• 0

lening of spaargeld ?

Ik ga de komende tijd aardig wat kosten maken voor mijn onderneming.

Ik kan dit van mijn eigen geld betalen, maar ik neem liever alvast een zakelijk lening om wat meer financiele ruimte te hebben (nu kan ik de lening krijgen, later is niet zeker).

 

I.v.m. eventuele zakenpartners of investeerders in de toekomst, is mijn vraag:

 

zal een andere partij liever met een onderneming in zee gaan zonder openstaande lening?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Van belang is, vooraf te weten hoveel financiële armslag je nodig denkt te hebben. In het geval je die financiële ruimte uit eigen middelen kunt invullen geniet dat m.i. de voorkeur boven elders een lening aan te gaan.

 

Indien in een later stadium een financiering wordt geweigerd, zal dat niet voor niets zijn en lijkt me geen goede reden om daarop voortuitlopend nu al te gaan financieren.

 

Een andere partij zal normaliter geen weet hebben of jij wel of geen financiering bent aangegaan. Iets anders wordt het als die partij gevraagd wordt om te financieren, dan wil die partij wel weten of er al financieringen lopen. Een financier (bank) is meestal niet bereid als tweede mem te fungeren en zal dan ook eisen dat een al lopende financiering wordt overgesloten.

 

Link naar reactie
  • 1

@carloo: zoals je het nu formuleert is het redelijk vaag en algemeen. Wat je je kunt afvragen is: heb ik met een behoorlijke waarschijnlijkheid meer geld nodig dan mijn spaargeld? Zo ja, kredietfaciliteit regelen (niet persé lening: die moet je nl direct terugbetalen; zoiets moet je doen op het moment dat je het geleende geld direct uitgeeft).

 

Over zakenpartners / investeerders: speelt dat in dezelfde termijn als de lening loopt? Zo niet, je niet druk over maken. Zo wel, zolang je netjes kunt aflossen, laat je zien dat je een betrouwbare partner / investeringskandidaat bent, dus ook daarvoor hoef je je geen zorgen te maken.

 

Als je je vraag wat specifieker maakt, kunnen er gerichtere antwoorden gegeven worden ;).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

@carloo: zoals je het nu formuleert is het redelijk vaag en algemeen. Wat je je kunt afvragen is: heb ik met een behoorlijke waarschijnlijkheid meer geld nodig dan mijn spaargeld? Zo ja, kredietfaciliteit regelen (niet persé lening: die moet je nl direct terugbetalen; zoiets moet je doen op het moment dat je het geleende geld direct uitgeeft).

 

Over zakenpartners / investeerders: speelt dat in dezelfde termijn als de lening loopt? Zo niet, je niet druk over maken. Zo wel, zolang je netjes kunt aflossen, laat je zien dat je een betrouwbare partner / investeringskandidaat bent, dus ook daarvoor hoef je je geen zorgen te maken.

 

Als je je vraag wat specifieker maakt, kunnen er gerichtere antwoorden gegeven worden ;).

 

bedankt, Fred, goede tip over krediet t.o. lening(direct aflossen).

 

Helaas is de enige bank waar ik in aanmerking kom voor een lening of krediet de bizner bank, en een krediet hoger dan 5000 is niet te krijgen terwijl een hoge lening zonder problemen wordt uitgekeerd.

Nu begrijp ik dat een lening in het voordeel is van de bank, namelijk directe aflossing.

 

Betreft eventuele investeerders (@sofiak, ik bedoel geen banken , maar ondernemers):

volgens jou zou er geen probleem moeten zijn zolang de lening netjes wordt afgelost. Goed om te weten.

Zij er anderen op het forum die hier anders over denken?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mocht je VC gaan zoeken, dan moeten zij dus meer investeren (om bv ook de lening af te betalen). Hierdoor wordt het percentage wat er voor je overblijft minder.

 

Wanneer je je eigen spaargeld erin steekt hoeft dit niet noodzakelijk te zijn.

 

Maar ook een RC verhouding tussen jou prive en je bedrijf is mogelijk. De rente zal wat gunstiger zijn denk ik ;-)

 

Daarnaast is het natuurlijk een ingewikkeld vraagstuk om voor een buitenstaander te beantwoorden. Hopelijk heb je hier wat aan.

Link naar reactie
  • 0

Helaas is de enige bank waar ik in aanmerking kom voor een lening of krediet de bizner bank, en een krediet hoger dan 5000 is niet te krijgen terwijl een hoge lening zonder problemen wordt uitgekeerd.

 

Dit begrijp ik niet, alle banken zijn zondermeer bereid een rekening courantkrediet of een lening te verstrekken.Vermits er een goed plan aan ten grondslag ligt uiteraard.

 

Uit de reaktie van je antwoord krijg ik de indruk dat voor jou het verschil tussen een r.c. krediet en een lening niet echt duidelijk is.

Is die indruk juist ?

Link naar reactie
  • 0

Helaas is de enige bank waar ik in aanmerking kom voor een lening of krediet de bizner bank, en een krediet hoger dan 5000 is niet te krijgen terwijl een hoge lening zonder problemen wordt uitgekeerd.

 

Dit begrijp ik niet, alle banken zijn zondermeer bereid een rekening courantkrediet of een lening te verstrekken.Vermits er een goed plan aan ten grondslag ligt uiteraard.

 

Uit de reaktie van je antwoord krijg ik de indruk dat voor jou het verschil tussen een r.c. krediet en een lening niet echt duidelijk is.

Is die indruk juist ?

nee, de reactie van fred heeft het me juist duidelijk gemaakt.

 

 

Zeker niet alle banken (bijne geen een) zijn bereid een lening te verstrekken aan een startende ondernemer, zonder koopwoning etc.

of een krediet te verstrekken, zonder bewijs van een vast inkomen van de afgelopen maanden.

Ook al heb je een goed businessplan.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Zeker niet alle banken (bijne geen een) zijn bereid een lening te verstrekken aan een startende ondernemer, zonder koopwoning etc.

of een krediet te verstrekken, zonder bewijs van een vast inkomen van de afgelopen maanden.

Ook al heb je een goed businessplan.

Dit waag ik te betwijfelen.

Bij ABNAMRO is zondermeer een starterskrediet mogelijjk tot € 25.000,= met een businessplan, waarbij de hoogte van het krediet afhankelijk is van de omzet die denkt te gaan halen en dit ook zonder dat er een koopwoning beschikbaar is.

In kan me niet voorstellen dat andere banken niet hetzelfde product of vergelijkbaar verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga de komende tijd aardig wat kosten maken voor mijn onderneming.

Ik kan dit van mijn eigen geld betalen, maar ik neem liever alvast een zakelijk lening om wat meer financiele ruimte te hebben (nu kan ik de lening krijgen, later is niet zeker).

 

I.v.m. eventuele zakenpartners of investeerders in de toekomst, is mijn vraag:

 

zal een andere partij liever met een onderneming in zee gaan zonder openstaande lening?

 

Het hangt er helemaal vanaf. Een investeerder kijkt naar een gezond financieel beleid. Extern vermogen, zoals een lening, kan bijdragen aan de rentabiliteit van het eigen vermogen en is derhalve niet altijd slecht. Echter als de zaak zo in elkaar steekt dat met deze eerste investeringen nog geen omzet wordt geboekt, gaat die vlieger niet op. Daarbij is het handig om te gaan kijken of de totale behoefte aan vermogen uberhaupt wel ingevuld kan worden, alvorens er zelf geld, of geld van een bank, in te steken.

 

Henk

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.