• 0

mede-eigenaar worden cafe

Hallo Allen,

 

Ik kan mijzelf inkopen in het cafe waar ik inmiddels 7 jaar werk. De prijs is € 20.000 en ik wordt dan voor 45% eigenaar. De bedoeling van deze constructie is om de zaak in 5 jaar geheel over te nemen. Op de zaak zit nu nog een schuld van € 130.000. Uiteraard wordt ik deelgenoot in deze schuld (voor 45%?). De bedoeling is de schuld in 5 jaar af te lossen (wat zeker mogelijk is gezien de cijfers.) daarna betaal ik nog 30% van de jaaromzet aan de huidige eigenaar om hem geheel uit te kopen. Ik zit in een lastige spaggaat daar ik niet over 20.000 beschik. Bij familie wil ik niet aankloppen. Ik heb samen met mijn partner net een appartement gekocht dus mijn spaargeld is ook op.... Heeft er iemand advies??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de cijfers echt goed zijn en je kunt aantonen dat zowel de schuld als de overname verplichting geen probleem is, kun je gewoon bij een bank aankloppen. Goed businessplan schrijven, cijfermatige onderbouwing aanleveren en die 20K is echt geen probleem. Je kunt het ook bij Bizner proberen, die geven zo 50K krediet, maar wel met een hoge rente.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Je wordt voor 45% eigenaar?, waar wordt je eignaar van ?? Besloten Vennootschap waar de exploitatie in ondergebracht is? of anderszins ?

Voor hetzelfde geld wordt door € 20.000,= te betalen in privé ook voor

100 % eigenaar van een schuld van € 130.000,=

 

Je betaalt 30 % van de jaaromzet om de huidige eigenaar uit te kopen ? Hoelang ga je die afdracht doen ? ( 5 jaar?)

 

€ 20.000,= betalen voor 45 %, is het mogelijk om voor € 45.000,= 100 % eigenaar te worden?

 

Zomaar een paar vragen die spontaan bij me opkomen.

 

Advies : laat je goed adviseren door een partij die bekend is met de horeca

Link naar reactie
  • 0

Ik wordt voor 45 % eigenaar van goodwill/inventaris. Bedrijf is nu eenmanszaak en wordt dan een vof. na 5 jaar (of eerder als de schuld is afgelost) koop ik de huidige ondernemer uit voor 30% van de jaaromzet (eenmalig).

 

€ 20.000,= betalen voor 45 %, is het mogelijk om voor € 45.000,= 100 % eigenaar te worden? Nee... de schuld is hoger dus dan houd de ondernemer niets over... het is zijn doel om te stoppen maar door de huidige schuld kan dat niet! Doordat ik mede-eigenaar wordt gaan de personeelslasten drastisch omlaag zodat we meer overhouden om te gaan aflossen!

Link naar reactie
  • 0

Tot nu lees ik vooral over de schaduwkant van het bedrijf. Schulden en geen aflossingscapaciteit ... Geld meenemen om een probleem te kopen dus. Graag wat info over de zonnige kant van de zaak.

 

Wat is de huidige jaaromzet? (zonder sigaretten)

 

Wat is de huur per jaar?

 

(De gegevens die je tot nu toe hebt gegeven kunnen maar leiden tot 1 advies: niet doen! maar waarschijnlijk wil je dat niet horen ... ;) )

Link naar reactie
  • 0

daarna betaal ik nog 30% van de jaaromzet

 

Leuk, ben je bekend met het verschil tussen omzet en winst.

 

Wat nu als de winst veel kleiner is dan de 30% omzet die de oude eigenaar gedurende 5? jaar wenst te ontvangen.

Dan leg je er naast de 30% omzet ook zelf nog geld bij.

 

Een mooie deal voor de huidige eigenaar als de omzet hoog is.

Link naar reactie
  • 0

omzet om en nabij € 260.000 huur 26.120. Ik ken het bedrijf door en door (werk er 6 jaar als bedrijfsleider...).

 

maar waarschijnlijk wil je dat niet horen ... ) Natuurlijk ben ik enthausiast....!! ;D Maar ik zie dit ook als een kans om de zaak die ik goed ken over te nemen. Als ik een soortgelijke zaak wil starten heb ik 2 ton nodig en dan is de kans van slagen kleiner!

Link naar reactie
  • 0

Dan betaal je dus 20.000 plus 5 x 78.000 = 410000 voor de hele tent.

Onduidelijk is dan ook nog op welke manier de huidige schuld (hoe is die ontstaan) wordt weggewerkt, de omzet moet immmers ook bijdragen aan hetwegwerken van de schuld, dan betaal je dus twee keer mee aan de aflossing, die schuld wordt immers bij eigendom volledig voor jouw.

In zekere zin zou je die 130000 nog op moeten tellen bij de 410000.

540.000 voor een tent die in een huurpand zit ???

Wat gebeurt er als de huurder het huurcontract (looptijd ? ) opgezegd, of als de klanten niet meer komen omdat er ineens een andere gelegenheid in zwang komt ?

 

Een bedrijfsleider is iemand die zorgt dat een bedrijf operationeel functioneert, een bedrijfsleider is niet per defenitie ook iemand met ondernemerskwaliteiten.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat iets niet duidelijk is.... Ik betaal nu 20.000. Dat geeft mij recht op 45 % van de zaak (aktiva en passiva). Zodra de schuld is afbetaald (zou binnen 5 jaar moeten kunnen volgens de exploitatiebegroting) Betaal ik eenmalig 30% van de jaaromzet. Ervan uitgaande dat die 300.000 is, betaal ik dus 90.000. Uiteindelijk heb ik dan dus 110.000 betaald voor goodwill en inventaris. de verhuurder zegt niet op want dat is een brouwerij... toevallig (hehe) leveren die ook aan ons.... Zij hebben dus ook belang bij een ondernemer die de tent voorzet!!!

 

Een bedrijfsleider is iemand die zorgt dat een bedrijf operationeel functioneert, een bedrijfsleider is niet per defenitie ook iemand met ondernemerskwaliteiten. AUW.... Je hebt wel een punt maar ik ben overtuigd van mijn kwaliteiten!!!!!!!

Link naar reactie
  • 0

Omzet-huur verhouding is op zich niet verkeerd.

 

Alleen is het lastig om uit deze omzet 2 ondernemerssalarissen te halen en ook nog binnen 5 jaar die schuld af te lossen. Gezien het feit dat je zelf geen geld hebt, niet bij familie aan wil kloppen (waarom niet?) en dan ook nog over 5 jaar 90k bij elkaar moet zien te sprokkelen om de zaak helemaal te kopen, wordt het een optelsom die tegen je werkt.

 

Verder is het leerzaam om eens te kijken waar het nu misgegaan is. Je bent 6 jaar in dienst als bedrijfsleider. Waarom is bijvoorbeeld de omzet niet hoger? Of het rendement niet beter? Is er verkeerd geinvesteerd?

 

Kritisch naar je eigen functioneren kijken en naar dat van jouw mogelijke compagnon. Hoe slim is het om in een vof te stappen met hem? En dat 5 jaar lang? Gedurende die 5 jaar ben jij ook mede-aansprakelijk voor de schuld en de huur etc?

 

Ik zou sowieso niet te happig zijn op deze deal. Niet te snel willen handelen. Als die schuld weggewerkt kan worden is dat eigenlijk al een knap resultaat, waarom dan nog extra geld betalen?

 

Op dit moment staan er in Nederland honderden van dit kaliber bedrijven te koop. Misschiebn is het een buitenkansje, maar horeca is net als een tweedehands auto, sommige kun je beter niet kopen. Kritisch kijken en keuren dus!

 

 

Link naar reactie
  • 1

€ 20.000,= betalen voor 45 %, is het mogelijk om voor € 45.000,= 100 % eigenaar te worden? Nee... de schuld is hoger dus dan houd de ondernemer niets over... het is zijn doel om te stoppen maar door de huidige schuld kan dat niet! Doordat ik mede-eigenaar wordt gaan de personeelslasten drastisch omlaag zodat we meer overhouden om te gaan aflossen!

 

Waarom kan jij niet 100% eigenaar worden als je die schuld ook op je neemt? Zoals ik het nu lees ga je nu een overeenkomst aan met hem, om over ongeveer 5 jaar hem uit te kopen voor 30% van de omzet. Stel je voor dat die verdrievoudigt, of halveert, verandert dit dan iets aan jouw zin om de toko over te nemen?

 

Doordat jij mede-eigenaar wordt verandert er helemaal niets aan de "personeelslasten" alleen dat die nu geen personeelslasten meer heten maar ondernemersloon (voor jouw deel). Als het goed is ga je er zelfs op vooruit omdat je nu meer risico neemt. Waarom zouden jullie dan sneller de lening kunnen aflossen?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Als eerst.... Fijn dat er veel reacties zijn!!! hier heb ik veel aan!

 

en dan ook nog over 5 jaar 90k bij elkaar moet zien te sprokkelen om de zaak helemaal te kopen, wordt het een optelsom die tegen je werkt.

 

De bedoeling is om de zaak over 5 jaar te her-financieren en zo de huidige ondernemer (mijn toekomstige compaan) uit te kopen. Ik zoek dan een nieuwe compaan die zich bij mij inkoopt.... Haal dus dezelfde "truuk" weer uit! Ik moet dus alleen zorgen dat ik prive die 20.000 aflos....

Link naar reactie
  • 0

Is het een cafe met veel vaste gasten of is het een dagzaak die in het centrum van een stad ligt met veel passanten?

Is er een eetgelegenheid?

 

Geef eens een duidelijk beeld van het cafe en zijn afnemers.

 

Kan je antwoord geven op bovenstaande vragen?

Link naar reactie
  • 0

Kan je dat toelichten sofiak??

 

Het cafe heeft veel vaste gasten (die regelmatig verversen). de ligging is in het centrum van de stad en heeft behoorlijk wat passanten. Verder is het een van de bekendste feestcafe's in onze stad en heeft een een zeer positief imago. Op dit moment is de keuken niet ingericht om eten te verkopen maar ik wil dit wel gaan oppakken.

Link naar reactie
  • 0

Als jou het wat lijkt, dat kun je immers zelf het beste inschatten moet je ervoor gaan. Maak een goed ondernemersplan en schakel eventueel een expert in die is gespeciliseerd in bedrijfoverdrachten. Deze experts zijn voor een bank ook vaak een stuk extra vertrouwen. Banken zijn tegenwoordig erg lastig maaar goed voorbereid moet je er met 20.000 euro wel komen.

 

edit: even dat absurd grote logo verwijderd...

RR Verhuurmakelaars

Eusebiusbinnensingel 5-2

Postbus 4164

6803 ED Arnhem

 

Tel. + 31 26 323 08 08

Fax. +31 26 323 08 08

Email. info@rrverhuurmakelaars.nl

Web. www.rrverhuurmakelaars.nl

Link naar reactie
  • 1

Je onderschat naar mijn idee je onderhandelings positie in deze.

Je baas kan niet met het cafe stoppen vanwege de grote schuld en heeft jou dus duidelijk nodig hiervoor.

Als je er instapt voor dat bedrag dan zou ik minimaal eisen dat je na het wegwerken van de schuld niet nog eens 30% van de omzet hoeft te betalen.

geef hem dan nog iets van 20K voor de resterende aandelen (vooraf vast gelegd) dan komt je baas er al heel goed vanaf.

indien jij namelijk geen mede eigenaar van de zaak wordt en er gewoon blijft werken of ergens anders iets opzet/overneemt komt hij er niet zo goed vanaf en zit hij met een zeer hoge schuld.

 

Maar hoe komt die schuld nu zo hoog? is je baas een slechte ondernemer? of zijn er andere problemen geweest?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allen,

 

Ik kan mijzelf inkopen in het cafe waar ik inmiddels 7 jaar werk. De prijs is € 20.000 en ik wordt dan voor 45% eigenaar. De bedoeling van deze constructie is om de zaak in 5 jaar geheel over te nemen. Op de zaak zit nu nog een schuld van € 130.000. Uiteraard wordt ik deelgenoot in deze schuld (voor 45%?). De bedoeling is de schuld in 5 jaar af te lossen (wat zeker mogelijk is gezien de cijfers.) daarna betaal ik nog 30% van de jaaromzet aan de huidige eigenaar om hem geheel uit te kopen. Ik zit in een lastige spaggaat daar ik niet over 20.000 beschik. Bij familie wil ik niet aankloppen. Ik heb samen met mijn partner net een appartement gekocht dus mijn spaargeld is ook op.... Heeft er iemand advies??

Hallo Ik heb ook een cafe in overpoort... als je geintresseert bent [tel.nr weggehaald]

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd hoe je alles geregeld hebt uiteindelijk!

 

Volgens mij vergeet je dat je zelf ook nog moet rondkomen, je hebt niks vermeld van een eventueel uitgekeerd salaris...

 

 

Je moet de lat hoog genoeg leggen om eronder door te kunnen."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.