lijkt ons een mooie markt, bovendien kunnen we via via waarschijnlijk gratis of voor HEEL weinig een stuk of 50 goede computers krijgen die we voor €150 per stuk rustig kwijtraken ( do the maths ;D ). Dus ik ben het ondernemen nog niet kwijt ;D

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.