• 0

aandeel BVBA (aanmerkelijk belang, successierecht etc.)

Beste forumleden,

 

Er is mij door een bloedverwant in rechte lijn een aandeel aangeboden van 10% in een BVBA (Belgische BV). Het is de bedoeling dat bij overlijden de overige 90% van de aandelen van de BVBA naar mij toe komt. Bij mijn weten heb ik bij zowel 1% als bij 5% of bij 10% een aanmerkelijk belang. Bij een mogelijke winst zal dus in alle gevallen worden belast met 25%, tenzij het aandeelpercentage <5% is zonder aanmerkelijk belang.

 

Ik wil geen voordelen uit mijn aandelenpakket ontvangen (geen dividend of winst op verkoop aandelen).

 

Paar vraagjes:

1.   Hoe kan ik controleren of de BVBA nog volgestort is ivm een mogelijk aansprakelijkheid van de aandeelhouders bij faillissement. (Als de grootaandeelhouder besluit een kasrondje te doen, hoe kan ik mijzelf hiertegen verdedigen?

 

2.   Moet ik omdat ik in Nederland woon mij richten op het Nederlandse of op de Belgische belastingstelsel?

 

3.   Klopt het dat bij overlijden van de grootaandeelhouder ik hierdoor geen successierechten hoeft te betalen over het aandelenpakket? (Komen er wel andere belastingen bij kijken?)

 

4.   Ik kan toch helemaal geen 100% aandelen van een BVBA op naam hebben? Dat kan toch alleen met een EBVBA? (Of moet ik dan weer een x-aantal aandelen verkopen?)

 

5.   Moet ik (4%) belasting betalen omdat ik officieel doe aan ‘sparen en beleggen’? En waarover? Over mijn 10% aandeel a €1800,-

 

6.   Welk percentage raden jullie mijn aan? Wil gewoon zo min mogelijk risico lopen en zo weinig mogelijk belasting betalen (ook al krijg ik dat terug van de grootaandeelhouder).

 

7.   Zitten er nog risico’s aan verbonden aan het aandeelhouderschap?

 

 

Het zijn een hoop vragen. Ik wacht rustig af wat jullie mij kunnen vertellen en adviseren.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 3

1. Uit de laatst opgemaakte publicatiebalans kun je afleiden of er voldoende kapitaal is gestort. Vraag de laatst gepubliceerde jaarrekening op en vraag de accountant eventueel om een toelichting.

 

2.

 

Inkomstenbelasting (België: personenbelasting):

Omdat je Nederland woont, wordt je in Nederland (woonland) belast voor je wereldinkomen, dus ook je inkomen uit België. Aangezien je geen dividend ontvangt, zal het wel meevallen met je Belgisch inkomen. Indien je de aandelen in de Belgische BvBA vervreemd, ben je in Nederland wel belasting verschuldigd over de AB-winst.

 

Vennootschapsbelasting:

Indien de activiteiten van de BVBA in België plaatsvinden zal België de winst belasten met Belgische vennootschapsbelasting. Indien de activiteiten plaatsvinden in Nederland, is Nederland heffingsbevoegd.

 

3. In principe valt ook een aandelenpakket bij overlijden in de nalatenschap. Er zijn echter mogelijkheden om op verzoek de fiscale claims (inkomstenbelasting en successierecht) door te schuiven naar de kinderen. Voorwaarde is dan wel dat zij de onderneming voortzetten.

 

Het huwelijksgemeenschapsrecht (vallen de aandelen in een huwelijksgemeenschap?) speelt hierbij ook een rol.

 

4. Waarom niet? Je kunt ook 100% aandelen in een BV op naam hebben.

 

5. Indien je 5% of meer van de aandelen hebt, heb je een aanmerkelijk belang. De aandelen vallen dan in box 2. Je moet dan 25% belasting betalen over reguliere voordelen (bv. dividend) en/of vervreemdingsvoordelen (verkoop van aandelen). Indien je minder dan 5% van de aandelen hebt, zijn het box 3 aandelen. Je betaalt dan 1,2% (30% * 4%) over de waarde in het economisch verkeer van je aandelenpakket. In jouw geval dus over € 1.800 (indien de waarde in het economisch verkeer hieraan gelijk is).

Overigens: Hoe waardeer je niet-beursgenoteerde aandelen? Hiervoor zijn allerlei waarderingsmethoden, maar die zijn meer theorie dan praktijk. De fiscus neemt vaak genoegen met de boekhoudkundige waarde van de aandelen.

 

(N.B. Je hebt in box 3 een vrijstelling van circa € 20.000 per persoon).

 

6. Als je zo min mogelijk risico wilt lopen en zo weinig mogelijk belasting wilt betalen, raad ik je een percentage van 0% aan ;).

 

7. Ja, maar waaraan niet?

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even een korte aanvulling:

 

3. Waar woont de grootaandeelhouder? Als deze op het moment van overlijden al meer dan 10 jaar niet meer in Nederland woont, hoef je in principe geen Nederlands successierecht te betalen. Dit gaat wellicht binnen een paar jaar veranderen, als Financiën de aanpassingen wil doorzetten. Wellicht moet je ook nog even naar het Belgische belastingrecht kijken.

 

4. Je kan 100% van een BVBA bezitten, alleen loop je dan naar Belgisch recht wel tegen hoofdelijke aansprakelijkheid aan.

 

Met buitenlandse rechtsvormen moet je altijd even opletten welk recht van toepassing is. Anders kun je wel eens voor verrassingen komen te staan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Even een korte aanvulling:

 

3. Waar woont de grootaandeelhouder? Als deze op het moment van overlijden al meer dan 10 jaar niet meer in Nederland woont, hoef je in principe geen Nederlands successierecht te betalen. Dit gaat wellicht binnen een paar jaar veranderen, als Financiën de aanpassingen wil doorzetten. Wellicht moet je ook nog even naar het Belgische belastingrecht kijken.

 

4. Je kan 100% van een BVBA bezitten, alleen loop je dan naar Belgisch recht wel tegen hoofdelijke aansprakelijkheid aan.

 

Met buitenlandse rechtsvormen moet je altijd even opletten welk recht van toepassing is. Anders kun je wel eens voor verrassingen komen te staan.

 

 

In verband met buitenlandse rechtvormen, kent iemand van jullie misschien een belgisch forum zoals higherlevel?

Groet,

Patrick

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.