• 0

VAR en aantal klanten per jaar

Hallo,

 

Ik heb op de site van de belastingdienst wat regels erop nagelezen maar kom hier niet helemaal uit. Het geval is:

 

Ik werk nu zo'n 14 maanden via een bemiddelingsbureau voor een klant en heb een VAR-DGA verklaring (vergelijkbaar met VAR-WUO). De klant wil me graag met minimaal 4 maanden verlengen. Voor zover ik weet wil de belastingdienst dat je minimaal 3 klanten per jaar hebt, als je via een VAR verklaring werkt en dat je niet meer dan 70% van je jaaromzet bij 1 klant weghaalt.

 

Het bemiddelingsbureau zegt dat de belastingdienst bij controle over meerdere jaren kijkt en dat je best langer dan een jaar bij dezelfde klant kan zitten. Als je maar zorgt dat je in, b.v, 3 jaar ofzo iets van 5 of 6 klanten hebt gehad waarbij dus een aantal kortere opdrachten zitten. Mijn vraag is: klopt dat? Welk risico loop ik qua fiscus als ik zo'n 1.5 jaar (of misschien nog wel langer) bij dezelfde klant blijf? En daarna bijvoorbeeld weer 2 jaar bij een andere klant?

 

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden! :-)

 

Groet,

JeroenNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor zover ik weet wil de belastingdienst dat je minimaal 3 klanten per jaar hebt, als je via een VAR verklaring werkt en dat je niet meer dan 70% van je jaaromzet bij 1 klant weghaalt.

 

Als jij en de opdrachtgever te goeder trouw handelen, je het VAR-formulier naar waarheid hebt ingevuld, de werkelijkheid overeenkomt met de verwachtingen die je hebt opgegeven, de werkzaamheden binnen de omschrijving en geldigheidstermijn van de VAR vallen etc. dan is de VAR-DGA gewoon van kracht.

 

De situatie die je schetst kunnen we alleen beoordelen als je vertelt wat je op het VAR-formulier hebt ingevuld.

 

Jij loopt volgens mij geen risico bij de belastingdienst

 

Wel als de werkelijkheid inmiddels afwijkt van wat hij op het VAR-formulier heeft ingevuld.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden tot dusver! Ik begrijp eruit dat ik er na 14 maanden eigelijk wel voor moet zorgen dat ik OF een andere klus zoek OF bij de belastingdienst ga aangeven dat ik de 3 klanten die ik verwacht had, niet ga halen. Correct?

 

Stel dat ik dat laatste doe: in het vervolg op mijn eerdere vragen het volgende:

 

Hoe steekt het in elkaar als je vanuit je eigen B.V. werkt, want dat is wat ik doe. Ik draag vanuit mijn eigen B.V. gewoon elke maand loonheffingen af. Daarnaast heb ik bij mijn bedrijfsactiviteiten (bij de KvK) o.a staan dat mijn B.V. personeel uitleent aan derden. Ik snap eigelijk eigelijk niet waarom er dan toch gewerkt moet worden met een VAR-verklaring. Dat geldt toch meer voor zzp'ers die enkel en alleen IB betalen (en geen loonheffingen)? Iemand een idee?

Link naar reactie
  • 0

OF bij de belastingdienst ga aangeven dat ik de 3 klanten die ik verwacht had, niet ga halen. Correct?

 

Ja, dat staat in de wet, op de site van de belastingdienst en in de VAR zelf. De formulering laat misschien wel ruimte om één jaar één klant minder ongemeld te laten, als dat het enige is.

 

Ik snap eigelijk eigelijk niet waarom er [met BV] toch gewerkt moet worden met een VAR-verklaring.

 

De discussie waarom de regels zijn zoals ze zijn is een heel andere dan de vraag hoe de regels zijn. Wil je die discussie echt voeren? :P Dan zou ik daar een aparte VAR-politieke discussie voor starten.

Link naar reactie
  • 0

De discussie waarom de regels zijn zoals ze zijn is een heel andere dan de vraag hoe de regels zijn. Wil je die discussie echt voeren? :P Dan zou ik daar een aparte VAR-politieke discussie voor starten.

 

Eigelijk wil ik graag weten of de belastingdienst t.o.v. BV's (die toch gewoon loonheffing betalen, waar het om te doen is) coulanter is in het toewijzen van een VAR-WUO verklaring in vergelijking met eenmanszaken die "alleen maar" IB betalen. Is er verschil in toekenning qua VAR tussen die twee?

Link naar reactie
  • 0
loonheffing betalen, waar het om te doen is

 

Het gaat ook om de premies werknemersverzekeringen (ww, wao/wia etc.), die je BV voor de DGA niet afdraagt, terwijl je werkgever dat bij een dienstverband wel doet.

 

Bovendien kun je met een BV andere dingen doen, waardoor je effectief minder inkomstenbelasting betaalt. De situatie is alleen te vergelijken als je alle omzet van de BV 1-op-1 als inkomen aan jezelf uitkeert.

 

Is er verschil in toekenning qua VAR tussen [WUO en DGA]?

 

Goeie vraag. Weet ik niet. Ik heb dat nog niet gehoord. Iemand?

Link naar reactie
  • 0

Feiten en fictie zie ik in dit draadje door elkaar lopen

 

Daarom de volgende feiten:

1. Aantal klanten

Het aantal klanten is slecht één criterium bij het beoordelen van de VAR-aanvraag door de Belastingdienst. Het is mogelijk in bepaalde situaties twee jaar voor een klant te werken en toch een VAR WUO/DGA te krijgen;

 

2. Verschil WUO/DGA

Beiden kwalificeren de aanvrager als ondernemer. Het enige verschil is de rechtsvorm van waaruit wordt gewerkt: WUO = eenmanszaak; DGA = eigen BV;

 

3. Vrijwaring opdrachtgever

Een opdrachtgever is altijd gevrijwaard door een VAR WUO/DGA tenzij de opdrachtgever had kunnen weten dat de VAR op valse gronden is verkregen;

 

4. VAR herziening

Het is mogelijk dat de Belastingdienst een VAR-kwalificatie herziet. Van DGA naar Loon bijvoorbeeld. Voor de opdrachtgever heeft dat geen gevolgen; er gaan geen naheffingen plaatsvinden (muv hetgeen is genoemd onder 3). Voor de ondernemer betekent dat dat deze de fiscale ondernemersfaciliteiten kwijt raakt en sociale verzekeringspremies moet afdragen;

 

5. Foutieve aanvraag

Het is altijd mogelijk de kruisjes op het VAR-formulier "gewenst" neer te zetten. Doe dat vooral, in het beste geval wordt het gezien als fraude of valsheid in geschrifte.

 

Indien er nog vragen zijn dan hoor ik die graag.

 

Groet

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden!

 

 

1. Aantal klanten

Het aantal klanten is slecht één criterium bij het beoordelen van de VAR-aanvraag door de Belastingdienst. Het is mogelijk in bepaalde situaties twee jaar voor een klant te werken en toch een VAR WUO/DGA te krijgen;

 

Kan je een voorbeeld geven van zo'n situatie?

 

Wellicht heb ik er zelf één: ik ben freelance IT consultant. Als ik bijvoorbeeld 1.5 jaar voor een klant zo'n 32 tot 36 uur per week software ontwikkel en daarnaast een aantal websites voor andere klanten ontwikkel, spelen die websites dan een rol bij de toekenning (of herziening) van mijn VAR-DGA? M.a.w. mag ik die meerekenen als volwaardige klanten bij de aanvraag van de VAR verklaring?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik bijvoorbeeld 1.5 jaar voor een klant zo'n 32 tot 36 uur per week software ontwikkel en daarnaast een aantal websites voor andere klanten ontwikkel, spelen die websites dan een rol bij de toekenning (of herziening) van mijn VAR-DGA?

 

De kunst is dan om al die activiteiten onder één noemer te brengen, omdat je per soort werkzaamheden een aparte VAR moet aanvragen. Als je al die klussen onder één omschrijving kunt vangen, dan tellen al die opdrachtgevers mee voor die ene VAR.

 

Nu lijkt me dat niet zo moeilijk, want een website is eigenlijk ook software (ik neem niet aan dat je de content schrijft).

 

Kortom, vraag één nieuwe VAR aan, met een omschrijving van werkzaamheden die al je opdrachtgevers omvat, en je hebt als ik het zo lees > 3 opdrachtgevers/jaar. Dan is er nog wel de 70%-vraag, maar die hoeft niet aan een VAR-WUO/DGA in de weg te staan, als je alle andere vragen goed beantwoordt. Tip: op de site in mijn sig staat een VAR-invulhandleiding die al dit soort dingen uitlegt en in het forum staan verhalen van mensen die met >70% een VAR-WUO hebben gekregen.

Link naar reactie
  • 0

@Jeroen:

 

De vraag is niet makkelijk te beantwoorden want veel hangt ook af van de organisatie van je klant. Indien je klant zelf geen IT-afdeling heeft maar alles bij jou heeft ondergebracht middels een uitbestedingscontract dan is de situatie wezenlijk anders indien deze mensen in dienst heeft die hetzelfde werk doen als jij. Heeft de klant alleen it-beheerders in dienst en ontwerp jij alleen software dan is het ook weer een verschil. Dit soort zaken luistert over het algemeen zeer nauw.

 

Iedere klant is een klant voor de Belastingdienst. Haal je echter structureel meer dan 70% van je omzet bij een klant, dan kan je in de gevarenzone komen. Tenzij het bovenstaande van toepassing is.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.