• 0

Viral marketing: HEMA, nog meer voorbeelden?

Van de week zag ik in het journaal dat de HEMA een webby award heeft gewonnen. Dit zijn een soort 'oscars' voor het WWW.

 

De HEMA heeft slim gebruik gemaakt van 'viral marketing' , een soort mond tot mond reclame voor het internet.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Virale_marketing

 

het bestand van de HEMA kun je vinden op http://producten.hema.nl/

 

Hebben jullie nog andere leuke voorbeelden van 'Viral Marketing'?

 

(ps. en beseffen jullie dat je nu ook deel uit maakt van het 'besmettings' proces :) )

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

mond op mond reclame

 

Dat geeft inderdaad een besmettingsproces. We hebben het hier over mond-tot-mondreclame :)

 

haha.. bedankt, zat waarschijnlijk met m'n gedachten ergens anders... heb het al aangepast :)

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Van de week zag ik in het journaal dat de HEMA een webby award heeft gewonnen. Dit zijn een soort 'oscars' voor het WWW.

 

 

ik spring in op een actueel onderwerp...

 

Als er al in 38 topics over gepraat werd, waarom dan nu juist in de 39ste deze opmerking?

 

En vanwaar 'iets nieuws', leg eens uit wat je daar mee bedoeld.. ik bespeur een cynische ondertoon...

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

ik spring in op een actueel onderwerp...

 

Nee, je gebruikt een actuele gebeurtenis om een oud concept opnieuw te bespreken. ;)

 

opzich niks mis mee toch, zal in het vervolg als ik 'iets nieuws' :) ontdek deze plaatsen in een oud draadje. excuus..

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

He...doe niet zo flauw. Wat hebben we met zijn allen aan 39 draadjes over hetzelfde onderwerp met een net iets ander insteek?

 

oke ik start er zo wel weer een nieuwe op.. ;) Je hebt gelijk hoor, dat bedoelde ik met voorgaande post.

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

 

Door een link te leggen naar wikipedia geef je aan dat het een nieuw fenomeen voor je is, dat nader uitleg behoeft. Die uitleg geef je zelfs: een soort mond-tot-mond reclame.

 

Viral marketing is hier echter al een jaar of vijf een terugkerend onderwerp. Als je dus denkt: hé, interessant voor higherlevel! Gebruik dan even de zoekfunctie om vast te stellen of iemand anders je al voor was. Dan kun je aanhaken en evt zelfs toevoegen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Recente Campagne Microsoft met Jerry Seinfeld en Bill Gates heeft het Viral heel goed gedaan:

 

http://nl.youtube.com/watch?v=afR5J7eskno

http://nl.youtube.com/watch?v=gBWPf1BWtkw

 

Campagne was geen koopje, 300 miljoen dollar, en de discussie over de inhoud en het effect niet van de lucht maar mede door alle discussie juist viraal een enorm succes: http://blogs.zdnet.com/microsoft/?p=1569

 

Groet, Ron

 

En nu de 300 miljoen USD vraag: welk product word in deze spotjes aangeprezen?

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

@imola73 Er wordt 1 product aangeprezen in het spotje : Microsoft. Te herkennen aan : Bill Gates.

 

@henrikroezen : is 300 miljoen waar ? Check hier : http://blogs.zdnet.com/microsoft/?p=1066 (tussen de 200 en 300 miljoen) Dit is bekend geworden, omdat verschillende reclamebureaus hierop hebben gepitched.

 

Of dit werkelijk is uitgegeven? Who knows. Maar PR-technisch klinkt het absoluut als nieuws. En dat blijkt...

Link naar reactie
  • 1

@imola73 Er wordt 1 product aangeprezen in het spotje : Microsoft. Te herkennen aan : Bill Gates.

 

@henrikroezen : is 300 miljoen waar ? Check hier : http://blogs.zdnet.com/microsoft/?p=1066 (tussen de 200 en 300 miljoen) Dit is bekend geworden, omdat verschillende reclamebureaus hierop hebben gepitched.

 

Of dit werkelijk is uitgegeven? Who knows. Maar PR-technisch klinkt het absoluut als nieuws. En dat blijkt...

 

@ Ewout. Volgens mij was het doel om Windows Vista te promoten, echter op geen enkele wijze is er een verwijzing naar het product. Juist de vage boodschap en de blog aandacht met de vraag of de 300 miljoen wel goed besteed is en wat nu eigenlijk de boodschap is heeft een enorme virale reactie teweeg gebracht.

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Hai Imola73, ik kan niet terugvinden dat het over Vista zou moeten gaan. Daar was het noodlottige Mojave campagnetje http://news.cnet.com/microsoft-looks-to-mojave-to-revive-vistas-image/ voor bedoeld.

 

Volgens mij zijn de commercials met Seinfeld en de nu nieuwe commercial wel degelijk bedoeld om Vista te verkopen. Maar je moet je voorstellen wat er gebeurd is in de US: daar heeft Apple 2 jaar lang ongebreideld Vista kunnen afkraken. En dan praten we niet over steekjes onder water, nee, er werd gewoon gebeukt. En dat heeft het imago van Vista en Microsoft geen goed gedaan. Uit onderzoek bleek dat consumenten dachten dat Vista blijkbaar slecht was, omdat het "overal" gezegd werd.

 

Het Mojave-idee was dan ook: maak mensen bewust dat ze eigenlijk niet weten hoe goed Vista is. (A la de Pepsi-proef). Dan zouden ze wel hun mening wijzigen. Het nadeel van deze campagne: hierdoor werden veel mensen bevestigd in hun vermoeden: zie je wel, ook andere mensen denken dat Vista slecht is!

 

Verder was de naam van Microsoft zo erg in de verdoemhoek terecht gekomen, dat er iets aan gedaan moest worden.

 

Kortom: ik denk dat dit het idee is: 1. Maak Microsoft weer sympathiek. Maak daarbij goed gebruik van Bill Gates en de bijdrage die hij nu doet aan goede doelen. Plus: Bill is een stuk nerdier en aardiger dan de zeer aggressieve CEO, Steve Balmer.

2. Laat verder zien dat 1 miljard klanten niet verkeerd zijn. Beter nog: er zijn veel coole mensen, die PC's gebruiken. Het zou mooi zijn als Microsoft ook daardoor iets cooler wordt. 3. Sla Apple het idee uit handen van de zeer effectieve "I'm a Mac, I'm a PC"-campagne. Dan doe je door te laten zien dat 1 miljard PC-klanten geen stereotype zijn. En Eva Longaria lijkt echt niet in de verste verte op het boekhouder-type, dat in de Apple-campagne de PC vertegenwoordigt.

 

Wanneer er concrete producten verkocht gaan worden? I don't know. Ik denk dat dat komt, als onderzoek uitwijst dat deze strategie aan het werken is. Anders denk ik dat Microsoft alleen maar berichten aan het gooien is naar mensen, die niet eens naar de boodschap willen luisteren - omdat ze de afzender te weinig sympathiek vinden om naar te luisteren.

Link naar reactie
  • 1

Mooie post. Bij mij persoonlijk werkt de nieuwe microsoft campagne wel. Ik heb niks met de mac, veel mensen vinden dat raar omdat ik ooit ben begonnen als ondernemer door mooie plaatjes, logo's en websites te photoshoppen. Ik kreeg (en krijg) gewoon alles perfect werkend op de PC en heb daarom totaal geen behoefte om over te stappen naar een Mac. In plaats van het ' zie je nou dat meer mensen vista rot vniden-gevoel' denk ik dat dit meer het gevoel van ' zie je nou dat gewoon heel veel (ook succesvolle) mensen een PC (met windows) gebruiken om hun dagelijkse werk te verrichten.

 

Ik vind het mooi.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.