• 0

stamrecht laten uitkeren met open lening

Probleempje!

 

Ik heb nog een lening openstaan aan mijn eigen stamrecht maar eigenlijk wil ik de stamrecht laten uitkeren omdat het geld van mijn andere bedrijf op begint te raken. De lening heb ik gebruikt om mijn eenmanszaak op te starten.

 

Wie heeft er tips voor me?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ed

 

Als ik goed begrijp heb je een Stamrecht-BV en heeft de BV de koopsom voor het stamrecht aan jou of je andere bedrijf uitgeleend. Hierdoor zit er in de Stamrecht BV onvoldoende liquiditeit om het stamrecht uit te keren.

 

Tja, het heeft weinig zin om het stamrecht vroegtijdig uit te keren als er geen geld in de stamrecht BV zit. Het is dan een sigaar uit eigen doos. De uitkeringen moeten gefinancierd worden uit de aflossingen op de lening.

 

Verder moet je goed kijken naar de stamrecht-overeenkomst. Het is namelijk niet zomaar toegestaan om af te wijken van de bepalingen. Een tijdelijke stamrecht-uitkering, bv. om een moeilijke periode te overbruggen, is sinds een aantal jaren niet meer toegestaan, maar wellicht val jij nog onder overgangsrecht.

 

Vrijval is ook geen optie, want dan wordt je "gepakt" in de ib-sfeer.

 

Dit is een veel voorkomend probleem en ik heb er geen kant en klare oplossing voor. Wellicht andere HL-ers. Denarius?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Edje (I am here Odeon ;D ),

 

Je geeft aan dat je thans 50% van de oorspronkelijke ontslagvergoeding hebt geleend aan privé. Dat is al een potentieel risico.

 

De fiscus heeft er een broertje dood aan als het geld in de stamrecht BV lukraak geleend wordt aan privé. De Hoge Raad heeft al bevestigd dat als je het te bont maakt, dat er dan sprake is van genot van de ontslagvergoeding ineens en dus ook heffing ineens.

 

Laat dat je echter niet tegenstaan, mits je in privé voldoende zekerheden kunt bieden aan de BV (denk overwaarde huis of vrij vermogen).

 

Bovendien heeft de Staatssecretaris in 2002 al op schrift gesteld dat de fiscus jou niet kan verplichten hoe met het beheer van het geld om te gaan. Als jij denkt dat je aan privé een goede lening kunt verstrekken dan is dat jouw goed recht. De BV vangt dan immers rente.

 

Die rente en de andere voorwaarden moeten dan wel zakelijk zijn! Dus:

een procent of 5 met zekerheden (overwaarde woning) of 8% en een aflossingsconstructie in 10 jaar zonder zekerheden!

 

Hoe goed is jouw andere onderneming in staat om verder te gaan zonder verdere financiering vanuit de BV?

 

Als je nl. nu een lening verstrekt en het is nu al duidelijk dat ook die lening niet terugbetaald kan worden aan jouw stamrecht BV, dan heeft de fiscus wel een valide standpunt door te stellen dat die lening niet zakelijk is.

 

Eigenlijk kun je dit alleen doen als je privé voldoende zekerheden hebt, die je dan ook bereid moet zijn om op te geven als het echt fout gaat. Jouw BV heeft immers een belastingvrijstelling in de broekzak over de ontslagvergoeding die ooit afgerekend moet worden met de periodieke uitkeringen aan privé vanaf 65.

 

Bedenk je bovenal dat je vanaf 65 in staat moet zijn om de uitkeringen te doen van de BV aan privé. Ik gok dat je nu 55 (site-naam) bent, dus je hebt nog 10 jaar! Zorg dan wel dat je in de 10 jaar in staat bent om de schuld in te lossen aan de BV als je geen ander vermogen hebt waarmee dat ook kan!

 

Groet en vraag gerust verder

Joost

 

 

PS: odeon: een stamrechtuitkering mag nog steeds op elk gewenst moment voor (uiterlijk) 65 ingaan. Wel moet de looptijd voldoen aan de 0,94% sterftekans.

 

Vrijval is wel aan de orde als je zakelijk gehandeld hebt en dan nog steeds niet in staat bent om de uitkeringen te doen. Dan beroep je je op de kwijtscheldingswinstregeling uit de Wet IB.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Denarius voor je uitgebreide verhaal.

de 55 achter mijn naam is niet mijn leeftijd maar gewoon makkelijk te onthouden, vandaar.

De lening van de ontslagvergoeding is niet aan prive maar aan mijn eenmanszaak.

Deze eenmanszaak kan doordraaien zolang ik mij eigen geen salaris uitbetaal, maar dat zal niet lang goed gaan.

Misschien is er een andere optie om bijvoorbeeld mijn salaris als DGA vanuit de bv te betalen. Misschien heeft er iemand daar een idee over of dit mogelijk is. Zodoende zou ik met mijn eenmanszaak voldoende capaciteit kunnen opbouwen om in iedergeval de lening aan de stamrecht terug te kunnen betalen.

 

Misschien is het beter om van de stamrecht af te komen alleen zit ik met het probleem dat de lening nog open staat.

 

En wat bedoel je eigenlijk met vrijval?

Zou dat ook wat voor mij kunnen zijn?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ed

 

Als de BV aan jouw eenmanszaak leent, is dat qua risico hetzelfde als aan privé lenen. Fiscaal gezien ben je tussen privé en de eenmanszaak transparant.

 

Als niet werkende DGA in de stamrecht BV heeft salaris ook niet echt veel zin. De BV opheffen om zo aan het geld te komen, kost je een vermogen aan belasting omdat dan jouw stamrecht (daar is ie) vrijvalt. De stamrecht BV is juist opgericht om dat (heffing over de ontslagvergoeding) te voorkomen.

 

Begrijp ik goed dat jouw eenmanszaak de enige bron van inkomen is en dat het daar echt slecht mee gaat? Kijk, of je nu geen inkomen meer hebt in de eenmanszaak en daar de schulden oplopen of dat de BV meer schulden op jou heeft. Dat is lood om oud ijzer, hoewel er aan de BV het risico kleeft dat de fiscus die leningen niet accepteert. De schulden van de eenmanszaak laten oplopen brengt weer risico's van faillissement met zich mee.

 

Hoe zie je de nabije toekomst? Wat denk je dat er nodig is om dit recht te zetten?

 

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

wederom bedankt voor je uitgebreide antwoord.

 

Als ik alles zo lees moet ik kiezen uit een aantal slechte opties.

Ik weet dat ik toendertijd wat dingen anders aangepakt moest hebbben maar de situatie is er nu eenmaal.

 

Wat ik eigenlijk wil is van de stamrecht af (ook vanwege de administratieve rompslomp en kosten) maar dan kiezen voor de minst slechte oplossing.

 

Ik kan natuurlijk ook altijd ander werk erbij zoeken maar het feit blijft dat ik met die lening in mijn maag zit en dat zit niet lekker.

 

En als dit nog lang duurt krijg ik er nachtmerries over en dat wil ik ook niet. Dat het me geld gaat kosten ben ik me van bewust.

 

Wat zou je zelf doen mocht je ooit in mijn situatie terecht komen?

(al weet ik zeker dat je niet in zo'n situatie terecht komt)

 

Alvast bedankt,

een bijna hopeloze ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ed

 

De situatie is blijkbaar niet best. Gelukkig heb je nog geld in de BV achter de hand, alleen rust daar natuurlijk een belastingclaim op.

 

Het is moeilijk te verantwoorden dat een lening aan privé zakelijk is. Stel dat ik jouw BV bestuurde, dan had ik jou privé geen lening verstrekt omdat de eenmanszaak slecht draait.

 

Als je van het stamrecht af wilt, kun je overgaan tot uitkeren van de periodieke termijnen. Bedenk je dan wel dat er een minimale looptijd is )stel je bent 40, dan moeten de uitkeringen minimaal 5 jaar lopen. Dit is dus afhankelijk van jouw leeftijd. Als je mij die mee wilt delen, dan kan ik je laten weten hoe lang de uitkeringen moeten duren. Op de uitkeringen moet dan wel loonbelasting ingehouden worden door de BV.

 

Alles ineens uitkeren, kan niet. Dan legt de fiscus een dikke aanslag op over de volledige stamrechtvoorziening en, zoals je al aangaf, is de helft van dat geld al geleend aan privé. Dus blijft er na betaling van de aanslag bijna geen geld meer over in de BV.

 

Overigens heeft het in laten gaan van de uitkeringen een gunstig effect op jouw belastingen. Als jouw eenmanszaak slecht draait, dan vallen de uitkeringen wellicht in de onderste twee schijven...

 

Laat me even weten hoe oud je bent en hoe hoog de stamrechtvoorziening nu is, dan kan ik je in elk geval aangeven hoe lang en tegen welke bedragen je de uitkeringen in kunt laten gaan.

 

PM even als je hier geen bedrag wilt noteren (of je leeftijd ;) )

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Denarius,

 

Ik zei niet dat een stamrecht niet vroegtijdig mag ingaan. Ik zei dat een tijdelijk stamrecht (overbruggingsuitkering) bv. om een aantal moeilijke jaren te overbruggen, niet is toegestaan. Komt het stamrecht tot uitkering dan moet het m.i. ook meteen een levenslang stamrecht zijn.

 

Hierdoor is een vroegtijdige uitkering minder interessant, omdat de uitkeringen bij een levenslange uitkering doorgaans veel lager zijn dan bij een tijdelijke uitkering.

 

Groet,

 

Deon

Link naar reactie
  • 0

 

Denarius,

 

Ik zei niet dat een stamrecht niet vroegtijdig mag ingaan. Ik zei dat een tijdelijk stamrecht (overbruggingsuitkering) bv. om een aantal moeilijke jaren te overbruggen, niet is toegestaan. Komt het stamrecht tot uitkering dan moet het m.i. ook meteen een levenslang stamrecht zijn.

 

Hierdoor is een vroegtijdige uitkering minder interessant, omdat de uitkeringen bij een levenslange uitkering doorgaans veel lager zijn dan bij een tijdelijke uitkering.

 

Groet,

 

Deon

 

Hoi Odeon,

 

Een stamrechtuitkering mag weldegelijk tijdelijk zijn. Er zijn twee voorwaarden:

 

1. de uitkeringen moeten uiterlijk bij 65 ingaan; en

2. ze moeten net zo lang voortduren totdat aan de 1% sterftekans is voldaan.

 

Zo moeten de uitkeringen voor een man van 40 minimaal 5 jaar lopen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.