• 0

Auto kopen door BV, prive huren, mag dat?

Wanneer ik als DGA van een BV een auto op de zaak koop en deze voor mijn zakelijk verkeer gebruik wil ik natuurlijk liever geen bijtelling. toch begrijp ik best dat ik veel privevoordeel heb van het gebruik van een auto als ik deze ook prive ga rijden, ik ben dus niet a priori tegen de bijtelling.

 

Maar wat nou als ik de BV mij gewoon een factuur laat sturen voor gemaakte privekilometers, gewoon iets van 19 cent per kilometer. Mag dat? Ik zal gewoon een kilomterregistratie bijhouden, dat vind ik niet zo'n probleem.

 

Ik vraag dit omdat ik zo'n 2000 kilometers prive per jaar maak en binnenkort een nieuwe A5 krijg en liever niet mijn tweede auto erbij hou.

 

Ik heb hier op internet naar gezocht (lang gezocht mag ik wel zeggen) maar niets gevonden, wellicht dat hier iemand weet of dit mag..

Complexiteit beheersbaar

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De fiscus zal het niet leuk vinden als je BV'tje verlies gaat maken op de auto, dat gaat de fiscus toch zien als verkapt loon en dus krijg je nog een extraatje aan je broek.

 

Als je tegen een redelijk bedrag (en bij een nieuwe auto is dat meer dan 19 ct/km) die auto verhuurd, dan zal het minder een probleem worden. Maar dan wordt de vraag of je niet gewoon beter de bijtelling kunt betalen.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Baassie

 

Je bent niet de 1ste ondernemer die op een creatieve manier onder de bijtelling probeert uit te komen. De fiscus is op dit punt echter bikkelhard. Als je niet aan kunt tonen dat je minder dan 500 km privé rijdt, krijg je gewoon een bijtelling aan de broek.

 

Je kunt jezelf zelfs lelijk in de vingers snijder met het sturen van facturen aan jezelf. De BV moet daar omzetbelasting over af dragen. Dat is dan dubbel kassa voor de fiscus.

 

Ik zou dus geen facturen opstellen en de bijtelling gewoon accepteren.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog: al zou je wel met facturen gaan spelen naar privé toe, dan zegt ome fiscus:

 

25% bijtelling, maar de aan de BV betaalde facturen mag je dan wel in mindering brengen als eigen bijdrage voor privé gebruik. Je schiet er dus niets mee op. Sterker nog, de eigen bijdrage maakt het feestje alleen maar duurder omdat die uit netto-salaris betaald wordt en bruto aftrekbaar is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank allemaal voor de reacties, ik ga dit dus gewoon niet doen en de bijtelling niet nemen door mijn 2e auto te houden en die prive te rijden, scheelt al snel zo'n 5000 per jaar en die hou ik liever in mijn eigen zak ;D

Complexiteit beheersbaar

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.