• 0

Abonnement fitnesscentrum aftrekbaar?

Ik kreeg ineens een ingeving ;D

Mijn vrouw krijgt via haar werk een flinke korting op het abonnement bij een fitnesscentrum.

 

Mag mijn eenmanszaak ook zo'n regeling treffen met z'n enige personeelslid (ik dus ;) )

 

Voor alle duidelijkheid:het gaat me er niet om of dat fitnesscentrum dat zou willen, maar wat de ficus er van vindt

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mag mijn eenmanszaak ook zo'n regeling treffen met z'n enige personeelslid (ik dus ;) )

 

In ieder geval voldoe je aan de 90%-eis van de belastingdienst :D. Helaas ben je alleen geen personeelslid.

 

Verder staat onderstaande op de site van de belastingdienst:

"Vanaf 1 januari 2007 is de vergoeding of verstrekking belast, als alleen de grootaandeelhouder en zijn eventuele partner gebruikmaken van de bedrijfsfitness. Een grootaandeelhouder is iemand die, al dan niet samen met zijn partner en zijn bloed- of aanverwanten in de rechte lijn, direct of indirect aandeelhouder is voor minstens eenderde gedeelte van het geplaatste aandelenkapitaal."

 

Slaat in principe op een BV maar zegt genoeg hoe de belastingdienst over je idee denkt.

 

Harder werken dus, heb je geen fitness nodig. ;D

Link naar reactie
  • 0

 

Harder werken dus, heb je geen fitness nodig. ;D

 

Zullen we onze uren eens naast elkaar zetten :o

Door een zeer drukke job ga ik hectisch door het leven, eet op de meest onregelmatige tijden, sla regelmatig een of meerdere maaltijden over en doe al een aantal jaren vrijwel niets aan lichaamsbeweging omdat ik er de tijd niet voor had/wilde nemen.

Wordt langzamerhand hoog tijd om er wél iets aan te doen :(

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Kosten van bedrijfsfitness zijn voor ondernemers niet aftrekbaar, omdat de wetgever dit ziet als een privé uitgave en dus niet als zakelijke uitgave.

 

Een werkgever kan de kosten wel onbelast vergoeden aan zijn werknemers (m.u.v. DGA, zie vorige post).

 

Waarom personeelsleden wel onbelast een vergoeding voor fitness kunnen krijgen en de ondernemer de kosten volledig uit eigen zak moet betalen, is niet geheel helder. Dit riekt naar discriminatie of om in juridische termen te spreken. Er is geen objectieve en redelijke rechtvaardiging voor dit onderscheid.

 

Je zou hiervoor een procedure kunnen opstarten o.g.v. het gelijkheidsbeginsel, maar gezien de rechterlijke uitspraken van de laatste jaren geef ik weinig kans.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kosten van bedrijfsfitness zijn voor ondernemers niet aftrekbaar, omdat de wetgever dit ziet als een privé uitgave en dus niet als zakelijke uitgave.

 

Een werkgever kan de kosten wel onbelast vergoeden aan zijn werknemers (m.u.v. DGA, zie vorige post).

 

Waarom personeelsleden wel onbelast een vergoeding voor fitness kunnen krijgen en de ondernemer de kosten volledig uit eigen zak moet betalen, is niet geheel helder. Dit riekt naar discriminatie of om in juridische termen te spreken. Er is geen objectieve en redelijke rechtvaardiging voor dit onderscheid.

 

Je zou hiervoor een procedure kunnen opstarten o.g.v. het gelijkheidsbeginsel, maar gezien de rechterlijke uitspraken van de laatste jaren geef ik weinig kans.

 

 

 

Sluit ik me bij aan. Als ondernemer draag je ondernemersrisico voor de eigen gesteldheid (kun je je middels een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor indekken). Als je personeel hebt, dan beloopt dat risico ook jouw personeelskosten als zij ziek zijn (verplichte loon doorbetaling voor 2 jaar). De overheid heeft er bewust voor gekozen om het risico van personeel niet af te wentelen op de ondernemer door bedrijfsfitness aftrekbaar te maken voor het personeel.

 

Als eigen (risico) ondernemer heb je er alle belang bij om zelf gezond te blijven.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.