• 0

ltd - cv constructie?

Goedendag,

Ik heb wat vragen over een ondernemersvorm constructie.

 

Ik overweeg iemand deel te laten nemen in mijn bedrijf en wil daarom de ondernemingsvorm van mijn bedrijf aanpassen van een eenmanszaak naar een ???

Bij dit omzetten wil ik ook gelijk de aansprakelijkheid beperken

 

Nu kwam de mogelijke deelnemer met de volgende constructie:

 

Ik prive

|

buitenlandse limited (beherend venoot holding cv)

|

Holding CV --------- Stichting (als commanditaire venoot)

|

werk CV (huidige bedrijf) ---------- commanditaire venootschap (dit is de deelnemende partij) (deze heeft net zo een constructie boven zich als hierboven beschreven is)

 

Wat is jullie mening over deze constructie?

Voordelen hiervan ten opzichte van een BV zouden zijn dat het sneller opgericht is, dat het veel goedkoper zou zijn, geen verplichte storting en makkelijker aanpassingen te doen (zonder tussenkomst van notaris).

 

verder zit ik met de volgende vragen:

* Wat zouden eventuele nadelen hiervan zijn?

* Wat gebeurd er indien de werk CV failliet gaat?

* wat gebeurd er als ik prive failliet ga?

* wat gebeurd er als de deelnemende CV failliet gaat

 

Hebben jullie verder nog tips en/of op/aanmerkingen en punten waar ik hierbij op moet letten?

En waar kan ik het beste terecht voor een goed persoonlijk advies over het opzetten van een dergelijke constructie met daarbij mijn persoonlijke situatie goed verwerkt en uitleg over alle bijkomende gevolgen (zoals administratie enz..)

 

Hopelijk hebben jullie wat antwoorden voor me.

 

Daniël

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja kerstbomen.... daar is in het verleden al heel veel over geschreven.

 

Waarom niet de meest eenvoudige:

 

Iedere vennoot een LTD (vanwege het eenvoudige opstarten etc..) welke een lege BV "kopen" en hierin participeren als eigenaren/aandeelhouders. In deze BV is het heel eenvoudig om zaken als aansprakelijkheid etc. te regelen.

 

Kosten? tja.....

Jaarlijkse kosten? Hmm...

Overzicht? JA...

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Sneller opgericht en goedkoper? Keep on dreaming. Ik tel zo al 5 rechtspersonen en dat wil je zonder notaris doen? En wat denk je van de jaarlijks terugkerende administratiekosten? Voor elke rechtspersoon moet een apart aangifte vpb opgesteld worden, publicatiebalans etc.

 

Ken je meer ondernemers met dergelijke gedrochten (constructie is in dit geval een vriendelijk woord :) ) en zijn die er gelukkiger c.q. rijker van geworden?

 

De aansprakelijkheid beperk je door een v.o.f. op te richten en de beperking op de hoofdelijke aansprakelijkheid vast te leggen in de firma-overeenkomst en bij de KvK. Bij voldoende winst (ca € 80.000 per firmant) ga je de BV in, waarbij elke firmant zijn eigen Holding (Ltd. is ook goed) opricht.

 

Kijk uit met lege BV's. Er zitten soms wel eens lijken in de kast, dus laat ze goed screenen.

 

Overigens, waarom is € 18k storten zo'n probleem? Het geld verdwijnt niet, want blijft indirect eigendom van de aandeelhouders en geeft kredietverschaffers en leveranciers meer vertrouwen.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Wat is de omzet en het belastbaar inkomen, aard van de werkzaamheden, hoe oud ben je, etc?

 

Omzet/resultaat kan ik hier niet posten (concurentie leest mee).

Aard van de werkzaamheden betreft de verkoop van erotische producten via internet wat aangevuld zal worden met wat zakelijke dienstverlening.

Leeftijd 32 jaar

Link naar reactie
  • 0

Tja kerstbomen.... daar is in het verleden al heel veel over geschreven.

 

Waarom niet de meest eenvoudige:

 

Iedere vennoot een LTD (vanwege het eenvoudige opstarten etc..) welke een lege BV "kopen" en hierin participeren als eigenaren/aandeelhouders. In deze BV is het heel eenvoudig om zaken als aansprakelijkheid etc. te regelen.

 

Kosten? tja.....

Jaarlijkse kosten? Hmm...

Overzicht? JA...

 

Succes

 

Rick

 

Een BV kopen zou misschien nog een optie zijn, maar zit dan nog met de kosten van het kopen (geen enkel ideen wat zoiets kost en wat de risico's zijn).

Daarnaast de kosten van het runnen van een BV, wat ik begrepen heb liggen die vrij hoog en moet elke aanpassing in de BV door een notaris gedaan worden.

Link naar reactie
  • 0

Sneller opgericht en goedkoper? Keep on dreaming. Ik tel zo al 5 rechtspersonen en dat wil je zonder notaris doen? En wat denk je van de jaarlijks terugkerende administratiekosten? Voor elke rechtspersoon moet een apart aangifte vpb opgesteld worden, publicatiebalans etc.

Wat ik begreep hoef je niet overal een administratie voor bij te houden aangezien niet in alle bedrijven daadwerkelijk werkzaamheden plaatsvinden.

Wat ik begrepen heb kan deze constructie binnen 24 uur opgestart zijn met een kosten post van ruim onder de 1000 euro

 

Ken je meer ondernemers met dergelijke gedrochten (constructie is in dit geval een vriendelijk woord :) ) en zijn die er gelukkiger c.q. rijker van geworden?

 

De aansprakelijkheid beperk je door een v.o.f. op te richten en de beperking op de hoofdelijke aansprakelijkheid vast te leggen in de firma-overeenkomst en bij de KvK. Bij voldoende winst (ca € 80.000 per firmant) ga je de BV in, waarbij elke firmant zijn eigen Holding (Ltd. is ook goed) opricht.

 

Kijk uit met lege BV's. Er zitten soms wel eens lijken in de kast, dus laat ze goed screenen.

 

Overigens, waarom is € 18k storten zo'n probleem? Het geld verdwijnt niet, want blijft indirect eigendom van de aandeelhouders en geeft kredietverschaffers en leveranciers meer vertrouwen.

 

Succes,

 

Odeon

 

De 18K is niet direct een probleem aangezien dat waarschijnlijk volledig in natura kan (waarde voorraad, waarde systemen enz..)

Ik begreep echter wel dat het opzetten een probleem kan zijn met verklaring goed gedrag als je een BKR registratie hebt.

 

Het is me in elkgeval duidelijk dat ik hier beter door een gespecialiceerd bedrijf naar kan laten kijken op basis van mijn persoonlijke situatie.

 

Waar kan ik daarvoor het beste terecht? een boekhouder? een accountant? een ???

Link naar reactie
  • 0

BV kopen hoeft niet heel duur te zijn. Inderdaad even uitkijken wat je koopt. Zoals opgemerkt "kunnen" er wat addertjes onder het gras zitten. Echter als je bij een fatsoenlijke partij koopt hoeft hier niets aan de hand te zijn. Fatsoenlijke partijen zijn de registeraccountants, accountants kantoren etc..

 

Andere mogelijkheid is om de werkBV te vervangen door ook een LTD.

 

Dit zou de meest simpele "kerstboom" zijn.

 

Voordelen:

- Simpele constructie

- 1 x inschrijving KvK

- Goedkoop in onderhoud

- Overzicht is duidelijk.

 

Nadelen....

- LTD heeft wat bittere smaak in Nederland

- Banken "kunnen" moeilijk doen (mijn ervaring is positief)

 

Succes

 

Rick

 

aanvulling: Goedkoop in dit soort constructies is meestal DUURKOOP op de lange termijn!!

Link naar reactie
  • 0

een werk LTD zie ik absoluut niet zitten.

Ten eerste heb ik zelf al een naar gevoel als ik een bedrijf met als ondernemers vorm ltd zie en ten tweede zal ik dan zeker een probleem bij banken krijgen.

 

De meeste banken doen nu al moeilijk omdat ik erotische producten verkoop (b.v. reactie bizner: u verkoopt erotische produten, die handel begrijpen wij niet en daarom bent u bij ons niet welkom, als u nu gloeilampen verkocht had was het geen probleem geweest. En ABN die niks zegt maar je op alle mogelijke manieren probeerd weg te pesten).

Als ik dan dus ook nog een ltd als ondernemingsvorm heb kan ik het waarschijnlijk helemaal wel vergeten.

Link naar reactie
  • 0

 

Jouw business lijkt me juist een extra argument om alles volgens de standaard manier te doen.

 

Erotische artikelen en dan ook nog een kerstboomconstructie waar (bijna) niemand iets van begrijpt. Dat schrikt alleen maar af. Ga dus op zoek naar een goed aangeschreven accountant (met goede contacten bij de banken) en doe alles op de gebruikelijke manier (v.o.f. en/of BV-structuur).

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even een aanvullende vraag wat in deze voor mij heel erg van belang kan zijn.

 

Kan je achterhalen (en zo ja hoe en waar?) wie de eigenaar is van een LTD in engeland?

 

Ik kan bij de KvK namelijk wel achterhalen wie de eigenaar is van een CV en dat dit dus een engelse LTD is maar het is voor mij in dit verhaal ook van belang om de eigenaar van die LTD te weten aanegzien dat voor mij grote gevolgen lijkt te kunnen gaan hebben in de genoemde constructie met de deelnemende CV.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Daniël,

 

Prachtige vraag en echt leuk om hier even op los te gaan.

 

Een Ltd is niet echt veel goedkoper. Een bestaande kopen zou ik niet aanraden (veel schimmige handel in nog meer schimmegire Ltd's). De oprichting van een nieuwe kost +- 500 euro. Duurt inderdaad een dag, maar voordat je echt iets kunt doen, moet je bij de KvK aangemeld zijn en bij de fiscus. Daar heb je de papieren uit Engeland voor nodig, wat zeker 1,5 week duurt na oprichting en dan nog 6 weken voordat je een BTW nummer hebt. Voor de stichtingen moet je wel naar een notaris. Snel opgericht is deze kerstboom dus allerminst!

 

Voorts moet in jouw kerstboom alles contractueel vastgelegd worden (managementovereenkomsten, arbeidsovereenkomsten, aandeelhoudersovereenkomst, rekenining courantovereenkomsten). Veel adviseurs doen hier erg makkelijk over, maar de gevolgen laten zich raden als de fiscus de boeken controleert en erachter komt dat alle rechtshandelingen tussen de verschillende ondernemingen nergens op berusten. Ik zou altijd zorgen dat alles contractueel vastgelegd wordt. Niet alleen voor de fiscus, maar ook als jouw partner of jij eruit wilt stappen of als een van jullie komt te overlijden (zijn familie erft dan 50% van jouw onderneming als er niets geregeld is!!).

 

Een BV kost ongeveer 700 per stuk. Een bestaande kopen zou ik alleen doen als je echt denkt geen verklaring van geen bezwaar te kunnen krijgen. Daar heeft een BKR registratie overigens alleen mee van doen als die registratie het gevolg is van een zakelijke schuld of als je het in het verleden wel erg bont hebt gemaakt met (privé)schuldeisers.

 

Wie de eigenaar is van een LTD kun je hier vinden:

http://www.companieshouse.co.uk/WebCHeck/fastrack

Maandag vanaf 8 uur weer beschikbaar.

 

Dit zegt overigens erg weinig over de status van die Ltd. Er zijn genoeg slapende Ltd's te koop waar veel aan schort.

 

Dan is er het fiscale aspect. Het omzetten van een eenmanszaak naar een rechtspersoon is niet allen kostbaar (jouw constructie schat ik op € 8.000, maar kan veel goedkoper) maar moet ook fiscaal goed geregeld worden (ruisend of geruisloos omzetten). Bij een ruisende staking zal er een winst gerealiseerd worden, welke gebruikt kan worden om een oudedagsvoorziening 'aan de kopen' bij de rechtspersoon. Zo voorkom je dat je af moet rekenen met de fiscus over de stakingswinst. Eventuele goodwill speelt daar zeker een rol in!!

 

Tot slot wil ik je adviseren om niet met een accountant te gaan praten maar met een adviseur die meer in zijn hoofd heeft dan administraties en bedrijfsvormen. Fiscaal is er veel aan de orde en ook juridisch kom je een hoop tegen. Je zoekt een all-rounder....

 

Vraag gerust verder als bovenstaande vragen oproept of stuur een pm.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.