• 0

oudedagsreserve bij omzetting van eenmanszaak naar BV

Beste Higherlevelers,

 

Ik ben van plan mijn eenmanszaak om te gaan zetten in een BV.

Nu heb ik een waarde aan oudedagsreserve op de balans staan.

 

Als ik voor een geruisloze inbreng kies, wordt die oudedagsreserve een schuld dat mijn (nieuwe op te zetten) BV aan mijn persoon?

 

Als je weet dat je zeker winst gaat maken in je BV is dan verstandig

om eerst heel veel oudedagsreserve op te bouwen in je eenmanszaak?

 

Met vriendelijke groet,

J.K.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi J.K.

 

Als ik ernaast zit, dan mag je me mijn vet geven, maar dit forum heet niet:

 

www.ikbenteluivoormijnhuiswerk.forum.nl.

 

De vraag van jouw alias michaelk over Charles-Tijmens en de BV even verderop lijkt verdacht veel op deze huiswerkopgave qua schrijfstijl.

 

Bovendien is het onzin om deze vragen hier te stellen: als je met dit soort adviezen daadwerkelijk bezig bent, dan heb je adviseurs om je heen aan wie je dit vraagt en zeker niet op dit forum (hoewel ik graag een blik kennis had opengetrokken).

 

Groet en succes met je huiswerk of probeer het eens op kassa

Joost

 

Topic dicht?

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Teneerst weet ik niet waarom je mij met michaelk verwar.

Ten tweede dit is een forum.

 

Uit mijn vraag kun je al herleiden dat ik al mijn huiswerk heb gedaan. Alleen zat(en nog steeds zit) ik met een aantal vragen. Tuurlijk zal ik advies nemen, maar ik wil goed voorbereid zijn bij het gesprek.

 

Groet,

J.K.

Link naar reactie
  • 0

Hmmm...

 

Kennelijk heeft een (goede?) adviseur al de 2 belangrijkste vragen voor je beantwoord, namelijk:

  • is het verstandig om de eenmanszaak om te zetten in een BV
  • op welke wijze kan de inbreng het beste plaatsvinden: ruisend of geruisloos

wat dat betreft is het dan "verrassend" ::) te noemen dat er nog vragen zijn over de FOR: want die is van invloed op het advies en de uitkomst van beide vragen.

 

Inhoudelijk kan ik je eerste vraag wel beantwoorden: nee, geen "schuld". Formeel wordt de FOR niet meegenomen in de BV maar wordt er over afgerekend. Belasting over de resterende stakingswinst kan wel uitgesteld worden door deze op te nemen als lijfrenteverplichting van de BV aan de DGA. De uitkering is dan t.z.t. belast.

 

Antwoord vraag 2: meestal niet, maar het hangt af van de omzet. Meestal is de BV gunstiger bij een hoge omzet omdat je

  • in de eenmanszaak moet afrekenen tegen een hoger (IB) tarief dan in de BV (loonbelasting over gebruikelijk loon, VPB over winst en dividendbelasting over dividenduitkeringen)
  • de FOR dotatie begrenst is tot 12% van de winst.
  • de DGA in de BV meestal ruimere mogelijkheden tot fiscaalvriendelijke pensioenopbouw heeft dan de IB ondernemer met FOR-dotaties en lijfrentes

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Teneerst weet ik niet waarom je mij met michaelk verwar.

Ten tweede dit is een forum.

 

Uit mijn vraag kun je al herleiden dat ik al mijn huiswerk heb gedaan. Alleen zat(en nog steeds zit) ik met een aantal vragen. Tuurlijk zal ik advies nemen, maar ik wil goed voorbereid zijn bij het gesprek.

 

Groet,

J.K.

 

Hoi JK

 

Dan maak ik mijn excuses. Ons forum wordt ook regelmatig gebruikt voor fiscaal huiswerk van studenten en dat is niet de bedoeling.

Doordat je hier vragen stelt die je bij jouw adviseurs ook kunt stellen (of ben je echt zelf bezig met de inbreng in de BV?) vermoedde ik een huiswerk opgave.

 

Voor de FOR mag je bij geruisloze staking ook een lijfrente bedingen bij de voortzettende BV.

 

De FOR extra ophogen heeft niet echt nut. Ze valt toch onder de stakinglijfrente en is dus onbelast. Wel creeer je een hogere lijfrente in de BV, maar houdt altijd het maximum aan premieaftrek bij staking in de gaten.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.