• 0

Hoe kom ik aan de juiste doelgroepinformatie

Ik ben bezig met een initiatief om een auto-onderdeel te gaan verkopen via een webwinkel. In eerste instantie dus 1 onderdeel maar dan voor alle auto's.

 

Aangezien ik direct bij de fabrikant koop moet ik een aanzienlijke afname doen van meer dan 1000 producten. Fabrikant zelf verkoopt meer dan 1500 producten van 58 automerken.

 

Nu moet ik gaan bepalen hoe de order eruit gaat zien. het onderdeel maar voor welke merk auto, welk type, welk bouwjaar.

 

Ik heb bij CBS gekeken naar aantal auto's die verkocht zijn in een bepaald jaar maar ik moet meer gedetailleerde informatie hebben.

 

Ik moet weten welke type ik moet kopen en daarnaast bepalen vanaf welk bouwjaar dit onderdeel in aanmerking komt voor vervanging en daarnaast hoeveel procent van deze markt naar de dichtbijzijnde kwikfit gaat om het daar te kopen en vervangen, dit zelf gaat doen en op internet een onderdeel zoekt (mijn doelgroep)

 

Dit is geen makkelijke taak, want ik weet nu al een aantal producten die goed verkopen en die moeten niet snel op zijn want ik kan als 2e order niet een kleine nabestelling doen van maar 50 stuks.

 

Voorraad kan je de nek omdraaien en ik zit niet te wachten dat ik van de 1000 onderdelen straks met 500 blijf zitten die ik aan de straatstenen niet kwijt raak.

 

Graag jullie advies , opmerkingen in deze.

 

Groeten,

Arjan

“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken “

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

In eerste instantie dus 1 onderdeel maar dan voor alle auto's.

 

Noem eens een voorbeeld van 1 onderdeel die je op alle auto's kunt zetten/schroeven? Lampsetjes? Banden? Over wat voor onderdelen heb je het? Over wat voor bedragen praat je? Waarom zou je een nabestelling willen doen van 50 stuks? Op = op wordt jouw kreet in je webshop.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat als je van te voren geen goede forecast doet en snel een goedlopend product niet op voorraad hebt, ik niet de mogelijkheid heb om dat product voor dat merk/type auto na te bestellen.

 

Op = op lijkt me niet de juiste motto als de kans bestaat dat je een paar 100 onderdelen op voorraad hebt van merk/type auto die je niet kwijt raakt terwijl je goedlopende producten op zijn en je 'nee' moet verkopen aan klanten in de opstarfase van je onderneming.

 

Graag advies hoe ik zo nauwkeurig mogelijk aan mijn doelgroep gegevens kan komen, waar kan ik die vinden. Analyse kan ik zelf, als ik maar meer informatie heb.

 

Het exacte type product is niet echt relevant, maar zou idd banden of lampensetjes kunnen zijn.

 

Groeten,

Arjan

“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken “

Link naar reactie
  • 0

Kun je hiet niet omdraaien, door de eerste keer bijv. een soort "samen-inkoop-korting-als-iedereen-meedoet!" op te zetten, voor bijv. 200 stuks? Die koop je dus niet vóór je orders hebt, maar pas nadat je de 200 orders hebt bereikt.

 

Het kost je wat meer korting (er moet immers een reden geboden worden voor de consument om zich hierbij aan te sluiten), maar je krijgt er gratis marktonderzoek voor terug )je weet waar de interesse naar uitgaat, en óf je uberhaupt dit product zult kunnen slijten).

Link naar reactie
  • 0

Graag advies hoe ik zo nauwkeurig mogelijk aan mijn doelgroep gegevens kan komen, waar kan ik die vinden. Analyse kan ik zelf, als ik maar meer informatie heb.

 

Het exacte type product is niet echt relevant, maar zou idd banden of lampensetjes kunnen zijn.

Je vraag lijkt op het volgende:

 

ik heb een autogerelateerd product en waar vind ik de doelgroep?

 

Je opmerking dat het exacte type product niet relevant is lijkt mij een misvatting.

 

In hoeverre speelt de doe-het-zelf factor een rol?

Een nieuw asbakje krijgen de meeste mensen wel gemonteerd, maar bij sommige auto's is het tegenwoordig al een crime om een voorlampje te wisselen.

 

Handelt het zich om een accessoire (een spoiler) of een slijtageproduct (een vloermat) > lijkt mij vrij essentieel voor de doelgroepomvang en benadering.

 

Kijk nog eens kritisch naar je eigen vraag, misschien kom je er dan achter dat een duidelijkere vraag leidt tot voor jou bruikbaardere antwoorden.

 

Ard

 

Link naar reactie
  • 0

Tonino,

Daar staat een mooi rapport met cijfers waar ik iets meer mee kan dan wat ik voorhanden had.

 

Ard,

Het is een slijtage-onderdeel. Laten we voor het gemak uitgaan van remschijven of remblokken.

 

Ik weet wat mijn doelgroep is en dat zijn prijsbewuste automobilisten die niet zomaar naar de eerste de beste kwitfit of dealer gaat om voor veel geld iets te vervangen, maar is op zoek naar een goedkoop en kwalitatief goed onderdeel wat zelf of door een kennis/beun gemonteerd gaat worden.

 

Om de juiste voorraad aan te schaffen wil ik dus weten in wat voor auto's die mensen rijden. Over algemeen de wat oudere auto. Vanaf jaartal heb ik ongeveer al in mn hoofd, maar merk en type auto nog niet geheel.

 

Volgende stap is om garages te benaderen als logistiek en distributie zo ingeregeld is dat de zeer snelle levering die garages wensen mogelijk is.

 

 

Ik hoop dat het zo duidelijker is.

 

Jeroen,

Erg leuk idee waar ik verder over na ga denken!

 

Jullie feedback wordt gewaardeerd!!!

 

groeten,

Arjan

“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken “

Link naar reactie
  • 0

De enige die jou een goed antwoord kan geven is de klant zelf.

 

Ik zou zeggen, maak een enquete en verzamel je info (al dan niet zelf) of laat een onderzoekbureau dit voor je doen.

 

Als je de klant opzoekt en zover kan krijgen dat hij/zij meewerkt aan je enquete (verloot onder de inzenders iets leuks of zo) krijg je denk ik een aardig beeld.

 

Maar dan nog, niemand kan je op voorhand excact voorspellen wat je verkoopcijfers zullen zijn.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

In mijn regio ligt een zogenaamde DHZ garage. D.w.z. dat mensen hun auto daar op de brug kunnen zetten. Ik neem aan dat het bezoekerspubliek van een dergelijk bedrijf een aardige dwarsdoorsnede vormt van jouw doelgroep. Wellicht zitten er in jouw regio ook dergelijke bedrijven waardoor jij door simpelweg te observeren al een beeld van je doelgroep op kunt bouwen.

 

Wellicht is het ook een idee om met gebruiksaanwijzingen voor zelfmontage (eventueel voor een beperkt aantal merken/modellen) te komen, daarmee vergroot je wellicht je aantal potentiele afnemers.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Allereerst wil ik zeggen dat als iemand iets online koopt, het meestal ook meteen wil hebben. Ook al zit er een beetje meer korting op als je wacht.

 

Ben het overigens met Ard eens, gewoon de "straat" op. Je kan ook bijvoorbeeld een aantal fora afstruinen die over specifieke modellen gaan. Daar zitten meestal best wel wat mensen die zelf hun onderhoud doen.

 

Wellicht in ruil voor korting kun je zelfs een beetje reclame maken.

 

 

Daarnaast zie ik voor je voorraad probleem eigenlijk maar twee oplossingen:

of je houdt van een klein aantal verwachte snellopers (producten die veel verkopen) voorraad aan (wat ook meteen je aanbod is)

of je zorgt voor een groter aanbod maar ontwikkelt/koopt een systeem wat je op het voorraadsysteem van je leverancier aansluit en dus eigenlijk direct uit hun voorraad levert. Veel computershops werken zo.

 

succes! (en hou me op de hoogte, ik ben zelf iemand die onderdelen online koopt)

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor de reacties! :)

 

Waar kan ik eigenlijk onafhankelijk mijn business idee laten testen of het in de praktijk ook winstgevend gaat worden? De investering die ik moet doen kan ik van spaargeld dus hoef niet direct naar een bank.

 

 

“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken “

Link naar reactie
  • 0

Of je idee winstgevend wordt, hangt helemaal af van hoe jij dit idee gaat omtoveren tot een goed plan en uiteindelijk tot een succesvolle business.

 

Wat wel handig kan zijn is om een haalbaarheidsstudie uit te voeren, zo je kun bij potentiele klanten vragen neerleggen die jou de benodigde inzichten geven.

 

Wil met dit onderdeel online bestellen, zoekt me ook online ... en ga zo maar door.

 

Ik wens je veel succes.

Marco Bouman

Marco Bouman - Haal meer uit je webshop (site)

www.online-marketingmachine.nl

Link naar reactie
  • 1

Marktonderzoek (enquetes) moet je niet aan beginnen. Jouw vraag is een wiskundige met een kanselement.

 

Er is precies bekend wie in welk type auto rijdt. Vroeger werden die data door RAI Datacentrum beheert voor de RDW, maar die houdt nu gegevens zelf bij. Er zijn een paar aanbieders die de data van dealers en garages verzamelen. Als je die niet kan vinden, moet je een andere business opzoeken.

 

Met de beschikbare data kan je nagaan hoeveel onderdelen in Nederland nodig zijn. Er is vast een gemiddelde bekend van het aantal mensen dat zelf knutselt, maar hoe dat verdeeld is over al die modellen is een ingewikkelde vraag. En dan heb je natuurlijk nog andere factoren, zoals klanten die nu eenmaal alles om de hoek kopen. De marktgrootte is al lastig te bepalen, laat staan je waarschijnlijke marktaandeel.

 

Daar kom je nooit exact uit. Dan zul je dus een risico moeten nemen, keuzes maken. Welkom in ondernemersland. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Dan zul je dus een risico moeten nemen, keuzes maken. Welkom in ondernemersland. ;D

 

En dat is juist de uitdaging! Proberen om met de informatie die je kan krijgen en je aannames een zo goed mogelijk voorwerk doen, en dan de stap nemen en zien of het werkt :D Alleen bij de gedachte om het te doen word ik al vrolijk :D

 

thanks,

Arjan

“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken “

Link naar reactie
  • 0

Ik heb met de fabrikant gesproken en die gaat mij wat cijfers sturen van hun verkopen. Dan kan ik daar voor een gedeelte afleiden wat voor voorraad ik aan moet gaan schaffen.

“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken “

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.